برخی وزیران دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن که در عربستان به سر می برند، از بیم ناکام ماندن راه حل سیاسی بحران یمن، به دنبال یافتن مکان‌های امنی برای فرار به اروپا هستند.

وزیران دولت هادی به دنبال پناهگاهی امن در اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم فاش کرد: برخی وزیران دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن که در عربستان به سر می برند، از بیم ناکام ماندن راه حل سیاسی بحران یمن، به دنبال مکان های امنی برای فرار به اروپا هستند.

التماس وزیران هادی برای پناهنده شدن به اروپا

به گفته یکی از مخالفان علی عبد الله صالح که در لندن اقامت دارد، بسیاری از یمنی‌هایی که به عربستان پناهنده شده‌اند از جمله وزیران کابینه هادی دست به دامان او شده‌اند تا مکان‌های امنی در اروپا برایشان فراهم کند زیرا این افراد به طور کامل امید به بازگشت به یمن را از دست داده اند و از برخی رفتارها و اقدامات «سرپرست» سعودی خسته شده‌اند.

آنان تاکید دارند که دیگر روادید سیاسی و پولهایی که به همراه خود دارند نیز ارزشی برایشان ندارد زیرا کاملا متقاعد شده و به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ یمن پیروز نخواهد داشت و عربستان چندان به آن ادامه نخواهد داد و اکنون به دنبال راهی برای پایان دادن به این جنگ است تا به روند خسارت‌های مالی و انسانی و سیاسی پایان دهد چرا که این بحران، جنگ‌ها و بحران‌های متعددی را به دنبال خواهد داشت.

صحبت‌های صالح و انصارالله با طرفداران خود

در حالی که علی عبد الله صالح و رهبر حوثی ها از طریق تلویزیون صدها هزار نفر از طرفداران خود را در تظاهرات صنعا که به طور مستقیم پخش می شد مخاطب قرار دادند و با آنها سخن گفتند ، هادی یکسال پس از آغاز عملیات نظامی عربستان در یمن -که قرار بود وی را به قدرت بازگرداند - جایی جز صفحه شخصی خود بر روی فیس بوک در هتل محل اقامتش در ریاض نداشت تا با هوادارانش سخن بگوید.

در این میان باید پرسید واقعا این چه طوفان قاطعیتی است که نمی تواند برای هادی یک تلویزیون برای سخن گفتن فراهم کند؟!

نکته قابل ملاحظه اینکه عملیات توفان قاطعیت دو ماه پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی آغاز شد و با سر و صدای تبیلغاتی با  این  عنوان همراه بود:  « عقیده سلمان» متفاوت است و  اصول این عملیات مبتنی بر استفاده از زور و قدرت علیه دشمنان عربستان است.

حس انتقام جویی یمنی‌ها علیه عربستان تا نسل‌های آینده ادامه می یابد

با توجه به تظاهرات اخیر صنعا که شاهدش بودیم و تماس هایی که با بسیاری از شخصیت های یمنی وشهروندان عادی این کشور داشتیم، مهمترین دستاورد طوفان قاطعیت پس از یکسال افزایش نفرت بین اکثریت قریب به اتفاق یمنی‌ها نسبت به همسایه شمالی خود یعنی عربستان و نیز ایجاد حس انتقام جویی است که چه بسا دست کم تا سه نسل آینده بر ضد این کشور در یمن ادامه یابد.

عربستان فکر پیشروی به صنعا را از سر بیرون کند

در این میان گمان نمی‌رود  ائتلاف عربستان پس از دیدن تظاهرات میلیونی یمنی‌ها بر ضد تجاوزات این کشور دیگر در صدد پیشروی به سمت صنعا برآید.

هواپیماهای سعودی نیز حملات خود را متوقف یا از شدت بمباران بازارها و بیمارستان ها و مراسم  جشن و عروسی کم خواهند کرد.

در این میان با افزایش کشتار انسان‌های بی‌گناه و فقیر در یمن انتقادهای بین المللی و غربی از عربستان نیز افزایش یافته و از مجازات ها و جریمه های مالی بالغ بر دهها میلیارد دلار حکایت داشته و هنگامی که کاسه صبر سر آمد، ریاض به  جنایت جنگی متهم شد.

نخستین گام‌های عربستان برای رهایی از توفان قاطعیت

چه بسا مذاکرات محرمانه بین مقامات سعودی و حوثی ها در ریاض که حاصل آن آرام شدن جبهه های مرزی و تبادل اسرا بود، نخسین گام ها در مسیر برون رفت عربستان از این «طوفان» و فراهم کردن فرصت هایی برای موفقیت مذاکرات دو هفته آینده بین طرفهای درگیر در یمن با نظارت سازمان ملل باشد.

در این میان عجیب اینکه برخی شخصیت های سعودی توافق تبادل اسرا را به تمسخر گرفته و می گویند 9 سرباز سعودی در مقابل 108 یمنی آزاد شدند، آنها فراموش کرده اند که این یمنی ها نبودند که 200 میلیارد دلار برای خرید جدیدترین جنگنده و موشک و سلاح ها هزینه کردند بلکه عربستان بود. کمی فروتنی و تواضع داشته باشید.

یمنی ها یکصدا خواستار پایان جنگ هستند

نکته مهم اینکه همه توده های مردم یمن با هر مذهب و رویکرد سیاسی و قبیله ای خواستار پایان جنگی هستند که خسارت های مالی و جانی به بار آورده است و خواسته آنان داشتن دولت و نهادهای مختلف و امنیت و ثبات است.

به بیان ساده آنها نمی‌خواهند یمن به یک لیبی یا سومالی دیگر تبدیل شوند و این منتهای درایت و احساس مسئولیت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.