هشتمین تابلوی نقاشی خط مهران جمشیدیان هنرمند خوشنویس لرستانی به نام (شمس الشموس) به موزه آستان قدس رضوی اهداء شد.

«ﺷﻤﺲ‌ﺍﻟﺸﻤﻮﺱ» ﺑﻪ موزه ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺱ ﺭﺿﻮﯼ اهدا شد

به گزاش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان،  همزمان با برگزاری اجلاس بسیج هنرمندان سراسر کشور در مشهدٰ مقدس تابلوی خوشنویسی شمس الشموس اثر استاد مهران جمشیدیان خوشنویس لرستانی به آستان قدس رضوی اهداء شد .

جمشیدیان گفت : این اثر با مضامین امام هشتم (ع) به مدیر موزه‌ها و اسناد فرهنگی آستان قدس رضوی اهداء گردید و از این پس در گنجینه‌ مخطوطات آستان نگهداری و در کنار سایر تابلوهایی که طی سالیان گذشته به آستان اهداء گردیده قرار می گیرد.

این هنرمند خوشنویس لرستانی افزود: تابلوی شمس الشموس در ابعاد یک متر در 80 سانتی متر با خطوط نستعلیق ٰ شکسته ٰ دیوانی و توام با تهذیب ملایمی که نشانگر مهربانی و عطوفت امام رضا(ع) است و در مدت دو ونیم ماه اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در این تابلو اسامی ، کنیه ، القاب و اسامی دوازده امام و چهارده معصوم به کار رفته و ولادت و شهادت امام رضا(ع) با اشعاری در کنار تابلو و با خط نستعلیق نگارش شده است.

استاد جمشیدیان افزود: در وسط تابلو و داخل یک شمسه هشت شاخه ترکیبی از نام مبارک امام رضا(ع) با قلم درشت اجرا شده هم چنین رنگ های داخل تابلو به گونه‌ای طراحی گردیده که خصوصیات امام هشتم (ع) در آن به نحوی تجلی پیدا می کند.

خوشنویس لرستانی که 57 بهار را پشت سر گذاشته 32 سال مستمر خوشنویسی را در نهادهاٰ انجمن‌ها و رسانه ملی تدریس نموده و صدها شاگرد به جامعه خوشنویسی کشور تحویل داده است. وی پنج سال به عنوان پیشکسوت نمونه استانی انتخاب شد و اولین رسم الخط قرآنی با خط نستعلیق در تاریخ کشور را نگارش کرده است.

وی سال گذشته یک تابلوی نقاشی خط به نام گوهر نجابت را به موزه حضرت معصومه (س) اهدا کرد و تابلوی یاس کبود را جهت اهداء به موزه آستان قدس حضرت علی (ع) به ستاد عتبات عالیات استان تحویل داده و تابلو اباعبدا... (ع) هم که اخیرا پایان یافته آماده تحویل به موزه کربلاست.

 استاد مهران جمشیدیان اولین خوشنویسی است که نقاشی خط روی سه پایه را به طور مناسبتی در شبکه افلاک و به صورت زنده اجرا نموده است.

این خوشنویس لرستان سال 1383 به عنوان مدرس نمونه و پیشکسوت نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

یاﺩﺁﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﺗﺎﺑﻠﻮﯼ ﺷﻤﺲﺍﻟﺸﻤﻮﺱ ﺍﺛﺮ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺧﻂ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﻟﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﻬﺮﺍﻥ ﺟﻤﺸﯿﺪﯾﺎﻥ ﻫم‌زﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺩﻫﻤﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩﻧﻤﺎﻫﻨﮓ ﺭﺿﻮﯼ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺧﺮﻡ‌ﺁﺑﺎﺩ ﺭﻭﻧﻤﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺳﻔﻨﺪﻣﺎﻩ ۹۴ ﺑﻪ ﻣﻮﺯﻩ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺱﺭﺿﻮﯼ ﺍﻫﺪﺍ ﺷﺪ.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.