۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 368145

رضا خوراکیان

تکریم فکر و اندیشه

شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله واعظ طبسی(ره)، در زمان حیات خود اغلب با عملکرد حوزه‌های اجرایی منسوب به ایشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و پس از رحلت در مجموعه‌ای از نکوداشت‌های عاطفی، مصادیقی از ویژگی‌های بارز مدیریتی، علمی، اخلاقی و سیاسی آن‌ها بازگو می‌شود و پس از گذشت چند سال به خاطره‌ای ماندگار در اذهان و رویدادی در تاریخ بدل می‌شوند.
آیا وظیفه ما در برابر بزرگانمان در عرصه اندیشه و مدیریت تنها همین است یا می‌توانیم از خورشید فکر آنان تا سال‌ها مسیر پیش روی خود را روشن کنیم و به ذخایر دانش مدیریتی و فکری خود بیفزاییم و با شناخت صحیح فکر و اندیشه ایشان و نقد بی‌تعصب آن بر سکوی بالاتری از دانش قرار گیریم؟
گزارش خدمات و عملکرد حوزه‌های مسؤولیتی آیت‌الله واعظ طبسی لازم است چرا که عدم ارایه گزارش دقیق، بهنگام و اثربخش این تلاش‌ها، در زمان حیات ایشان موجب شده بود تا شخصیت والای ایشان آنچنان که شایسته و بایسته آن مدیر اندیشمند می باشد  به درستی معرفی نشود و بخشهایی از جامعه و حتی  برخی بزرگان  نگرش واقع بینانه‌ای از عملکرد و خدمات آستان قدس رضوي نداشته باشند. هر چند با عنایت حضرت رضا(علیه السلام) به خادمشان، بدرقه باشکوه و کم نظیر مردم و مسؤولان، نشان قدرشناسی از این خدمتگزار راستین بود.
البته ارزشمندترین میراث آیت الله واعظ طبسی (ره) عملکرد وی نیست، بلکه اندیشه و فکری است که آن عملکرد را آفریده است و این همان گوهر گرانبهایی است که بسیاری از بزرگانمان به رایگان به ما ارزانی داشته‌اند و ما چقدر ناسپاسانه آن را با غفلت از دست داده‌ایم.
به نظر می‌رسد، ضروری‌ترین اقدام درباره آیت الله واعظ طبسی(ره) و دیگر اندیشه‌ورزان صاحب سبک، در گام نخست مستندسازی و حفظ آثار و افکار آن‌هاست و در گام دوم ارایه منظومه فکری و سبک عملی این افراد به جامعه علمی است تا هم زمینه شناخت و بهره گیری بهتر از آن فراهم شود و هم نقد عالمان، غنای آن را افزون سازد.
این مهم، مسؤولیتی بزرگ بر دوش آستان قدس رضوي و مراکز علمی - پژوهشی می‌گذارد و مقدم بر همه مناسب است خاندان فرهیخته آیت‌الله واعظ طبسی و بویژه یادگار ارزشمند ایشان «حجت الاسلام علی واعظ طبسی» این خدمت بزرگ را عهده‌دار شوند.
ان شاء الله

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.