قدس آنلاین/ روح الله حبیبیان : يکي از اصلی‌ترین پرسش ‌های افراد در استفاده از رسانه‌های گوناگون، مسأله ارتباط با جنس مخالف است. مثلاً بسياري مي‌پرسند آيا چت‌کردن با جنس مخالف يا ارتباط ايميلي و يا فيس‌بوکي با جنس مخالف جايز است یا خیر؟

آیا ارتباط با نامحرم در فضای مجازی اشکال دارد؟


 در پاسخ بايد گفت به طور کلي حکم ارتباطات اينترنتي همانند ارتباطات معمولي و سنتي اعم از ارتباط حضوري، نامه‌نگاری يا ارتباط تلفني است و تفاوت چنداني بين اين امور نيست.
در واقع طبق قاعده کلي که از جانب فقها بيان مي‌شود، نفس ارتباط با جنس مخالف در صورتي که در حد متعارف باشد و منشأ شهواني نداشته و همچنین ترس از افتادن در گناه در آن نباشد، مشکلي ندارد.
درنتیجه بر اساس نظر عمومي و اوليه اکثر مراجع، اصل اين ارتباط منع شرعي ندارد، به شرطي که همه حدود و ضوابط معين ارتباط با جنس مخالف در آن رعايت شود و اين ارتباط به دوستي با همان تعاريف روشن عرفي آن تبديل نشود؛ زیرا مراجع ‌تقليد، دوستي با جنس مخالف را جايز نمی‌دانند و در اين امر ،کيفيت ادامه دوستي و استمرار آن، اهميت ندارد که از طريق چت و ايميل باشد يا پيامک و تلفن و ارسال هديه و... .
درعین‌حال به دلیل احتمال بالای وقوع در حرام در این‌گونه ارتباطات با نامحرم برخی از مَراجع در برخی پاسخ‌های فقهی به طور کلی این‌گونه ارتباطات را مجاز ندانسته‌اند.
منطقی بودن این قبیل فتواها وقتی روشن می‌شود که می‌بینیم راحتی برخورد در فضای مجازی با جنس مخالف و مشروع دانستن این رفتارها در اینترنت، بستر مهمی برای شکل‌گیری روابط پرخطر بیرونی و مفاسد همراه آن می‌گردد.
 
 ازدواج‌های اينترنتي
بسياري از افراد مي‌پرسند آيا می‌توان در فضاي چت يا به صورت ايميلي خطبه عقد را جاري کرد و مَحرم شد؟
    در پاسخ بايد گفت که در ايجاد محرميت، تنها راهکار، جاري شدن صيغه شرعي است که يا توسط خود زن و شوهر و یا وکيل آنها انجام می‌شود؛ اما همان‌گونه که ممکن است فردي از پشت تلفن اين صيغه را به‌درستي جاري کند و بین زن و مرد در دو نقطه عالم محرمیت ایجاد شود، ممکن است همين امر از طريق چت و مانند آن هم انجام شود؛ اما در اين ميان توجه به دو نکته ضروري است: اول آنکه در صحت عقد شرعي بايد همه شروط و ضوابط صحت عقد مانند تعيين مَهر (مدت عقد در عقد موقت) و رضايت پدر دختر و قصد جدي اجراي عقد و خواندن عقد به شکل صحيح شرعي رعايت شود و اينکه دو طرف ممکن است هیچ‌وقت همديگر را نبينند و اين عقد تنها براي راحت‌بودن در چت و مانند آن اجرا شده باشد، دليل نمی‌شود که در رعايت اين شروط، تساهل شود و نبايد فراموش کرد که بدون اين شروط، عقد و محرميتي اتفاق نيفتاده است.
    دوم آن که اگر عقد به شکل صحيح و شرعي واقع شد، بايد طرفين به مقتضاي آن پايبند باشند و نمی‌توان پس از اتمام چت آن را ناديده گرفت، بلکه اتمام عقد صحيح دائم به اجراي صحيح طلاق و اتمام عقد صحيح موقت به پايان‌يافتن زمان عقد يا بخشش باقي زمان از طرف شوهر است و بدون رعايت اين امر هر عقد ديگري براي دختر ناصحيح خواهد بود.
در نهایت ذکر این موضوع مهم هم ضروری است که ازدواج‌هایی که از طریق آشنایی‌های اینترنتی و ارتباطات مجازی کلید می‌خورد، معمولاً دوام چندانی نداشته و به طلاق یا مشکلات گوناگون منجر می‌شود و دوستان جوان نباید از خطرهای این قبیل رفتارها غافل باشند.
مخاطبان گرامی می‌توانند پرسش‌های دینی خود را به شماره 300072309 پیامک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.