رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:‌ از آنجا که قیمت تمام‌شده کالای صادراتی از جمله مرغ به روسیه بالاست، وزارت جهاد کشاورزی مصوب کرده که وام بدون بهره در اختیار تولید‌کنندگان مرغ قرار گیرد.

بی‌ثباتی در قوانین؛ مانع صادرات است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران،‌ در مورد افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در بازار به بهانه صادرات اظهار داشت:‌ کشور باید تکلیف خودش را با موضوع تنظیم بازار داخلی برای یکبار هم که شده مشخص کند. چرا که در قانون چهارم و پنجم توسعه بر این نکته اشاره شده که به هیچ عنوان به بهانه تنظیم بازار داخلی جلوی صادرات را نگیریم و همواره در دولت‌ها به این موضوع توجه شده که تسهیل‌کننده صادرات باشند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع این نکته که نباید با وضع قوانین یک شبه صادرات را محدود کرد، افزود: متأسفانه این مسئله یک جاهایی نادیده گرفته می شود که نمونه آن ممنوعیت صادرات دام زنده یا وضع عوارض بر روی آن و یا ممنوعیت واردات برنج بود. در حالی که کشورها برای تنظیم بازار خود از ابزار واردات در کنار صادرات استفاده می‌کنند، نه این که مدام قوانین را تغییر دهند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطر نشان کرد: یک صادرکننده برای به دست آوردن بازار یک کشور سال‌ها باید تلاش کند و میلیون‌ها تومان در این زمینه هزینه می‌کند، اما متأسفانه به یکباره زمانی که در داخل با کمبود کالایی مواجه می‌شویم و یا حتی افزایش قیمت با ممنوعیت صادرات، واردات و وضع عوارض می‌خواهیم کار را درست کنیم، غافل از اینکه با این کار جلوی ماندگاری صادرکننده را در بازارهای خارجی می‌گیریم.

به گفته  عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در عین حال این پیام را به طرف خارجی می‌دهیم که ما قابل اعتماد و باثبات نیستیم و هر بار با وضع قانون جدید ممکن است تجارت با ایران متزلزل شود و آنها ترجیح می‌دهند، با کشورهای دیگر برای خرید کالا قرارداد ببندند.

لاهوتی به ضعف مدیریت در سیستم توزیع کشور هم اشاره‌ای کرد و اینکه ما کماکان از سیستم دلالی برای توزیع استفاده می‌کنیم در حالی که در تمام دنیا فروشگاه‌ها با ارتباط مستقیم با تولید‌کننده سعی می‌کنند، تا قیمت را در پایین‌ترین حد به مصرف‌کننده تحویل دهند.

وی اضافه کرد: متأسفانه ما از این سیستم استفاده نمی‌کنیم و در یک شهر کوچک از 50 مغازه 30 مغازه مربوط به فروش مواد غذایی است و این نوع مدیریت سیستم عرضه دیگر جوابگوی جامعه نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران قیمت بالای تمام شده کالای ایرانی در بازارهای صادراتی را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و اذعان داشت:‌ از اواخر سال گذشته قرار شد تا برای ، تا 50 درصد قیمت کالا به عنوان یارانه حمل و نقل پرداخت شود و در کنار آن قیمت کالاها در گمرک واقعی‌تر در نظر گرفته شود.

لاهوتی همچنین از تصمیم جدید وزارت جهاد برای صادرات مرغ به روسیه خبر داد و گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی مصوب کرده است تا برای کاهش قیمت تمام‌شده مرغ برای صادرات وام بدون بهره در اختیار تولید‌کنندگان مرغ قرار دهد.

بنا بر آمار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ایرانی در بازار روسیه با احتساب هزینه حمل و نقل 2.2 دلار بود که قیمت مرغ در بازار روسیه زیر 2 دلار در هر کیلو عرضه می‌شود و این مسئله سبب شده تا مرغ ایرانی علاوه بر پروتکل‌های دامپزشکی، با مانعی چون قیمت در بازار مواجه شود.

لاهوتی اظهار امیدواری کرد:‌ تا مبلغ یک هزار میلیارد تومان مشوق صادراتی در سال 95‌،تصویب شود، تا از این محل در حوزه مشوق‌های حمل و نقل صادراتی و تسهیل برای حضور تولید‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.