قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: فضانوردان ایستگاه‌های فضایی برای اولین بار، اتاق هایی برای خوابیدن خواهند داشت که قابل باد شدن هستند. این اتاقک‌ها اولین محل‌های سکونت قابل انبساط در فضا خواهند بود و زمینه اسکان انسان در ماه و مریخ را فراهم خواهند کرد.

 اقامت در اتاقک‌های فضایی

به گزارش واشنگتن پست، «رابرت بیگلو» که با ساخت هتل‌های متعدد میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است، ازجمله سرمایه گذاران ثروتمندی است که با سرمایه گذاری در شرکت‌های نوظهور، می‌خواهند رویاهای فضایی دوران کودکی شان را به واقعیت تبدیل کنند. بیگلو که بتازگی به جمع دیگر سرمایه گذاران آمریکایی شناخته شده نظیر «الون ماسک»، «جف بزوز» و «پاول آلن» پیوسته است،  قصد دارد اتاقک‌های قابل سکونت انبساط پذیر خود را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کند. مدت‌هاست اتاق خواب فضانوردان ایستگاه‌های فضایی را کیسه‌های خواب تشکیل می‌دهند. این اولین باری است که فضانوردان می‌توانند از یک محل سکونت قابل انبساط  استفاده کنند.
براساس گزارش واشنگتن پست زمانی که این کابین‌ها در مدار زمین قراربگیرند، به ایستگاه فضایی متصل و به اندازه یک اتاق خواب کوچک پر از باد می‌شوند و طی یک دوره دو ساله آزمایش خواهندشد که آیا برای شرایط سخت فضا  مناسب خواهند بود یا خیر. طی این مدت اتاقک‌ها از نظر دما، تشعشع و مقاومت در برابر واریزه‌های فضایی که با سرعت 17500 مایل برساعت در فضا درحال چرخش هستند، مورد آزمایش قرارخواهند گرفت. «راجیب داسگاپتا»، مدیر پروژه ناسا، در این باره گفت BEAM   یا «کابین‌های فعالیت قابل انبساط بیگلو»  باید به اندازه سیلندرهای آهنی استاندارد به کار رفته درساخت ایستگاه‌های فضایی یا بیشتر از آن‌ها مقاومت داشته باشند.
کابین‌های قابل انبساط BEAM از ماده ای شبیه «کولار» (نام بازرگانی فیبر مصنوعی بسیار محکم و سبک که در ساختن و بدنه قایق و هواپیما کاربرد دارد) ساخته شده است که می‌تواند در فضا از هوا پر و منبسط شود. این مکان‌های سکونت فضایی قراراست توسط شرکت خصوصی «اسپیس ایکس» که الون ماسک آن را پایه گذاری کرده و از پیشروان «جنبش فضایی جدید» به شمار می‌آید، به فضا ارسال شود. فناوری آزمایشی اتاق‌های منبسط فضایی برای مأموریت‌های فضایی در ماه و مریخ طراحی شده است که می‌تواند طی چندسال آینده، به پایگاهی برای پذیرایی از دانشمندان و گردشگران فضایی تبدیل شود.
رابرت بیگلو دراین باره به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت این اتاقک‌ها شرایط اسکان انسان را درفضا به کلی تغییر خواهندداد. وی که 290 میلیون دلار از دارایی خود را در شرکت «ایستگاه فضایی نوادا»- که سال‌ها برای ساخت این فناوری کار کرده - صرف کرده است در گفت و گو با آسوشیتدپرس اظهار داشت «امیدوارم این فناوری ما را یک گام به
هدف مان نزدیک تر کند.» به گفته او BEAM نخستین گام در زمینه ساخت محل‌های سکونت انسانی در فضا به شمار می‌آید، اما این شرکت مسیر دیگری را نیز آغاز کرده است.  B330 که 20 برابر بزرگ‌تر از اتاقک‌های مذکور خواهدبود، در سال 2020 آماده ارسال به فضا بوده و در ایستگاه فضایی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. بیگلو در این باره گفت امیدوار است تا سال 2020 دو ایستگاه فضایی خصوصی، قابل ارسال به فضا باشد.
وی در ادامه درباره این کابین‌های فضایی توضیح داد و گفت BEAM شبیه بالن یا حتی توپ فوتبال نیست چون قرار نیست حرکت کند، بلکه چیز کاملاً جدیدی است. از خصوصیت‌های قابل توجه این
 کابین ها، قابلیت فشرده شدن آن‌ها برای ارسال به فضاست. به گفته بیگلو BEAM  به وسیله کپسول‌های Dragon به فضا ارسال خواهدشد و در ایستگاه فضایی، توسط بازوهای روباتیک بزرگی پهلوگیری خواهد کرد. پس از آن با استفاده از هوای موجود در ایستگاه فضایی و سپس توسط مخازن باد کننده باد شده و حجمی چهاربرابر حجم اولیه خود خواهد یافت. حجم نهایی این کابین‌ها 16 مترمکعب و به اندازه یک اتاق خواب کوچک خواهدبود. بیگلو تأکید کرد هدف اصلی، آزمایش است و مهندسان هنوز
نمی دانند BEAM پس از فشرده شدن به مدت طولانی چگونه عمل خواهد کرد. پس از دو سال این اتاقک‌ها از بین می‌روند و سوزانده خواهند شد.
گفته می‌شود کابین‌های قابل اسکان B330 نیز که هم اکنون توسط شرکت بیگلو در دست ساخت است تا حوالی سال 2020 به فضا ارسال شود، 330 متر مکعب، به اندازه فضای داخلی دو اتوبوس، حجم خواهد داشت. گفته می‌شود ناسا نیز به دنبال استقرار کابین‌های قابل انبساط روی مریخ، برای اسکان فضانوردانی است که قرار است سفرهایی هشت ماهه به این سیاره داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.