قدس ‌آنلاین/ مریم احمدی شیروان: نام «جواد قارایی» با نام مستندی به نام «ایرانگرد» عجین شده است؛ مستندی که چند سالی است هر از گاه، مخاطبانش را با خود به دل طبیعت می‌برد. با جواد قارایی به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره طبیعت ایران پرسیدیم؛ طبیعت دیدنی ایران زمین.

هر جای ایران، ارزش بارها سفر کردن را دارد

از کی متوجه این همه علاقه به طبیعت و سفر شدید؟
در نهاد هر انسانی به طور فطری دوست داشتنِ طبیعت هست و همه طبیعت را دوست دارند، اما نگاه‌ها متفاوت است. بعضی افراد چیزهای ریزتری را می‌بینند و بعضی براحتی از کنار طبیعت می‌گذرند. من از همان اول سعی می‌کردم خیلی راحت از کنار مناظر نگذرم و بیشتر با طبیعت ارتباط برقرار کنم و هر چه این ارتباط بیشتر می‌شد، حال خوب من هم بیشتر می‌شد و اوضاع روحی و جسمی من بهتر می‌شد. کم کم با مردمِ طبیعت‌نشین و خودِ طبیعت، نزدیک‌تر شده و از آنجا که مطالعه زیادی درباره طبیعت داشتم خوب می‌دانستم که کشور ما از لحاظ فرهنگی و اقلیمی و طبیعت تنوع بسیار بالایی دارد و ارزشش را خیلی خوب می‌دانستم. وقتی در مورد موضوعی شناخت یا معرفت نداشته باشید، کمتر ارزشش را می‌دانید. به خاطر همان شناخت نسبی، ارزشش را می‌دانم و برای طبیعت و مردم کشورمان بسیار اهمیت قایل هستم.

 در ایران جای ناشناخته‌ای هست که تا به حال آنجا نرفته باشید؟
حتماً مناطقی هست که من تا به حال به آنجا نرفته‌ام. اما همه جای ایران را دوست دارم دوباره و حتی ده باره ببینم؛ همه جای ایران شمال، جنوب، شرق و غرب. چون هر فصلی طبیعت و مردمان خاص و منحصر به خودش را دارد و من فکر می‌کنم همه جای ایران ارزش بارها و بارها دیدن و سفر کردن را دارد.
 از ارتباط برقرار کردنتان با مردم دشت و صحرا بگویید. در مستندتان آنچه اصلاً به چشم نمی‌آید غریبه بودن شما در آن جمع است.
فقط با عشق... من مسلماً همه زبان‌های محلی را بلد نیستم، اما به یقین عشق همه کارها را آسان می‌کند. چون خیلی آن مردمان ساده و یکرنگ را دوست دارم، آن‌ها هم با من ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط ادامه پیدا می‌کند. خیلی وقت‌ها در تهران میزبان آن‌ها هستم و با بیشتر آن‌ها در تماس و مرتبط هستم.

 بسیاری از مردم سفر را با خرج بسیار مترادف می‌بینند. شما با توجه به اینکه بیشتر سال را در سفر هستید چه توصیه‌هایی برای لذت بردن از سفر همراه با خرج کم دارید؟
اگر مردم بخواهند لوکس سفر کنند که بی‌تردید نیاز به خرج مبالغ هنگفتی هست. اما چون افراد بعضی از موقعیت‌ها را تجربه نکرده اند، فکر می‌کنند در صورت نداشتن سفر لوکس اتفاق بدی خواهد افتاد. در صورتی که اگر در خانه‌های محلی اقامت کنند، انرژی مثبت زیادی را دریافت می‌کنند. بخصوص خانه‌های روستاهایی که سرشار از انرژی است. دیگر اینکه با مردمی آشنا می‌شویم که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و با آدم‌های ساده و بی‌ریا و صاف و صادق دوست می‌شویم. تاریخ شفاهی و خاطرات آن‌ها را می‌شنویم و از آن‌ها چیزی یاد می‌گیریم و سعی می‌کنیم از آموخته‌های خودمان به آن‌ها بگوییم تا آن‌ها هم در تجربیات ما سهیم شوند.
در نهایت نفع مالی که از ما به آن‌ها خواهد رسید، باعث می‌شود آن‌ها در روستاهایشان مانده و روستاها رونق پیدا کند. باغ‌ها و دامداری و
 خانه هایشان را رها نکنند. وقتی غذای سنتی استفاده می‌کنیم، آن غذا ارگانیک است چون معمولاً از محصولی که خودشان کاشته و یا پرورش داده‌اند تغذیه می‌کنند و غذای سالم می‌خوریم. دیگر اینکه غذای جدید امتحان می‌کنیم. غذایی که بخشی از گردشگری خوراک و تغذیه است و بعد اینکه سبب می‌شویم آن‌ها غذای سنتی‌شان حفظ شود و نفع مالی بابت خوراک و... به آن‌ها می‌رسد. ضمن اینکه استفاده از خانه‌های قدیمی باعث بازسازی و حفظ تاریخ آن روستاها می‌شود و نفع مالی به مردم روستا که شرایط مالی مناسبی ندارند، می‌رسد و تمام این‌ها مثبت است.

 برای سفری دلچسب باید چه کار کنیم؟
پیشنهاد می‌کنم با سفر کردن به تمام مناطق ایران تلاش کنیم شناختمان را بیشتر کنیم و قدر آن را بهتر بدانیم. ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست. امیدوارم مردم وقتی سفر می‌کنند، ضمن حفظ این امنیت، آن را لمس کنند و از آن لذت ببرند. باید تلاش کرد از نظر مالی و فرهنگی و اقتصادی به مردمان روستا و عشایر سودی برسد تا آن‌ها بتوانند سنت‌هایشان را حفظ کنند و بدانند که با گردشگری می‌توانند رونق اقتصادی داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.