استاندار اصفهان با اشاره کاهش ۳۳ درصدی میانگین میزان بارش در اصفهان گفت: ۸۰ درصد استان در خشکسالی شدید قرار دارد، براساس آمارها، اصفهان در میان ۳ استان یزد، خراسان جنوبی و سیستان که قرن‌هاست خشک‌سالی دارند قرار گرفته است.

"خشکسالی شدید" در ۸۰ درصد اصفهان/ توقف طرح انتقال آب از سمیرم به رفسنجان

به‌گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، رسول زرگرپور عصر امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال جدید پیرامون وضعیت خشکسالی استان اصفهان اظهار دشت: بالاترین مرجع تصمیم گیرنده در مورد آب شورای عالی آب است.
وی افزود: شورای عالی آب به ریاست رئیس‌جمهور و در غیاب وی با حضور معاونان وی، وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، کشور، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، یک نفر از نمایندگان مجلس و یک نفر کارشناس آب تشکیل می‌شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بخشی از طرح 9 ماده‌ای حوضه آبریز زاینده‌رود به‌خوبی اجرا شده است، تصریح کرد: متاسفانه بخشی از این طرح نیز با چالش‌هائی مواجه است که این موضوع در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه به‌دلیل دستورکارهای فراوانی که این شورا داشت 6 ماه به‌طول انجامید تا این موضوع در دستور کار شورای عالی آب قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در این جلسه یک ارزیابی دقیق و واقع‌بینانه‌ای بر روی 9 بند مصوبات شورای عالی صورت گرفت.
زرگرپور با بیان اینکه هدف نخست این بود که این طرح دوباره در شورای عالی آب مطرح و به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: بیشترین مباحثی که در این جلسه مطرح شد برداشت‌های غیرمجاز، طرح‌های توسعه‌ای و عدم اجرا توسط دستگاه‌های مختلف بود.
دولت، طرح 9 ماده‌ای آب را بهترین برنامه برای زاینده‌رود می‌داند
وی پیرامون جمع‌بندی جلسه شورای عالی آب در هفته گذشته گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید داشتند که این طرح 9 ماده‌ای بهترین برنامه برای حوضه آب‌ریز زاینده‌رود است و دولت نیز پیگیر آن خواهد بود.
استاندار اصفهان افزود: در این جلسه وزیر نیرو مسئول اجرای تمام 9 بند این طرح شد، تمام وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌ها و استانداری‌های ذی‌ربط نیز موظف به همکاری با وزیر نیرو هستند، قرار شد اگر دستگاهی در این راستا کوتاهی کرد به معاون اول رئیس جمهور اعلام ‌شود تا با آن برخورد کند، در این جلسه همچنین اعلام شد که تمام مصوبات این شورا معتبر بوده و باید اجرا شود.
تنها 60 درصد طرح 9 ماده‌ای آب پیشرفت داشته است
وی با بیان اینکه برآورد بنده از طرح 9 ماده‌ای حوضه آب‌ریز زاینده‌رود این بوده که تنها 60 درصد آن پیشرفت داشته است، تصریح کرد: اینکه چرا طرح بهشت‌آباد که هم مصوبه قانونی دارد و هم در 2 استان دیگر اجرا شده در اصفهان هنوز اجرائی نشده است، چرا مدیریت حوضه آب‌ریز باید یک مدیریت مقیم در منطقه باشد، چرا تعدادی از مصوبات در رابطه با برداشت‌های غیرقانونی در اجرائی شدن آن سرعت مورد نظر انجام نمی‌شود، این‌ها همه مربوط به آن 40 درصدی بوده که پیشرفت نداشته است.
زرگرپور خاطرنشان کرد: به‌دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر کلنگ سد بهشت‌آباد زده شود، در همین راستا 4 استاندار نیز در نامه‌ای به وزیر نیرو آمادگی خود را در این رابطه اعلام کرده‌اند.
وی بااشاره به شرایط پیچیده کنونی بیان کرد: اکنون آب در زاینده‌رود جاری است در حالی که در یکی از خشک‌سالی‌ترین سال‌ها به‌سر می‌بریم به‌دنبال شفاف‌سازی و تشریح این موضوع برای شهروندان هستیم.
کاهش 33 درصدی میانگین میزان بارش در استان اصفهان
استاندار اصفهان با بیان اینکه میزان بارش استان اصفهان در سال آبی (از اول مهر تا پایان شهریور) نسبت به میانگین 33 درصد کاهش داشته است، گفت: متاسفانه 80 درصد استان در خشکسالی شدید قرار دارد، در غرب استان در حدود 20 درصد کاهش بارش و در شرق این میزان به 80‌درصد رسیده است، براساس آمارها، استان اصفهان در میان 3 استان یزد، خراسان جنوبی و سیستان که قرن‌هاست خشک‌سالی دارند، قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تا این زمان میزان بارش در ایستگاه چلگرد هزار و 300 میلی‌متر بوده ولی اکنون هزار میلی‌متر است، افزود: سال گذشته تا این زمان 390‌میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره داشتیم در حالی که در حال حاضر 260 میلیون مترمکعب آب ذخیره داریم.
زرگرپور تصریح کرد: بنابراین مهم این است که مردم بدانند وضعیت اکنون ما چگونه است و اینکه آب در زاینده‌رود جاری است نشان سال خوب آبی نیست در حقیقت وضعیت آب استان بسیار بد است.
وی با بیان اینکه شاید از خود بپرسید که چرا اکنون آب در زاینده‌رود جاری است، خاطرنشان کرد: ‌در برنامه مدیریت حوضه آب‌ریز پیش‌بینی کرده بودند که اکنون هزار و 150 میلیون مترمکعب آب داشته باشیم ولی با توجه به بارش‌ها در حال حاضر 950 میلیون مترمکعب آب داریم بنابراین 150 میلیون مترمکعب کاهش داریم.
استاندار اصفهان بیان کرد: در جلسه شورای هماهنگی حوضه آب‌ریز زاینده‌رود بنده در گذشته پیشنهاد کردم که میزان مصرف را 10 درصد کاهش دهید که متاسفانه رای نیاورد، همچنین از کشاورزان درخواست کردم که محصولات خودشان را بیمه کنند که خوشبختانه 60 تا 70 درصدشان این کار را انجام دادند.
وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند که آب چه زمان و چه مقدار باز می‌شود، گفت: تنها کمیته 5 نفره متشکل از فرماندار، مسئول آب، مسئول کشاورزی و 2 نفر از نظام صنفی و با توجه به پارامترهای مختلف از جمله درجه حرارت، میزان بارش و غیره می‌تواند در این رابطه اعلام نظر کنند.
زرگرپور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه انتقال آب سمیرم به رفسنجان در چه وضعیتی است، افزود: این طرح مربوط به دهه 60 بوده و بنده در زمان معاونت این طرح را تمدید و در زمان دوم آن را لغو کردم، اکنون نیز این طرح متوقف شده است.
پسابی که به تالاب گاوخونی می‌ریزد، صنعتی نبوده و استاندارد است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آبی که به تالاب گاوخونی می‌ریزد بسیار نگران‌کننده است، تصریح کرد: در آنجا پساب صنعتی وجود ندارد و پساب موجود نیز استاندارد است.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه در کشور بالغ بر 80 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، خوشبختانه در استان اصفهان این میزان 50 درصد است.
وی با اشاره به اینکه اگر طرح 9 ماده‌ای اجرا شود چه مزایائی دارد، بیان کرد: در درجه نخست رودخانه زاینده‌رود دارای صاحب می‌شود و مدیریت یکپارچه‌ای برای آن ایجاد می‌شود و این موضوع بسیار مهم است.
زرگرپور گفت: از دیگر مزایای آن در صورت اجرا این است که از هرگونه برداشت غیرمجاز جلوگیری می‌شود و طرح‌های توسعه‌ای شناسائی می‌شود.
استاندار اصفهان با تکذیب حضور و مشارکت کشورها و شرکت‌های خارجی برای کمک به حوضه آب‌ریز زاینده‌رود افزود: هیچ کدام از این شرکت‌های خارجی فعالیت جدی در این راستا ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.