یک مقام آگاه خبر داد: بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اصرار به افتتاح حساب برای خارجی‌ها در کشور دارد که این موضوع در بانک مرکزی در حال بررسی است.

 بانک مرکزی افتتاح حساب برای خارجی‌ها را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، این مقام آگاه اظهار داشت: عموما کشورهای دنیا برای اتباع خود اقدام به افتتاح حساب بانکی می کنند و افتتاح حساب برای اتباع خارجی با محدودیت روبروست، البته در شرایط پسابرجام سازمان بورس اوراق بهادار اصرار به افتتاح حساب برای خارجی‌ها برای حضور آنان در بازار سرمایه و فعالیت‌های اقتصادی دارد که این موضوع در بانک مرکزی در دست بررسی است.

وی همچنین به برخی چالش‌های نظام بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه بانکداری در ایران هم اکنون به دلایل متعدد از جمله تجاری بودن بانک‌ها، تعدد شعب، کارکنان و دیگر موارد بسیار بالاست و در حالی که در نظام بانکداری دنیا هزینه‌ها ۶ تا ۷ دهم درصد سپرده‌ها را تشکیل می‌دهند این رقم در نظام بانکداری ایران گاهی به 18.5 درصد می‌رسد.

وی ادامه دارد: اما متاسفانه نظام بانکی ما درگیر جنگ قیمتی شده است و برای حفظ سپرده و ادامه بقاء عملیات بانکی را انجام می‌دهد که برایش سودآور نیست.

این مقام آگاه تصریح کرد: بر همین اساس نیز بانک‌ها وارد سرمایه‌گذاری‌های پر خطر از جمله بنگاه‌داری می‌شوند.

این مقام آگاه همچنین صندوق‌های بازنشستگی بانک‌های دولتی را چالش آینده آنها عنوان کرد و افزود: این صندوق‌ها در آینده کل سود این بانک‌ها را خواهند بلعید مگر اینکه مقررات و شرایط موجود مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک مرکزی با این شرایط باید به صدور مجوز و افزایش بانک‌ها ادامه دهد، گفت: تعداد بانک‌ها در ایران زیاد نیست. کشوری مانند روسیه بیش از ۵۰۰ بانک دارد اما تنها دو الی سه بانک آن مجاز به دایر کردن شعبه هستند، مابقی بانک‌ها بانک‌های سرمایه‌گذاری هستند و در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت دارند، اما در ایران بانک‌ها همگی وارد حوزه جذب سپرده شده‌اند که نتیجه آن شرایط نابهنجار فعلی است.

این مقام آگاه همچنین گفت: دایر کردن شعب بانک در اغلب کشورها با محدویت روبرو است، و بسیاری از بانکها اجازه دایر شدن شعب بانک‌های ایرانی را نمی دادند، اما شعب چند بانک ایرانی که مجوز فعالیت در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را گرفته بودند در این کشور هم برای جذب سپرده وارد جنگ قیمتی شدند که در نهایت منجر به دخالت بانک مرکزی این کشور و نظارت سختگیرانه‌تر آنها شد.

این مقام مسئول درباره مشکلات تولید در ارتباط با نظام بانکی نیز گفت: عموما در دنیا تولید وبال نظام بانکی نیست و این بنگاه‌‌ها با سرمایه‌ افراد تاسیس و اداره می‌شوند و به دلیل گران بودن هزینه تامین مالی از طریق بانک، اغلب بنگاه‌ها حاضر به تامین منابع از این محل نیستند.

وی ادامه داد: متاسفان شرایط در ایران متفاوت است و در این بخش نیز بسیاری از مواقع شاهد انحراف منابع هستیم.

وی گفت: بانک مرکزی هم‌اکنون طرحی را در دست بررسی دارد که ضمن آسیب شناسی مشکلات در کوتاه مدت به رفع مشکلات و تنگناهای نظام بانکی بپردازد، البته ممکن است برخی موارد نیازمند اصلاح در کوتاه و میان‌مدت باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.