۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 367960

دکتر مجید ابهری

باسوادان بی‌سواد!

امروز «سواد» به معنای لغوی آن که مفهوم «سیاه کردن کاغذ» را می‌دهد، بیانگر و تضمین کننده هیچ چیز نیست!
«مدارک آموزشی» ابزار جدیدی که قرار بود «سواد» انسان‌ها را سنجیده و نمایش بدهد، خود به بازار جدیدی برای معامله «هویت» و «شخصیت» تبدیل شده و عده‌ای خود را پشت القابی مانند «دکتر» و «مهندس» مخفی می‌کنند.
امروز بی‌سوادی را می‌توان به دو دسته سیاه و سفید تقسیم کرد؛ بی‌سوادی سیاه همان چهره زشت جهل است که در نخستین نگاه درک و مشاهده می‌شود، یعنی اینکه کسی نمی‌تواند اسم خود را روی کاغذی بنویسد یا تابلوی یک خیابان را بخواند. این شکل از بی‌سوادی، ساده تر از دیگر شکل‌ها قابل اندازه گیری و ثبت در گزارش‌ها و آمارهاست. ارزان‌تر و ساده‌تر از دیگر شکل‌ها هم می‌توان با آن مبارزه کرد.
اما چیزی که سبب ترس و وحشت ماست «بی‌سوادی سفید» است؛ کسانی که بظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند، هر روز در فضای حقیقی و مجازی می‌نویسند، بحث و مقالات آن‌ها در رسانه‌های مکتوب منعکس می‌گردد و کسانی که حال و روز خود و جامعه را به نقد می‌کشند.
افرادی که انبوهی از مدارک آموزشی و درجات دانشگاهی داخلی و خارجی و گواهینامه‌های حضور در انواع دوره‌ها و همایش‌ها را در کیف خود جابه‌جا می‌کنند، اما متأسفانه هنوز در ساده ترین تعامل‌ها و ارتباطات، با دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود دچار چالش جدی بوده و از حل ساده ترین مشکلات اجتماعی و خانوادگی عاجزند.
آن‌ها سواد خواندن و نوشتن را در حد عالی دارند، اما «سواد ارتباطی» ندارند یا اینکه انواع اخبار هیجان‌انگیز، اما دروغ را در قالب ایمیل و پیامک و پی‌ام و کانال و گروه به دوست و آشنا و بیگانه منتقل می‌کنند. آن‌ها با ساده‌ترین معیارهای ارزیابی یا شناخت یک خبر آشنایی ندارند. سواد خواندن و نوشتن دارند، اما از «سواد رسانه ای» بی بهره هستند و به دلیل نداشتن «سواد دیجیتال» به آسانی توسط بازیگران شبکه‌های مجازی فریب می‌خورند. همان‌هایی که اگر با القاب و عناوین دانشگاهی صدایشان نکنی به تو اعتنایی نمی‌کنند و در مواردی خیلی ضعیف‌تر و ناتوان تر از یک بی‌سواد با تو، با من و با دیگران برخورد می‌کنند.
* خوانندگان گرامی! لطفاً دیدگاه خود را درباره این موضوع برای چاپ در همین صفحه با پیامک 3000737276 در میان بگذارید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.