قدس آنلاین/ پروین محمدی: در تعطیلات نوروز ۹۵ همه مردم در حال دید و بازدید و میهمانی و سفر و گشت و گذار بودند و در جمع خانواده و دوستان ایام خوشی را گذراندند. اما عده‌ای هم دور از خانواده و دوستان و فامیل و برنامه‌های تفریحی به ارایه خدمات مشغول بودند تا در ایام عید هموطنانشان از آرامش خاطر بیشتری برخوردار باشند و اوقات بهتری را بگذرانند.

 ارایه خدمات بهداشتی به نیم میلیون نفر در نوروز

از جمله این گروه‌ها کارکنان حوزه سلامت در ستاد سلامت زائران خراسان رضوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که در تمام این مدت به صورت کشیک و آماده باش در مراکز بهداشتی درمانی و اورژانس خدمات لازم را به زائران و مجاوران و مسافران ارایه دادند.
برای اطلاع بیشتر از عملکرد این ستاد در طول تعطیلات نوروزی گفت‌وگویی انجام دادیم با دکتر سیدمرتضی احتشام‌فر مدیر ستاد سلامت زائران خراسان رضوی و مشاور اجرایی ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در ادامه می‌خوانید.
وی با بیان اینکه در طول تعطیلات نوروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد با آمادگی کامل در 450 مرکز بهداشتی، درمانی، اورژانس، پایگاه سلامت، آزمایشگاه، رادیولوژی، مرکز دیالیز، ایستگاه سلامت نوروزی، بخش‌های جراحی، آی-سی-یو، آنژیوگرافی و... خدمات لازم را به بیش از نیم میلیون نفر (508 هزار و 164 بیمار سرپایی، بستری و اورژانس ارایه داده است، افزود: در این مدت در حوزه درمان تعداد مراجعین به اورژانس بیمارستان‌ها 113 هزار و 977 نفر و مراجعه به پاراکلینیک‌ها 334 هزار و 729 مورد بوده و در همین زمان 9 هزار و 550 عمل جراحی اورژانس و الکتیو و 4 هزار و 526 مورد زایمان به صورت طبیعی و سزارین انجام شده است. (تا پایان 13 فروردین) که با مقایسه با اورژانس بیمارستانی سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است در حالی که مراجعه به کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها 142 درصد افزایش نشان می‌دهد.
تعداد زایمان‌ها نیز با 80 درصد افزایش روبه‌رو بوده و تعداد اعمال جراحی نسبت به زمان مشابه به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

 اورژانس
مدیر ستاد سلامت زائران نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به فعالیت اورژانس در تعطیلات نوروز اشاره و خاطرنشان کرد: اورژانس 115با 168 پایگاه شهری و جاده‌ای، 180 آمبولانس، دو بالگرد، پنج اتوبوس آمبولانس و بیش از یکهزار نیرو طی این مدت بالغ بر 15 هزار مأموریت انجام داده که پنج هزار و 335 مورد درمان در محل و 9 هزار و 317 مورد اعزام به بیمارستان و یک هزار و 354 مورد لغو مأموریت داشته است و به این ترتیب کل مأموریت‌های تصادفی و غیرتصادفی انجام شده اورژانس 40 درصد افزایش داشت.

 حوزه بهداشت محیط
دکتر احتشام‌فر با اشاره به فعالیت تیم‌های بهداشت محیط در بسیج سلامت نوروزی ادامه داد: فعالیت بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط در قالب بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با 20 هزار و 756 مورد بازدید از این مراکز صورت گرفته و منجر به یک هزار و 11 مورد معرفی به دادگاه و مراجع قضایی و 44 مورد تعطیلی شده است.
در همین مدت چهار هزار و 882 مورد کارت معاینه پزشکی صادر شده و 156 مورد نمونه برداری از مواد غذایی سنتی و صنعتی انجام شده و 516 مورد نمونه برداری آب آشامیدنی و 5 هزار و 198 مورد کلر سنجی آب آشامیدنی گزارش شده است.
وی اضافه کرد: طی بازدیدهای انجام شده 32 هزار و 454 کیلوگرم مواد غذایی فاسد و معدوم و با 272 دستفروش دوره گرد برخورد شده است که براساس آن بازدیدهای امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش، معرفی به دادگاه 27 درصد افزایش و موارد تعطیلی 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
همچنین نمونه‌برداری مواد غذایی 56 درصد افزایش، نمونه‌برداری میکروبی آب آشامیدنی 4 درصد افزایش و مواد غذایی فاسد کشف و معدومی 42 درصد افزایش و برخورد با دستفروشان دوره گرد 105 درصد افزایش داشته است.
احتشام‌فر درخصوص فعالیت برخی دیگر از واحدهای بهداشتی گفت: در این مدت حیوان گزیدگی با 6 درصد افزایش 552 مورد اعلام شده که اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون و... انجام شده است.
افزون بر آن با فعالیت پنج پایگاه مراقبت مرزی در پایانه‌های مرزی استان(دوغارون، سرخس، لطف‌آباد، باجگیران و فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد) از 54 هزار و 133 مسافر ورودی تعداد هزار و 470 مورد واکسیناسیون انجام و تعداد 555 مورد بیماریابی مشکوک و تعداد 290 مورد نمونه‌گیری از نظر بیماری‌های واگیر صورت گرفته است.

 حوزه غذا و دارو
وی در ادامه یادآور شد: طی این مدت از 639 داروخانه که 88 داروخانه به طور شبانه‌روزی در سطح استان فعال بوده‌اند، بازدید به عمل آمده و در راستای بازرسی از واحدهای تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز 103 مورد بازدید انجام شده است.

 حضور شبکه دام‌پزشکی
وی اظهار داشت: در راستای همکاری‌های بین بخشی با حضور مستمر ناظران اداره کل دام‌پزشکی استان و 116 تیم ثابت و سیار طی این مدت بر کشتار 88 هزار و 349 دام سبک و سنگین و استحصال بیش از سه میلیون کیلوگرم گوشت و کشتار بیش از 6/4 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه و استحصال بیش از هشت هزار تن گوشت نظارت شده و از 10 هزار و 504 مرکز تهیه، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید به عمل آمده است که 90 مورد به دستگاه قضایی ارجاع و حدود 26 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی توقیف شده است.

 اهدای خون در تعطیلات
احتشام فر به همکاری مردم برای اهدای خون نیز اشاره کرد و گفت: در طول تعطیلات نوروز اداره کل انتقال خون خراسان فعالیت مستمر داشته و در این مدت سه هزار و 149 مورد خون درخواستی تأمین و به مراکز درمانی توزیع شده است. ضمن اینکه 3 هزار و 789 داوطلب نیز برای اهداء خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه که پس از انجام معاینات لازم دو هزار و 792 نفر موفق به اهدای خون شدند.
مدیر ستاد سلامت زائران خراسان رضوی و مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با اعلام اینکه خدمات حوزه سلامت استان در طول تعطیلات نوروز باعث آرامش خاطر شهروندان و زائران حضرت رضا(ع) شده است، تصریح کرد: برای اجرای هر چه بهتر برنامه بسیج سلامت نوروزی از سوی این ستاد نظارت مستمر بر مراکز بهداشتی درمانی و نحوه ارایه خدمات به مراجعین انجام شده که مبنی بر رضایت گیرندگان خدمت بوده است، ضمن اینکه در طول تعطیلات از بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج)، شهید کامیاب(امدادی مشهد) و... توسط مسؤولان از جمله نماینده مجلس، وزیر کشور استاندار بازدید به عمل آمد و از خدمات پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.