آیت‌الله جوادی آملی در جمع هنرمندان و مدیران حوزه هنری با اشاره به این كه بلنداندیشان به مرحله متعالی هنر می‌رسند، گفت: هنر اگر به سطح عقلانی و بالا بیاید، سینما و تئاتر را ارتقا می‌دهد و كسی را بیخود نمی‌رنجاند.

هنر، حرف اول را می‌زند چون با دل سر وكار دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، جمعی از مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و هنرمندان انقلاب پس از اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله جوادی آملی، به دیدار این مرجع تقلید رفتند.
در ادامه این مراسم آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) در تعریف هنر از دیدگاه قرآن گفت: قرآن كریم جهان را  با هنر و زیبایی بررسی كرده است و این چنین می‌فرماید كه خداوند جهان را زیبا ساخته است. اگر عینك هنری روی چشم بگذاریم همه چیز را زیبا می‌بینیم.
وی در ادامه گفت: هنر آن است كه انسان در مصاف مرگ، مرگ را بمیراند. افراد بسیاری در عرصه شعر حضور داشتند و برخی از این اشعار جاودانه شد. مولوی و حافظ به اندازه‌ای معقول را تنزل دادند كه به قوه تخیل بیاید و از مسیر صحیح به حس انتقال دادند. هنر آن است كه انسان معقول داشته باشد و از مسیر صحیح آن را تحویل حس بدهد و پس از آن، آن را به جامعه هنر انتقال دهد. اگر دست ادیبی پر باشد و معقول و ذوق هنری در او نهفته باشد، آن را در حد فكر و خیال می‌آورد و در این صورت سینما، بازی و بازیگری نیست بلكه تبدیل به درس حكمت می‌شود. این  فیلسوف و فقیه اندیشمند با اشاره به داستان سیمرغ عطار نیشابوری عنوان كرد: این داستان می‌تواند توحید را در قالب هنر به خوبی ترسیم كند. برخی نقاش خوبی هستند و معقول را با ترسیم كردن به خوبی نشان می‌دهند. برخی خواننده خوبی هستند و معقول را به گوش می‌رسانند و خواننده‌ای كه شعر را خوب می‌خواند هم لذت سامعه و هم عاقله را تأمین می‌كند، همچنان كه شعر خوب نیاز عاقله و شنوایی را تأمین می‌كند.  وی ادامه داد: اگر انسان بتواند واقعیت و حقیقت را ببیند، هنرمند است. امام رضا(ع) می‌فرمایند: یكدیگر را ترك نكنیم و به دیدار هم برویم چرا كه وقتی در كنار یكدیگر قرار می‌گیرید، احادیث ما را نقل خواهید كرد. همه ما شنیدیم كه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و نیازمند ملات نرم هستیم و آن ملات نرم عاطفه است. جامعه هنرمند باید این عاطفه را داشته باشد و بازی را به هنر تبدیل كند و هنر را در بخش‌های گوناگون جامعه تزریق كند. هنر حرف اول را می‌زند چون با دل سروكار دارد. علت تأثیرگذاری شعر، تامین خواسته‌های درونی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هنر اگر به سطح عقلانی و بالا بیاید، سینما و تئاتر را ارتقا می‌دهد و كسی را بیخود نمی‌رنجاند. ما با عاطفه و ادب زندگی می‌كنیم و اگر این عاطفه و ادب بوسیله شما بزرگواران به جامعه تزریق شود، كشورمان نورانی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.