جنبش حماس نشستی را با گروه‌های فلسطینی در غزه برگزار کرد تا نتایج نشست‌های خود با مسئولان مصر در قاهره و نیز نتایج دیدار فتح و حماس در دوحه را به اطلاع آنها برساند.

نشست حماس با گروه های فلسطینی در غزه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های خبری فلسطین، نیروهای اشغالگر قدس صبح امروز چهارشنبه یک دختر فلسطینی ساکن قدس به نام «راویه القواسمی» (20 ساله) را در حین خروج از مسجد الاقصی بازداشت کردند.

منابع رسانه ای گزارش دادند که نیروهای اشغالگر پس از بازرسی کیف و تلفن همراه این دختر، وی را بازداشت کرده و به منطقه باب الاسباط و از آنجا نیز با یک خودروی پلیس وی را به یکی از مراکز بازجویی در قدس انتقال دادند.

نشست حماس با گروه های فلسطینی در غزه

جنبش حماس نشستی را با گروه های فلسطینی در غزه برگزار کرد تا نتایج نشست های خود با مسئولان مصر در قاهره و نیز نتایج دیدار فتح و حماس در دوحه را به اطلاع آنها برساند.

این نشست به ریاست اسماعیل هنیه برگزار شد و وی در این نشست به بیان گزارشی از دیدارهای رهبران حماس با مسئولان مصر در قاهره و گفت وگوهای فتح و حماس در دوحه پرداخت.

هنیه بر تمایل حماس برای بهبود روابط با مصر و پایان دادن به اختلافات قبلی و آغاز یک مرحله جدید تاکید کرد.
وی گفت که حماس در امور داخلی مصر دخالت نمی کند و ما نسبت به امنیت ملی مصر حریص هستیم و هرگز به احدی اجازه نمی دهیم از غزه آسیبی به مصر برساند.

هنیه همچنین گفت که آشتی و پایان دادن به دودستگی یک تصمیم استراتژیک است و گفت وگوهای دوحه نیز جدی است و ما به دنبال توافق جدید نیستیم بلکه هدف ما اجرای توافقات قبلی به خصوص توافق قاهره است.

انتقاد حماس از حمایت تشکیلات خودگردان از طرح سازش فرانسه

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" از حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح انتقاد کرد و گفت تشکیلات رام الله در حالی این موضع را اتخاذ کرده است که طرح فرانسه هنوز جنبه رسمی به خود نگرفته است و طرف های اصلی با آن موافقت نکرده اند.

موسی ابو مرزوق بر روی صفحه شخصی خود در پایگاه ارتباط جمعی فیس بوک اعلام کرد که «فهم برخی مسائل خیلی سخت است، اما این مساله ناشی از دشواری خود این مسائل نیست، بلکه به خاطر غیر منطقی بودن آنهاست و طرح فرانسه که مورد حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفته است، از جمله آنهاست.»

ابو مرزوق این سوال را مطرح کرد که «فرانسه چطور خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی صلح شده است و این در حالی است که طرف های اصلی مانند آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی با آن موافق نیستند؟»

وی افزود:« وقتی درباره هدف این کنفرانس سوال می شود، می گویند: هدف از برگزاری آن به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین است و در صورتی که این کنفرانس به شکست بیانجامد، فرانسه کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. خوب، اگر آنها جدای از موفقیت و شکست این کنفرانس قصد به رسمیت شناختن کشور فلسطین را دارند، پس برگزاری این کنفرانس چه معنایی دارد؟ و چرا این به رسمیت شناختن به تاخیر انداخته می شود؟»

این عضو ارشد دفتر سیاسی حماس در ادامه تاکید کرد که واقعیت این است که فرانسه هنوز طرحی رسمی برای برگزاری چنین کنفرانسی ارائه نداده است و این بحث ها هنوز در حد حرف است. اما سوال این است که دلیل علاقه مندی تشکیلات خودگردان به برگزاری این کنفرانس چیست؟ و دستور کار این کنفرانس چیست؟ آیا این حمایت تشکیلات رام الله از برگزاری کنفرانس مذکور یک موضع سیاسی است یا به خاطر رو در بایستی با فرانسه چنین موضعی اتخاذ شده است؟

"لوران فابیوس" وزیر خارجه سابق فرانسه اواخر ماه ژانویه گذشته از تصمیم کشورش برای پیشبرد طرح خود به منظور برگزاری کنفرانس بین المللی صلح بر اساس راهکار تشکیل دو کشور خبر داد، اما هیچ تحرک رسمی در این زمینه صورت نگرفت. با این وجود، تشکیلات خودگردان که برای از سر گیری روند سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بی قراری می کند، در موضعی عجولانه از برگزاری این کنفرانس حمایت کرد و این در حالی است که طرف صهیونیستی مثل همیشه در تلاش برای قرار گرفتن در موضع قدرت با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده است.

عباس به مسکو می رود

سفیر فلسطین در روسیه اعلام کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای 17 و 18 آوریل (29 و 30 فروردین) به مسکو می آید.

بر اساس این گزارش، محمود عباس از پاریس به مسکو می رود تا توسعه روابط دوجانبه را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بررسی کند.

بررسی هماهنگی تلاش ها برای تعامل با بحران روند سیاسی در خاورمیانه پس از توقف مذاکرات فلسطینی- اسرائیلی و نیز طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح از دیگر محورهای گفت گوی عباس در سفر به مسکو است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.