وزیرنفت اعلام كرد :براساس یك سند همكاری كه به امضای ایران و هند رسید، مطالعه میدان گازی « فرزاد بی » به این كشور واگذار شد و علاوه براین وزیر نفت هند در تهران پرداخت بدهی دهلی نو در نخستین فرصت به جمهوری اسلامی را مورد تاكید قرار داد.

وزیر نفت هند قول پرداخت بدهی شان را داد/ « فرزاد بی » به دهلی نو رسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه عصر امروز (شنبه) پس از امضای سند همكاری میان ایران و هند، اظهار داشت شركتهای هندی از نظر مالی مشكلی برای توسعه میدان گازی مزبور ندارند.
وی درباره بخشی از این سند كه مربوط به همكاری در زمینه توسعه میدان گازی « فرزاد بی » است، افزود: بر اساس این سند همكاری، قرار است مذاكره درباره میدان گازی یاد شده به صورت ترك تشریفات مناقصه با شركتهای هندی تداوم پیدا كند.
زنگنه اضافه كرد: براساس سند همكاری مزبور قرار شد دو طرف در یك زمانبندی مشخص، نتیجه مذاكره درباره « فرزاد بی » را نهایی سازند.
زنگنه درباره پرداخت بدهی نفتی هند به ایران هم گفت :وزیر نفت هند تاكید داشت این پول مستحق ایران است و هند در نخستین فرصت آن را به ایران پرداخت خواهد كرد و افزود: هماهنگی بانكی امكان آن را فراهم می سازد تا پول به ایران منتقل شود.
وزیر نفت درپاسخ به این پرسش كه آیا شركتهای هندی توانایی توسعه میدان گازی « فرزاد بی » را دارند، افزود: شركتهای هندی مشكلی برای توسعه این میدان ندارند و از نظر تكنیكی هم باید گفت وگو ها انجام شود تا به نتیجه برسد.
میدان گازی « فرزاد بی » در مجموعه‌ای مشهور به بلوك فارسی قرار دارد كه حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات مربوطه است و در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدانهای ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس واقع است.
امضای قرارداد اولیه اكتشاف و توسعه میدان یاد شده با كنسرسیومی متشكل از سه شركت دولتی هند مربوط به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی می شود؛ اما این قرارداد در بخش اكتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.
به گزارش ایرنا از وزارت نفت، سند همكاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد بی، همكاری های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران به هند و همكاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» میان بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند و منابع طبیعی هند امضا شد.
خبرنگار ایرنا یادآور شد، وزیر نفت هند امروز برای دیدار با مقام های ایران وارد تهران شد و درباره گسترش همكاری ها در بخش صنعت نفت با مقام های وزارت نفت گفت وگو كرد.
همچنین از جمله برنامه های پرادهان در سفر به تهران، دیدار با محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت، ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی و اكبر تركان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی كشورمان است.
وی قرار است فردا(یكشنبه،٢٢ فروردین) در سفر به چابهار، از محل ساخت مجتمع پتروشیمی از سوی شركت های هندی برای تولید كود شیمیایی بازدید به عمل آورد .
دولت هند اكتبر 2014 ( آبان - آذر 93) با سرمایه گذاری این كشور برای احداث یك لنگرگاه باری چند منظوره و دو پایانه كانتینری در بندر چابهار موافقت كرد. هند قرار است پنج میلیارد و 370 میلیون روپیه (حدود 85 میلیون دلار) در توسعه بندر چابهار هزینه كند و یك میلیارد و 300 میلیون روپیه دیگر را در طول 10 سال آینده برای پایدارسازی این طرح از نظر تجاری اختصاص دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.