۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 367538

محمد حسین جعفریان

جنوب یمن، پایتخت جدید القاعده

یمنی‌ها در آستانه آتش‌بس در عربستان قرار دارند، بسیاری از همین الان بر تداوم این آتش‌بس تردید دارند، اما در حالی‌که عربستان و ائتلاف حامی‌اش مدت‌هاست در شمال سرگرم بمباران امکانات زیربنایی یمن، بیمارستان‌ها، مدارس و کشتار انبوه مردم بی‌گناه با سلاح‌های اهدایی آمریکا و اروپایی‌ها هستند، در جنوب یمن، یعنی جایی که کسی متعرض آن نیست، جریان تروریستی القاعده روز به روز قدرتمندتر شده و در حال تأسیس امارتی خودمختار شبیه آنچه داعش در رقه و موصل و لیبی درست کرده، است. پرچم آن‌ها همان پرچم داعش است و رفتارها و سیاست‌هایشان نیز بسیار شبیه آن‌ها.
القاعده یمن در حالی‌که همه سرگرم جنگ در شمال هستند، منطقه پهناوری را در جنوب یمن به مرکزیت بندر مهم «مکلا» به تصرف و کنترل خود درآورده است. آن‌ها شبیه داعش، در کنار جنگ و تصرف مناطق جدید، توجه بسیاری به کسب درآمد و گسترش تجارت دارند. در نخستین قدم، این شبه نظامیان به شعبه بانک مرکزی یمن در مکلا حمله و تمام پول و امکانات آن که بیش از یکصد میلیون دلار بود مصادره کرده‌اند. بندر و استان مکلا اصولاً یک منطقه نفتی است. چیزی که تروریست‌ها بخوبی متوجه اهمیت آن برای کسب درآمد شده‌اند. اکنون القاعده یمن درست شبیه داعش، نفت این منطقه یمن را در تانکرها بفروش می‌رساند. آن‌ها امنیت را در بندر برقرار کرده و با خوشرویی اجازه می‌دهند بندر تحت تسلط آن‌ها نقش گلوگاه ترانزیت اقتصادی را برای کل مناطق جنوب بازی کند و از این راه روزانه بیش از 2میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند. آن‌ها از تمام کشتی‌های ورودی و خروجی، مالیات می‌گیرند.
در همین حال و لااقل در یک مورد، رهبران القاعده یمن، اشتباه داعش را مرتکب نشده‌اند. آن‌ها بخشی از درآمد حاصله از مناطق تحت کنترلشان را صرف فعالسازی خدمات زیربنایی نظیر آب، برق، تلفن و حتی کمک به بیمارستان‌ها و احداث راه‌های جدید اختصاص داده و مهمتر از آن، از مردم ساکن این مناطق مالیات نمی‌گیرند. القاعده از دیرباز در یمن نفوذ بسیار زیادی داشته و بسیاری معتقدند این کشور، خاستگاه و زادگاه این گروه تروریستی است. بی‌تردید اگر ریاض بجای حمله به ارتش و مردم یمن، امکاناتی که خرج ویرانی این کشور و کشتار مردم آن کرد، صرف پاکسازی القاعده می‌کرد، اکنون شاهد این اوضاع نابسامان نبودیم. اما به نظر می‌رسد ریاض از قدرت گرفتن این جریان تروریستی در جنوب یمن نگرانی چندانی ندارد. اکنون دنیا باید نگران ظهور این جزیره‌های تروریستی در رقه و موصل و لیبی و سومالی و نیجریه و یمن و... و پیوستن احتمالی این‌ها به یکدیگر باشد. اگر القاعده بتواند بر باب المندب مسلط شود، آنگاه اوضاع بسیار سخت‌تر نیز خواهد شد. اما به نظر می‌رسد لااقل غرب به این مسأله اهمیتی نمی‌دهد! و در عوض هر از گاهی قایق مملو از سلاح‌هایی را که قاچاقچیان سلاح در غرب به القاعده یمن می‌فروشند، در دریای عمان متوقف کرده و به عنوان سلاح‌های ارسالی ایران برای زیدی‌های یمن، مدتی در رسانه‌های خود درباره آن دروغ می‌گوید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.