مصطفی لعل شاطری: بی شک یکی از ثمرات نظام جمهوری اسلامی ایران، برپایی شایسته و استوار نماز جمعه در سراسر کشور است، به نحوی که هر یک از ائمه جمعه با بیان نکاتی مبتنی بر مسایل روز و توطئه‌های سیاسی دشمن و بیان دغدغه‌های اقتصادی و فرهنگی اقشار مردم، در پی اجرایی سازی رسالت سترگ خود هستند. بر این اساس برآیند این مسؤولیت مهم خطیبان جمعه در فضای کنونی موجب برکات فراوان در نتیجه استحکام ایمان در بین آحاد مردم شده است.

عالمی مجاهد و امتحان ‌داده‌ دوران‌های دشوار

با پیروزی شکوهمند انقلاب، بنا به صلاحدید امام خمینی(ره) آیت الله شیخ ابوالحسن شیرازی به عنوان نخستین امام جمعه مشهد منصوب شد و پس از ایشان از طرف حضرت آیت الله خامنه‌ای عالمانی برجسته و مجاهد به عنوان امامان جمعه برگزیده شدند که بی شک دو تن از مفاخر این عرصه در شهر مقدس مشهد، «مرحوم آیت الله عبادی» و «آیت الله علم الهدی» هستند.
 آیت الله عبادی؛ عامل وحدت شیعه و سنی
آیت الله سید مهدی‌ عبادی‌ در سال‌ ۱۳۱۵ در خانواده‌ای‌ روحانی در خوسف به‌‌دنیا آمد. ایشان دوران‌ ابتدایی‌ را در دبستان‌ «ابن‌حسام‌ خوسفی» گذراند و پس‌ از آن وارد حوزه‌ علمیه ‌خوسف‌ شد. پس ازآن ‌ ۱۳ سال‌ در حوزه‌‌ علمیه‌‌ مشهد به‌ تحصیل‌ پرداخت. ایشان همزمان‌ با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی(ره)‌ به‌ صف‌ مبارزان‌ پیوست‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌ حاضر بود و در وقایع‌ نقاط‌ مختلف‌ کشور، بویژه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ سهم‌ مهمی‌ داشت‌. پس از انقلاب‌ در سال‌ ۱۳۵۹ از سوی امام‌ خمینی(ره)‌ به‌ امامت‌ جمعه‌‌ زاهدان‌ و نماینده‌‌ ایشان‌ در سیستان‌ و بلوچستان‌ منصوب‌ شد. آیت الله عبادی‌ از سوی مردم‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ در دوره‌‌ اول‌ و دوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ حضور داشت‌ و سرانجام‌ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای‌ به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌‌ مشهد مقدس‌ در سال‌ ۱۳۷۲ منصوب‌ شد و به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ مردم‌ خراسان‌ در سومین‌ دوره‌‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ حضور یافت‌ که در حادثه‌ای دلخراش در اسفند ۱۳۸۳ در مسیر بیرجندـ مشهد در فیض‌آباد دچار حادثه‌‌ تصادف‌ رانندگی‌ و به‌ علت‌ شدت‌ جراحات‌ در بیمارستان‌ بستری‌ شد و در حالی‌ که‌ حال وی رو به‌ بهبودی‌ بود، دچار حمله‌‌ قلبی‌ گردید و در ۶۹ سالگی‌ دار فانی‌ را وداع‌ گفت.
 آیت الله علم الهدی؛ همپای انقلاب
آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی؛ فرزند ششم مرحوم آیت الله حاج سیدعلی علم‌الهدی از سادات آل شهید و از نسل مرحوم سیدمهدی شهید رابع است. پدرش آیت الله حاج سیدعلی علم‌الهدی از مجتهدین برجسته دهه‌های 20 تا اوایل 50 شمسی در دیار خراسان بود. وی در دهم شهریور 1323 در شهر مشهد به دنیا آمد. این عالم برجسته از سال 1338 در حوزه علمیه مشهد به تحصیل مقدمات و ادبیات عرب مشغول شد و فقه و اصول را در حضور استادانی مانند آیات بزرگوار حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مرتضی شاهرودی، مشکینی و فیض گنابادی گذراند.
ایشان در دوران تحصیل در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، سیستان، خراسان و همچنین تهران، به تبلیغ نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و تهییج مردم علیه رژیم پهلوی پرداخته و از این رو تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی شاهنشاهی بود و چند بار نیز توسط شهربانی و ساواک دستگیر و ممنوع المنبر شد. آیت الله علم‌الهدی همچنین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از سال 1359 تا مرداد 1361 مسؤولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه 10 تهران را عهده دار و پس از مدتی به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درآمدند.
آیت الله علم‌الهدی از سال 1361 همراه با مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آیت الله باقری اقدام به تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) کرد.
 امامت جمعه مشهد
آیت الله سید احمد علم‌الهدی در 17 فروردین 84 با حکم آیت الله العظمی خامنه‌ای به عنوان امام جمعه مشهد مقدس انتخاب شدند.
رهبر معظم انقلاب طی حکمی بیان داشتند: جناب مستطاب حجت ‌الاسلام و سیدالاعلام آقای حاج سید احمد علم‌الهدی؛ دامت افاضاته با تکریم یاد امام جمعه‌ فقید مشهد، مرحوم حجت‌الاسلام عبادی و قدردانی از خدمات و دعا برای علو درجات آن روحانی عالیقدر، جناب‌عالی را که مزین به زیور علم و مفتخر به مجاهدت در عرصه‌ فرهنگ و برخوردار از زبان گویا و نافذ در صحنه‌های دینی و آموزشی می‌باشید، به امامت جمعه‌ شهر مقدس مشهد و در جوار آستان حضرت ابی‌الحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا منصوب می‌کنم. شهر شهادت با مردمی مؤمن و انقلابی و مهربان و پرافتخار و با حوزه‌ علمیه‌ای کهن و غنی و ریشه‌دار و با جامعه‌ دانشگاهی گسترده و روشنفکر و فعال و با میلیون‌ها زائر پرشور و مشتاق و برتر از همه، با آستان بلند رضوی که قبله‌ دل‌های مؤمنان در همه‌ اقطار است، شهری یگانه و استثنایی به شمار می‌رود و شما که یادگار یکی از برجسته‌ترین خاندان‌های علمی این شهر مقدس می‌باشید با این انتصاب، در جایگاه شایسته‌ خود قرار گرفته‌اید. اکنون در برابر جناب‌عالی عرصه‌‌ای وسیع از تلاش دینی و علمی و اجتماعی و سیاسی قرار دارد و امید است با توفیق و تأیید الهی و در پرتو توجهات حضرت بقیه‌الله روحی فداه، هدایت‌های مخلصانه‌ شما، منشأ برکات و مایه‌ نشر ایمان و آگاهی و معنویت باشد.
 تعاملی ممتاز با نخبگان علمی حوزه و دانشگاه
آیت الله علم‌الهدی از همان ابتدای بازگشت به مشهد افزون بر فعالیت‌های عمومی در صحنه اجتماعی و در سطح کشور، در سه حوزه اصلی در مشهد فعالیت داشتند. ابتدا در سطح اساتید دانشگاه ها و نخبگان آکادمیک به برگزاری جلسات منظم با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان پرداختند تا ضمن حفظ ارتباط با قشر دانشگاهی، بتوانند گروه‌های اجتماعی از نخبگان علمی متدین تربیت نمایند. دوم در سطح دانشجویان با شرکت در گردهمایی‌های متعدد دانشجویی و حضور در جلسات پرسش و پاسخ و همچنین ارتباط مستقیم با تشکل‌های دانشجویی سعی داشتند جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه را هدایت کنند و سوم در سطح حوزه علمیه مشهد مقدس بود که از همان ابتدا اقدام به تدریس رسائل و تفسیر نمودند و برای نخستین بار در حوزه علمیه مشهد موضوعاتی همچون تفسیر آیات سیاسی قرآن کریم بحث شد. شروع درس خارج فقه و تشکیل سلسله مباحث با استادان و نخبگان علمی نیز از ابتکارات ایشان در سال 1394 بود.
 نگاه ویژه رهبری و انتصابی یگانه
آیت الله علم‌الهدی در پی ارتحال آیت الله واعظ طبسی در اسفند 1394 پس از چندین سال امامت جمعه شهر مشهد، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز انتخاب شدند. چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی حکمی بیان داشتند:  با طلب رحمت و رضوان الهی برای فقید سعید مرحوم حجت ‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی اعلی‌ الله‌ مقامه که در سال‌های متمادی نمایندگی حضرت امام راحل رضوان‌الله‌ علیه و این حقیر را عهده‌دار بودند، جناب مستطاب عالی را که امام جمعه‌ موفق مشهد و امتحان‌داده‌ دوران‌ دشوار می‌باشید به نمایندگی خود در آن استان که متبرک به نام حضرت ابی‌الحسن‌الرضا علیه آلاف التحیه والثنا است، منصوب می‌کنم. انتظار دارد که وحدت کلمه‌ مردم حول محور ارزش‌های اسلام و انقلاب و انس و رأفت با جوانان و ارتباط با مسؤولان و قشرهای گوناگون مردم همواره در مد نظر باشد. توفیقات جناب‌عالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
  مبتکرِ راهکارهای رفع معضلات اقتصادی و فرهنگی
آیت الله علم‌الهدی پیوسته دغدغه مردم را داشته و ملاقات‌های متعددی با مسؤولان لشکری و کشوری جهت پیگیری امور و حل معضلات استانی و ملی را در دستور کار قرار داده‌اند. در همین راستا بر اساس دستور رهبری و ابراز نگرانی مراجع و برای  رسیدگی به امور فرهنگی و معیشتی حاشیه شهر مشهد اقدام به تشکیل ستاد ویژه‌ای متشکل از مسؤولان استانی کردند و با ساخت امکانات زیربنایی به گسترش خدمات فرهنگی و اقتصادی در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر که بستر مناسبی برای رشد بزهکاری و نحله‌های فرهنگی نامتعارف داشت، به توسعه فرهنگی و اقتصادی این مناطق اهتمام داشتند. همچنین انجام مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسکن ارزان برای زائران امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) نیز که به تأسیس بنیاد ملی زائر و احداث زائرسراهای استانی تحت مدیریت نمایندگان ولی فقیه و استانداران استان‌های کشور منجر شد، از جمله ابتکارات ایشان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.