قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر اینکه اجازه ورود ایران به بازارهای مالی آمریکا را نخواهد داد به خبرنگار قدس، گفت: اولویت ما ورود به بازارهای مالی آمریکا نیست و برای ما کشورهای همسایه و اروپایی و بازارهای منطقه در اولویت هستند.

رابطه اقتصادی با آمریکا اولویت ما نیست

نوبخت افزود: البته ما هیچ محدودیتی برای استفاده از سرمایه‌های آمریکا نداریم ولی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما هیچ توسعه مناسباتی نداریم.
وی درباره اینکه اعمال این محدودیت از سوی آمریکا نقض توافق برجام که متضمن عادی‌سازی مناسبات اقتصادی ایران با جهان است تلقی می‌شود یا نه، به خبرنگار ما افزود: توافق ها در چارچوب برجام از طریق یک کارگروه ویژه مدام رصد می‌شود و هر جا مغایر با توافق ها باشد از حقوق قانونی خود استفاده خواهیم کرد و اگر با برجام مخالفتی داشته باشند، مواضع جمهوری اسلامی ایران صریح و شفاف بیان خواهد شد.

 دلیل تأخیر در قرارداد نهایی ایرباس
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره دلیل تعویق چندین‌باره و پنج ماهه امضای قرارداد نهایی خرید هواپیماهای ایرباس که قرار بود 40 روزه انجام شود، گفت: دلیل این موضوع دستور رئیس جمهور برای بررسی جامع این قرارداد در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و حتی زیست محیطی در ستاد اقتصادی دولت است و مقرر شد نتیجه بررسی به سازمان مدیریت ابلاغ شود که این امر محقق شده و توافق اصولی با این قرارداد حاصل شده است.
وی افزود: شرایط بسیار خوبی برای تهیه ایرباس از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک وجود دارد و کل مبالغ از طرف خارجی آورده می‌شود و ما در جهت اجرای قراردادها پیش می‌رویم.
سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در سال جدید در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه برگزاری نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در رامسر شایبه حمایت تهران از یک طرف مناقشه قره‌باغ را به وجود نخواهد آورد، گفت: ایران از ابتدای این مخاصمه هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرد و وزیر دفاع کشورمان در همین راستا با همتایان خود صحبت کرد تا جلوی هر نوع آتش‌افروزی جدید در منطقه گرفته شود و ایران می‌کوشد امنیت را به سایر کشورها گسترش دهد.

 شأن مقام‌های جمهوری‌اسلامی باید رعایت شود
خبرنگار دیگری با اشاره به برخورد منفعلانه دولت در مسأله لغو سفر رئیس جمهور به اتریش که سبب شده عده‌ای آن را موفقیت یک گروه کوچک مخالف نظام در لغو این سفر و گروهی دیگر آن را ناشی از نداشتن دستاوردی در این سفر عنوان کنند با بیان اینکه در هر حال عده‌ای  از هر فرصتی برای القای یک نکته منفی علیه دولت استفاده می‌کنند، گفت: سفر رئیس جمهور نیازمند مقدمات و الزاماتی است که باید رعایت شوند.
شأن ملت ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی و امنیت مسؤولان ما در هر شرایطی باید حفظ شود و ما تأیید نمی‌کنیم رئیس جمهور ما به کشوری برود که خاطرات تلخی از عدم استقبال در خور شأن جایگاه رئیس جمهوری ایران در آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: تعویق این سفر با مشورت ارکان مختلف کشور انجام گرفت با این حال ما خواهان گسترش مناسبات با اتریش هستیم.
خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسشی درباره اتهام پولشویی در پاناما به رئیس جمهور سابق کشورمان و موضع دولت ایران سؤال کرد که نوبخت، گفت: اتهامی در یک خبرگزاری زده شده و نیاز نیست که نه جمهوری اسلامی ایران و نه فردی که به وی اتهام زده شده موضع بگیرد. خبر کم‌ارزش‌تر از این است که موضع گرفته شود.


 پاسخ عملی روحانی به اوباما
وی در واکنش به تأکید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه برنامه موشکی ایران با روح برجام همخوانی ندارد و درخواست او از تهران برای پایبندی به روح این توافق، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت نظر صریح خود را درباره توانمندی نظامی و دفاعی ایران بیان کردند و زمانی که برخی اظهارنظرهای غیرحقوقی از سوی برخی خارجی‌ها در خصوص مسایل موشکی کشور بیان شد رئیس جمهور به وزیر دفاع دستور دادند که در جهت توانمندی و تقویت بنیه توان موشکی اقدام عملیاتی صورت گیرد.
نوبخت همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی ما برای سال 95 این است که 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم، اظهارداشت: در جلسه گذشته هیأت دولت 13 هزار و 420 میلیارد تومان برای خرید گندم بودجه اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود نیاز وارداتی کشور به گندم به صفر یا به حداقل برسد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.