قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا : مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از خالی بودن ۷۲ درصد ظرفیت مخازن آبی استان به رغم بارندگی‌های چند روز اخیر خبر داد.

 ۷۲ درصد حجم سدهای خراسان رضوی همچنان خالی است

قندهاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این خبر گفت: هم اکنون تنها 28 درصد ظرفیت مخازن آبی خراسان رضوی پر است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در این ایام بیش از 30 درصد ظرفیت مخازن استان پر بوده است، افزود: متأسفانه امسال حجم ذخایر آبی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.
این مقام مسؤول در خصوص میزان بارندگی روز سیزدهم فروردین اظهار داشت: بیشترین میزان بارندگی در شهرستان مشهد با 5/38 میلی متر اتفاق افتاده است که رکوردی بی نظیر است.
وی نیشابور با 29 میلی متر بارش در روز سیزدهم فروردین را دومین رکورددار بارش در این روز اعلام کرد و گفت: چناران نیز با 5/25 میلی متر بارش در رتبه سوم قرار دارد.

 کاهش 72 درصدی روان آب در خراسان رضوی
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ادامه شرایط خشکسالی استان به لحاظ هیدرولوژیکی گفت: طبق آمار موجود، میزان روان آ‌ب‌های خراسان رضوی تا آخر اسفند ماه سال 94 نسبت به متوسط 30 ساله 72 درصد کاهش داشته است.
قندهاری از ثبت 126 میلی متر باران از ابتدای مهر ماه 94 (سال آبی) تا کنون خبر داد و افزود: این در حالی است که سال گذشته این میزان 168 میلی متر بوده است.
این مقام مسؤول متوسط بارندگی 31 ساله را 154 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: با این احتساب میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 25 درصد و نسبت به متوسط 30 ساله 18 درصد کاهش داشته است.
گفتنی است، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از اعلام وضعیت ذخایر آبی هر یک از سدهای استان خودداری کرد و گفت: آنچه مشهود است اینکه به طور میانگین 28 درصد مخازن آبی خراسان رضوی پر شده است.

 ثبت 1/36 میلی متر بارندگی از اول فروردین 95 در مشهد
همچنین یک مقام مسؤول در سازمان هواشناسی خراسان رضوی میزان بارندگی مشهد از ابتدای فروردین تا 14 فروردین 95 را 1/36 میلی متر اعلام کرد.
رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب گفت: این میزان در دوره آماری 30 ساله 9/24 میلی متر بوده است.رسولی با بیان اینکه میزان بارش در مشهد طی مدت مشابه سال گذشته 5/18 میلی متر بوده است، افزود: متوسط بارندگی خراسان رضوی نیز از ابتدای فروردین امسال 8/26 میلی متر بوده است.
به گفته وی این میزان در دوره آماری 30 ساله 9/17 میلی متر و در سال گذشته 6/16 میلی متر بوده است.
این مقام مسؤول بیشترین میزان بارندگی از ابتدای فروردین ماه امسال را مربوط به ایستگاه گلمکان اعلام کرد و اظهار داشت: ایستگاه‌های نیشابور و مشهد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی میزان بارندگی ایستگاه گلمکان را 2/43 میلی متر اعلام کرد و افزود: در ایستگاه‌های نیشابور و مشهد نیز به ترتیب 9/42 و 1/36 میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده است.
رسولی کمترین میزان بارندگی را از ابتدای سال 95 مربوط به گناباد با 5/9 میلی متر عنوان کرد و گفت: خواف با 14 میلی متر و تربت جام با 2/14 میلی‌متری نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی در ادامه از کاهش یازده درصدی بارندگی‌های استان از ابتدای سال زراعی(مهر ماه) تاکنون خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون 8/137 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده که این میزان در دوره آماری 30 ساله 155 میلی متر بوده است.رسولی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 8/173 میلی متر بارندگی ثبت شده است، افزود: متأسفانه امسال این میزان 21 درصد کاهش داشته است.
این مقام مسؤول در ارایه آمار بارندگی دوره آماری 30 ساله اظهارداشت: در این دوره بیشترین بارندگی در شهرستان‌های تایباد، سرخس و گلمکان بوده که با 27، 21 و 16 درصد افزایش رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده اند.وی کمترین میزان بارندگی در دوره آماری 30 ساله را در گناباد با 53 درصد کاهش اعلام کرد و افزود: کلات نادر و بردسکن به ترتیب با 37 و 34 درصد کاهش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.