قدس آنلاین/ ایرانشهر/ حسین سپاهی: دهستان لادیز در۱۵کیلومتری شهرستان میرجاوه با توجه به داشتن ظرفیت های زیبای طبیعی و تاریخی نیازمند رسیدگی بیشتر است.

   ترکیب دو پدیده آبشار و غار در «لادیز»

 این دهستان در 100کیلومتری زاهدان قرار دارد که از۱۵پارچه آبادی به نام های النجان، سوران، محمدآباد، آپک جوشان، خوشاب، کلک، لادیز سفلی، ده محمدعلی، سیاه خاک، میرکوه، کهنوک، بنگان، سرگه، فیض آباد تشکیل شده و مرکز آن النجان است.
فیض محمد یکی از ساکنان لادیز گفت: قلعه تاریخی دهستان لادیز ناشناخته و در حال از بین رفتن است که جا دارد، مسؤولان نسبت به بازسازی و مرمت آن اقدام کنند.
وی که یکی از فرهنگیان دهستان لادیز است، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این دهستان یکی از قطب‌های گردشگری استان به شمار می‌رود که پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی؛ مردم این دهستان از نعمت آب آشامیدنی، روشنایی برق، راه مناسب، مدرسه، خانه بهداشت، کشاورزی و... برخوردار شده اند و با توجه به اینکه دهستان لادیز یکی از قطب های گردشگری استان به شمار می رود، سالانه بویژه در تعطیلات عید نوروز هزاران نفر از اقصی نقاط استان و کشور از آثار تاریخی و گردشگری این دهستان بازدید می کنند. وی از مسؤولان شهرستان بویژه پلیس راه و نیروی انتظامی به خاطر همکاری با مردم و میهمانان نوروزی و تأمین امنیت اظهار رضایت و تشکر کرد.
محمد کریمی یکی از میهمانان نوروزی که از تهران به دهستان لادیز آمده بود نیز به خبرنگار ما گفت: باید مسؤولان و دست اندرکاران توجهی ویژه به آثار تاریخی و گردشگری این دهستان بویژه قلعه تاریخی، غار، آبشار و رودخانه پر آب دهستان لادیز داشته باشند و نسبت به بازسازی و مرمت قلعه اقدام کنند.
وی افزود: ایجاد فضایی مناسب به منظور آسایش و آرامش گردشگران به همکاری همه دستگاه های مسؤول نیازمند است.

 جاذبه های طبیعی لادیز
اين دهستان از جنوب به کوه شاه‌چنار محدود مي‌شود. آب و هواي دهستان در فصول پاييز، زمستان و اوايل بهار مطبوع و دلپذير و در تابستان‌ها گرم است. رودخانه لاديز از شمال دهستان عبور مي‌کند.
اين دهستان از ييلاقات عشاير بلوچ بوده که طي قرن اخير به سکونتگاه دایمي تبديل شده است. مردم دهستان لاديز به زبان بلوچي سخن مي‌گويند، مسلمان و عمدتاً پيرو مذهب تسنن حنفي هستند.
اقتصاد دهستان لاديز بر پايه فعاليت‌هاي زراعي، دامداري، توليد صنايع دستي و اشتغال در امور خدماتي استوار شده است. از محصولات کشاورزی آن می توان به صیفی جات و میوه‌های گرمسیری اشاره کرد که این محصولات مشتمل بر گندم، جو و علوفه است. انار، گلابي و هلو نیز از محصولات سردرختي آن است که عمدتاً به کشورهاي همجوار (پاکستان و افغانستان) صادر مي‌شود.
دامداري نيز در دهستان رونق دارد و انواع فرآورده‌هاي لبني و گوشت قرمز از توليدات دامي اين دهستان است. زنان و دختران دهستان لاديز با بافت انواع قالي و سوزن‌دوزي‌هاي زيبا در بهبود درآمد خانوار روستايي تأثير بسيار مهمي دارند.
دهستان لاديز در دشتي وسيع استقرار يافته و بافت مسکوني متراکمي دارد. خانه‌هاي اهالی عمدتاً با خشت و گل و چوب بنا شده و سقف‌هاي مسطحي دارند .برخي از خانه‌ها نیز با مصالح آجر، آهن و گچ ساخته شده‌اند.


 جاذبه‌هاي گردشگري
روستاي لاديز جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي بسياري دارد که مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از:
رودخانه‌هاي فصلی لاديز؛ حواشي رودخانه‌هاي فصلي لاديز بويژه در فصول بهار و تابستان چشم‌انداز بسيار زيبا و مکان مناسبي براي گذران اوقات فراغت گردشگران، پديد مي‌آورند.
غار طبيعي لاديز؛ قدمت اين غار به دوران پيش از تاريخ تخمين زده شده است. اين غار، در نزديکي روستا قرار دارد.
بقاياي تاريخي فرهنگ لاديزيان؛ در سال‌هاي 67، 1966 ميلادي، هيأتي از دانشگاه «گاري هيوم» بررسي‌هايي در منطقه «لاديز» و «ماشکيد» بلوچستان انجام داد و در نتيجه اين تحقيقات، آثار و نمونه ابزارهاي سنگي از عهد پارينه سنگي به دست آمد. هيوم، اين آثار به دست آمده را فرهنگ لاديزيان نام نهاد. اين يافته‌ها نشان مي‌داد که جنوب شرقي ايران در عصر پارينه سنگي يعني در حدود هشتاد تا صدهزار سال پيش زيستگاه جماعت‌هاي انساني بوده است.
ترکیب دو پدیده «آبشار» و «غار» در این منطقه سبب شده است تا برخی خانواده های زاهدانی اوقات فراغت ایام تعطیل خود را در روستای لادیز بگذرانند.
قلعه لادیز؛ قلعه لادیز در ۱۵کیلومتری میرجاوه واقع درروستای لادیز سفلی است، این قلعه مربوط به دوره اسلامی بعد از سلسله ساسانی است. این قلعه در بالای تپه قرار دارد و دور آن با دیوار بلند حصار شده و دارای یک سیاهچال است.
ميرجاوه مرکز لادیز؛ به عنوان نقطه صفر مرزي ايران با پاکستان در جوار لاديز و يکي از مهم‌ترين نقاط استان به شمار مي آید.
‌قبرستان هفتاد ملا؛ در 20 کیلومتری روستای تمین در دامنه ارتفاعات مشرف به روستا، یک حفره وجود دارد که در آن یک نمونه از گورستان‌های منحصر به فرد دوران اسلامی به نام گورستان هفتاد ملا قرار گرفته است و حدود 50متر مربع مساحت دارد. قبرهای این گورستان به صورت پلکانی ایجاد شده اند.
کوه تفتان؛ همجواري روستاي لاديز با کوه تفتان، موجب پديد آمدن چشم‌اندازهاي بديع و اماکن تاريخي و طبيعي شده است. همه ساله، کوهنوردان بسياري براي صعود به قله تفتان به اين منطقه مراجعه مي‌کنند.
بهره گيري از موسيقي محلي و بلوچي در مراسم مختلف دهستان متداول است. از مهم‌ترين صنايع دستي اين دهستان مي‌توان به سوزن دوزي، قالي‌بافي و گليم بافي اشاره کرد که توسط زنان و دختران هنرمند روستا با نقوش سنتي و قديمي توليد مي‌شود.
از غذاهاي رايج دهستان لاديز مي‌توان به تباهک، شيلانج، کباب تنورچه، شلو، حلوا خرما و کشک زرد اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.