استاد حوزه و دانشگاه گفت: من از جوانان فکری و فرهنگی درخواست دارم حرف‌هایی که سبب شد امام آقای منتظری را ساده بنامند بازنشر دهند و تبیین کنند.

فعالان فرهنگی بیانیه امام راحل درباره آقای منتظری را تبیین کنند/ همواره از اعتماد به آمریکا ضربه خورده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: اخیراً مقام معظم رهبری دوگانه نادان و خائن را مطرح کردند، برخی از اشتباهات از سر نادانی است و برخی از روی خیانت است، پیامبر اسلام نیز در تعابیر مختلفی به این موضوع پرداخته‌اند و می‌فرمایند دو گروه کمر مرا شکستند و برای امتم جز از این دو گروه نمی‌ترسم زیرا سبب نابودی امت می‌شوند.
پناهیان بیان کرد: نادان‌ها کسانی هستند که ساده لوح هستند و زود فریب می‌خورند، متعبدی است که اهل رعایت امور دینی است اما می‌توان وی را فریب داد، خائن و نادان ساده لوح دو گروهی هستند که پیامبر می‌فرمایند اینها کمر مرا شکستند و علی(ع) نیز تعابیری درباره این دو گروه دارند.
خطیب پیش خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس افزود: چرا این دو گروه این گونه هستند؟ به دلیل اینکه خائنی که عالم است می‌تواند خیانت خود را توجیه کند و از این طریق مردم را فریب دهد و از طرف دیگر جاهلی که ظاهر مومنانه دارد با ایمان و خوب بودن ظاهری مردم را فریب می‌دهد.
پناهیان خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند از «جُهال متعبد» و «فُجار علما» پرهیز کنید زیرا اینها فریب دهنده هر فریب خوری هستند و می‌توانند هر کسی را فریب دهند، پس دوگانه نادان و خائن در روایات ما به زبان‌های مختلف وجود دارد، درباره نفاق نمی‌توان به این راحتی مصداق ایجاد کرد و نشان داد زیرا پیچیدگی زیادی وجود دارد.
وی تصریح کرد: قصه نفاق سختی‌اش به این است زیرا نمی‌توان به راحتی به کسی برچسب نفاق زد، در مورد انسان‌های ساده باید کمی صحبت کرد، خائن و نادان دوگانه‌ای است که باید درباره آن صحبت کرد، آدم ساده پلی برای عبور منافقین قرار می‌گیرد و برخی اوقات در تاریخ اسلام قتل عام شدند، امیرالمومنین(ع) فرمودند خوارج کافر و منافق و دنیاطلب نبودند، اتفاقاً انسانهای زاهد و اهل مبارزه بودند ولی اشتباه کردند، در واقع خوارج جزو بزرگترین اشتباه کنندگان تاریخ بودند.
پناهیان با اشاره به اینکه خوارج پلی برای پیروزی جبهه باطل بودند افزود: مثل بحثی که اخیراً مطرح شد و گفتند جهان آینده ما جهان موشک نیست، ما فعلاً روی احتمال خیانت نمی‌خواهیم صحبت کنیم، آدم ساده پل برای نفاق و جبهه کفار و دشمنان اسلام قرار می‌گیرد، حضرت امام درباره آقای منتظری فرمودند شما ساده هستید و حکومت را دست منافقین و لیبرال‌ها یعنی خائنین قرار می‌دهید. انسان ساده فقط پل قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: وقتی خوارج توسط حضرت علی(ع) در حال حذف شدن بودند معاویه خوشحال بود، انسان ساده زحمت زیادی ایجاد می‌کند و آدم نمی‌داند دردسر و زحمت کدام یک بیشتر است، افراد ساده لوح براساس درک ساده از مسائل حرف‌هایی به ظاهر درست می‌زنند که در فضای سیاسی و قدرت‌های جهانی بسیار مهلک است.
وی با اشاره به مصاحبه آقای منتظری بیان کرد: امام در بیانیه خود صریحاً فرمودند من بخاطر این سادگی‌ها آرزوی مرگ دارم، من از جوانان فکری و فرهنگی درخواست دارم حرف‌هایی که سبب شد امام آقای منتظری را ساده بنامند بازنشر دهند و تبیین کنند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آقای منتظری از نظر سیاسی انسان ساده‌ای بود، آدم ساده را نمی‌توان شیرفهم کرد، افراد ساده لوح نباید در عرصه سیاسی وارد شوند، امام درباره نفاق هم اقدامی کردند اما یک جریان را به عنوان منافق معرفی کردند که همان سازمان مجاهدین خلق بودند و در ادبیات سیاسی ایران خائنین و ساده لوحان در کنار هم قرار گرفتند.
پناهیان افزود: افراد ساده اخیراً حرف‌هایی می‌زنند و شاید هم خائن باشند و ما قضاوت نمی‌کنیم، یکی از حرف‌هایشان از روی سادگی این بود که « ما عزتمان به موشکمان نیست»، این صحبتی بود که یکی از سیاسیون برجسته مطرح کرد، در حالی که سیره و سخنان پیامبر اسلام مغایر با این مسئله است و برخی ساده لوحانه مطرح می‌کنند که عزت ما به موشکمان نیست و در روایات آخرالزمان نیز هست که یاران حضرت با موشک دشمنان خود را به رعب می‌اندازند.
وی خاطرنشان کرد: جهان آینده چطور؟ اخیراً برخی عنوان می‌کنند جهان آینده جهان موشک نیست، ما به سمت آخر الزمان پیش می‌رویم و قرار است امام زمان با کفار بجنگد، جهان آینده، یک جنگ جهانی علیه ظلم است تا ریشه کن شود زیرا ظلم با منطق کنار نمی‌رود و هر کس این را بگوید ساده لوح است.
پناهیان تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام از سادگی ضربه زیادی خوردیم، یکی از این افراد ساده لوح ابوموسی اشعری است، نامه حضرت علی(ع) به ابوموسی بخشی در نهج البلاغه آمده است که فرموده‌اند تجربه و عقل را در مذاکره کنار نگذار. زیرا کسی که تجربه را کنار بگذارد شقی است.
وی بیان کرد: عقل و تجربه دو عنصری است که حضرت بر آن تاکید می‌کنند و کسی که این دو را کنار بگذارد شقی است، در مذاکره اخیر نیز مسئولان ما درست اعتماد کردند یا خیر تجربه تاریخی نشان داده آمریکایی‌ها سر قول خود نیستند، اینها چیزی را قبول نمی‌کنند، ما چند بار به آمریکایی‌ها اعتماد کردیم و ضربه خوردیم، در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی و یا در دوران مصدق این تجربه‌ها را داشتیم.
پناهیان خاطرنشان کرد: ما با یک زورگو در جهان مواجه هستیم و افراد ساده به این مسائل توجه نمی‌کنند، اصل موضوع دوگانه نادان و خائن در روایات هست. آقای منتظری شاید سابقه مبارزاتی بالایی داشت اما سادگی درد بی درمانی است، در مورد منافق و نفاق و خائن مطلب زیاد نمی‌توان گفت.
وی تاکید کرد: یکی از کسانی که در تاریخ مشخص شد ریشه فتنه بوده است اشعث بود که یکی از فرماندهان سپاه امیرالمومنین(ع) بود، اشعث یک پروژه بزرگ تاریخی است و باید درباره وی یک کتاب مجزا نوشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.