قدس آنلاین/ مسعود بصیری: همه کسانی که تحولات خاورمیانه را رصد می کنند به خوبی می دانند که سفر ملک سلمان به مصر چه معنایی می‏تواند داشته باشد. مصر کشوری است که حدود ۴ دهه در زیر دیکتاتوری حسنی مبارک قرار داشت و طی این مدت با وجود این که ارتباط نزدیکی با آمریکا داشت و سالانه مبالغ زیادی را به عنوان کمک بلاعوض از این کشور دریافت می کرد بازهم نتوانسته بود به کشوری قدرتمند یا دارای حداقل های قدرت در آفریقا و جهان اسلام بدل شود.

 فروش حاکمیت مصر به ریال

همچنان بخش عظیمی از مردم این کشور که به نقلی تا 60 درصد تخمین زده می شد زیر خط فقر بودند تا آنجا که حدود 3 میلیون نفر از آنها از شدت فقر در قبرستان ها زندگی می کنند. ثمره حداکثر ارتباط با عربستان و دنیای غرب از مصر که زمانی داعیه دار بزرگی در میان کشورهای عربی بود بیش از یک کشور فقیر و شکست خورده نساخته بود. عبدالفتاح السیسی امروز با کشوری مواجه است که از یک سو با عربستان همسایه است و از سوی دیگر با رژیم صهیونیستی و همچنین باید نگران حوادث داخلی خود در موضوعات مختلف از جمله اقدامات تروریستی و مشکلات اقتصادی مختلف باشد. به همین دلیل وقتی تصمیم پادشاه عربستان برای سفر به قاهره اعلام شد همه آگاهان می دانستند که به احتمال زیاد اتفاقات جدی در راه است تا آنجا که سفیر مصر در ریاض اعلام کرده بود که این سفر خبرهای عجیبی را به دنبال خواهد داشت.  اعلام واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر شاید مهمترین این خبرها باشد. دو جزیره ای که حدود نیم قرن است باعث اختلاف جدی بین قاهره و ریاض بود. دو جزیره «تیران» و «صنافیر» ۳ گذرگاه به سمت خلیج «العقبه» ایجاد کرده اند. مساحت جزیره «تیران» به ۸۰ کیلومتر مربع می رسد.
در طرف مقابل، جزیره « صنافیر» در مجاورت جزیره «تیران» در قسمت شرقی آن واقع شده است و مساحت آن نیز به ۳۳ کیلومتر مربع می رسد.

 واگذاری قدرت به رقیب
مصر اکنون این دوجزیره را که به عربستان واگذار کرده، در واقع قدرت اداره تنگه تیران در ورودی خلیج العقبه را به رقیب چندین ساله خود داده است. دولت مصر با صدور بیانیه ای ضمن اذعان واگذاری این جزایر به عربستان سعودی در واکنش به بکارگیری عبارت «فروش حاکمیت مصر» در رسانه ها اعلام کرد: جزایر «تیران» «صنافیر» در واقع در مرزهای آبی عربستان سعودی قرار دارد و تنها اداره و حمایت آن توسط پادشاه سابق سعودی به مصر واگذار شده بود.  اما امضای توافقنامه ترسیم مرزهای آبی میان عربستان و مصر پایان کار سفر ملک سلمان به قاهره نبود، چراکه دو طرف همچنین در خصوص ساخت پلی بر روی دریای سرخ با هدف اتصال زمینی دو کشور توافق کردند. عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر هم پیشنهاد کرده است تا این پل« ملک سلمان» نام گذاری شود.
این پل باعث افزایش تبادل تجاری میان دو کشور عربستان سعودی و مصر و اتصال زمینی آفریقا به آسیا می‏شود. همچنین می تواند زمینه مناسب را برای اجرای پروژه های دیگری در دو کشور فراهم کند.  این پل قرار است بندر گردشگری شرم الشیخ در صحرای سینای مصر را از طریق جزیره های تیران و صنافیر در دریای سرخ به منطقه «راس حمید» در منطقه تبوک در شمال عربستان سعودی متصل کند. شرم الشیخ مهمترین مرکز گردشگری مصر است.

 آیا اسرائیل ناراحت است
گویا اسرائیل از این اتفاق چندان خوشایند نیست یا اینکه خود را خوشحال نشان نمی دهد چرا که رادیوی این رژیم مدعی شد ساخت این پل اعلان جنگ به اسرائیل است.
رادیو رژیم صهیونیستی تصریح کرده است: «پیمان کمپ‌دیوید امضا شده میان اسرائیل و مصر بر آزادی حق کشتیرانی از طریق تنگه تیران تاکید می‌کند؛ در ماده پنج این توافق آمده است: طرفین، تنگه تیران را از گذرگاه‌های دریایی بین‌المللی و باز برای تمامی کشورها بدون هیچ مانعی می‌دانند همانگونه که دو طرف حق یکدیگر را در کشتیرانی و نیز عبور و مرور هوایی از طریق تنگه تیران محترم می‌شمارند». در هر صورت هنوز مشخص نیست که مصر در ازای دریافت چه مبلغی حاضر به فروش حاکمیت خود و واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» شده است.
با این حال، نگاهی به سفر اخیر«ملک سلمان» به قاهره به خوبی نشان می‏دهد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای او سنگ تمام گذاشت و علاوه بر واگذاری جزایر استراتژیک به پادشاه سعودی، عالی‏ترین نشان مصری موسوم به «قلادة النیل» (نشان نیل) را به وی اعطا کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.