دبیر اول سفارت قرقیزستان در تهران، ایران را یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه دانست و گفت: تمایل داریم از تجربیات و روش ایران در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم بهره ببریم.

تمایل قرقیزستان به افزایش همکاری‌های امنیتی با ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اسن بیک عثمان علی اف در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال قرقیزستان پیش از ظهر امروز در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد، حجم مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان را 70 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: در طی این سال های پس از استقلال قرقیزستان، قراردادها و توافقنامه‌های زیادی بین دو کشور منعقد شده است که تعداد آنها بالغ بر 56 قرارداد است.

وی ادامه داد: این قراردادها در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری و همچنین کنسولگری و موضوع روادید بوده است.
عثمان علی اف با اشاره به سیاست مقامات جمهوری اسلامی ایران و حمایت قرقیزستان از این سیاست ها، یادآور شد: سفر رئیس جمهور قرقیزستان در سال 2015 به تهران یک نتیجه پربار داشت و آن اینکه رهبری ایران وی را پذیرفتند و این حاکی از سطح بالایی از مهمان پذیری ایران بود.
وی سیاست ایران را «خاص» خواند و گفت: مبنای بهبود همکاری ایران با دیگر کشورها نمونه خوبی برای ما و سایر کشورهاست.
دبیر اول سفارت قرقیزستان خاطرنشان کرد: سال جاری هیئتی از بیشکک به تهران سفر خواهد کرد.
وی با اشاره به برگزاری بازی های بین المللی عشایر در شهریور ماه در قرقیزستان تصریح کرد: این ایده رئیس جمهور قرقیزستان برای نگهداری از اصالت مردم قرقیزستان و همچنین ارزش‌های سنتی ملی ما بود.
دبیر اول سفارت قرقیزستان با اشاره به حمایت بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از این بازی های بین المللی و همچنین عدم شرکت ایران، گفت: ایران نباید از اینگونه مسابقات بین المللی دور بماند.
عثمان علی اف همچنین در پایان سخنان خود با تاکید بر تسهیل رفت و آمد بین دو کشور افزود: درحال برنامه ریزی و طراحی قراردادی در این زمینه هستیم که در نشست آینده وزرای خارجه دو کشور مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.