۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 368226

ویژه نامه خادم خورشید/ مصطفی لعل شاطری: آیت الله واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حکم حضرت امام خمینی(ره) به افتخار خدمت به آستان مقدّس حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) نایل آمد. وی در اولين گام، در سال ۱۳۵۸ شمسي، دستوري مبني بر ضرورت و فوريت مطالعه، بازبيني و بررسي وقفنامه‌هاي موجود آستان قدس رضوي صادر کرد تا بتوان بر اساس آن‌ها به اجراي دقيق مفاد وقفنامه‌ها و نيات واقفان پرداخت.

موقوفه‌هایی ماندگار  از آیت الله واعظ طبسی(ره)

در همين راستا فرهيختگاني از حوزه و دانشگاه در محل كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي گرد هم آمدند تا با مراجعه به سوابق در قسمت‌هاي مختلف اداري آستان قدس رضوي اعمّ از سازمان كتابخانه‌ها و ادارات املاك، اراضي، مستغلات و امور ثبتي، موارد مورد نظر معظّمٌ له پيرامون موقوفات را دقيقاً بررسي کرده  و مجموعه اي ارزنده حاوي اطلاعات كامل، دقيق و جامع از چگونگي وضعيت موقوفات، شامل تهيه شناسنامه موقوفات، فهارس واقفان، رقبات و مصارف مقرّر در وقفنامه‌ها به تفكيك برابر نيات واقفان جمع‌آوري شود  تا مبناي عمل قرار گيرد. كارگروه منتخب با عنايات خاصه حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) و با ارشاد و رهنمودهاي آیت الله واعظ طبسی توانستند از اين مهم، اثر بسيار ارزنده و ماندگاری شامل خلاصه‌اي از وقفنامه‌ها، فهارس واقفان و رقبات و دفاتر ثبت موقوفات و مصرف و كارت نوشته‌هايي منحصر به فرد ارایه کنند كه در حقیقت يكي از شاهكارهاي ايشان بر تارك موقوفات كشور محسوب مي‌شود. ایشان خود نیز یکی از واقفان بارگاه ملکوتی امام رضا(علیه السلام) هستند و به موجب سه فقره وقفنامه، موقوفاتي را به شرح ذيل وقف کرده‌اند:
در تاريخ 26/6/1380 يك باب كتابخانه و حسينيّه امام رضا(علیه السلام) واقع در كوچه ناظر مشهد مقدّس كه مشتمل بر چندين پلاك بوده، تجميع و به صورت يك باب ساختمان حسينيّه و كتابخانه كه داراي دو سالن در طبقات زيرين و همكف و پنج دستگاه واحد مسكوني در سه طبقه احداث شده است.
ایشان در تاريخ 9/8/1386، ششدانگ اعيان مجتمع مسكوني ثامن الائمه (علیه السلام) در اراضي خايقان مشهد، خيابان شهيد موسوي قوچاني، مشتمل بر 238 واحد مسكوني را از محل وجوه حق التوليه خود احداث و وقف بر طلاب علوم ديني کردند.
مرحوم آیت الله واعظ طبسی در تاريخ 17/9/1388، تمامي ششدانگ اعيان يك باب مجتمع آموزشي به نام والده مكرّمه خود و از ماترك مرحومه بانو محترم واعظ طبسي، واقع در اراضي حسين آباد خواجه ربيع كه سند مالكيت آن به نام مجتمع آموزشي بانو محترم واعظ طبسي صادر شده، با کافه ملحقّات شرعيّه و منضمّات عرفيّه، مشتمل بر سالن چند منظوره، آزمايشگاه، پاركينگ، كلاس‌هاي درس، ساير تأسيسات و عرصه آن را بر محصلان و دانش آموزان مجتمع آموزشي وقف داشتند.
   متن وقفنامه‌های فوق به شرح زیر است:
1. وقفنامه كتابخانه و حسينيّه امام رضا(علیه السلام)
توفيقات ربّاني و تأييدات سبحاني و عنايات خاصّه حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) شامل حال مقام منيع توليت عظماي آستان قدس رضوي و نماينده مقام معظّم رهبري در استان خراسان، حضرت  آيت الله جناب آقاي عبّاس واعظ طبسي –دامت بركاته– گرديد كه علاوه بر اقدامات مفيد و مؤثر و تلاش‌هاي ارزشمند در مجموعه آستان قدس رضوي، کلیه رقبات و املاك و مستحدثات واقع در مشهد مقدس، خيابان شهيد هاشمي‌نژاد، كوچه ناظر به شرح زير كه از محل وجوه حقّ‌التّوليه معظّم له خريداري، احداث و تجديد بنا گرديده و با عنوان كتابخانه و حسينيّه امام رضا(علیه السلام)، نامگذاري شده است، با در نظر گرفتن کلیه شرايط شرعيِ مربوط به واقف و مورد وقف و موقوف عليهم – قربتاً الي الله و طلباً لمرضاته، بر آستان قدس رضوي وقف مؤبّد و حبس مخلّد شرعي نمودند تا در موارد ذيل مورد استفاده قرار گيرد:
تعظيم و ترويج شعایر مذهبي و تقويت مباني ديني بويژه برگزاري مجالس تبليغي و ترويجي در ماه مبارك رمضان و محرّم و صفر و مناسبت‌هاي اعياد و مواليد و وفيات حضرت رسول
اكرم(صلی  الله علیه و آله)، صدیقه طاهره(سلام الله علیها) و ائمّه معصومين(علیهم السلام). استفاده از كتابخانه و حسينيه در جهت رشد و باروري فكري و علمي و ديني جوانان به نحو مقتضي. برگزاري مجلس جشن و پذيرايي شايسته از يك صد نفر علما و طلّاب حوزه علميه در روز ميلاد فرخنده حضرت
رضا(علیه السلام) در محل حسينيه. انجام كلّيه فعاليت‌ها و خدماتي كه در جهت تقويت مباني انقلاب شكوهمند اسلامي و مصالح نظام كشور جمهوري اسلامي ايران لازم باشد.

شروط:
1. توليت موقوفه مادام‌العمر با واقف معظّم و پس از ايشان با توليت وقت آستان قدس رضوي در هر زمان مي‌باشد.
2. نظارت استصوابي با جناب آقاي حجّت الاسلام حاج علي آقاي واعظ طبسي و بعد از ايشان با يكي از احفاد واقف نسلاً بعد نسلٍ و بطناً بعد بطنٍ كه مُلَبس به لباس شريف روحانيت باشد، خواهد بود.
3. موقوفه در حال حاضر فاقد درآمد است و هزينه‌هاي تعمير و نگهداري و ساير مصارف به وسيله آستان قدس رضوي از محلّي بلامانع و قابل انطباق انجام مي‌گيرد. اين رويه در آينده نيز همچنان توسط آستان قدس رضوي ادامه خواهد يافت.
4. چنانچه مورد وقف داراي درآمد گردد، درآمد حاصله ابتدا بايستي به مصرف تعميرات ضروري و هزينه عمران و نگهداري رقبات و گسترش كتابخانه برسد و مازاد آن را همه ساله به ترتيب اولويت در جهت اهداف ياد شده بويژه پذيرايي از يك صد نفر علما و طلّاب حوزه علميه هزينه نمايند.

2. وقفنامه مجتمع مسكوني ثامن الائمّه (علیه السلام)
توفيقات رباني و تأييدات سبحاني و توجهات خاصّه حضرت علي بن موسي الرضا(علیه السلام) شامل حال مقام منيع توليت عظماي آستان قدس رضوي و نماينده مقام معظّم رهبري در استان خراسان گرديد كه علاوه بر اقدامات مؤثر و ارزشمند در مجموعه آستان قدس رضوي و خيرات كثيره‌اي كه در بُعد خدمات علمي و فرهنگي و تربيتي در حوزه علميه خراسان به يادگار گذاشته‌اند، در اين مقطع نيز با عنايات ويژه خداوند منّان موفّق به ايجاد صدقه جاريه ديگري شده و با هدف تأمين رفاه و آسايش طلاب و مدرسان و محقّقان حوزه علميه خراسان امر به احداث مجتمع مسكوني فرمودند تا آنان فارغ‌البال و مرفّه الحال به تحصيلات و تحقيقات خود مبادرت ورزند. بحمدالله و المنّه اين هدف عالي اكنون محقق شده و مجتمع مسكوني، موسوم به «مجتمع مسكوني ثامن الائمه(علیه السلام)» كه هزينه احداث آن از محلّ وجوه حقّ التّوليه معظّمٌ له تأمين و ساختمان آن تكميل و در هفته مباركه ولايت (روز عيد غدير سال 1419 قمري/16فروردين 1378 شمسي) افتتاح و عملاً تحويل حوزه علميه و موقوفٌ عليهم شده است و اينك واقف معظّم مجتمع مذكور را با در نظر گرفتن تمام شرايط صحّت وقف - تقرّباً الي الله تعالي و طلباً لمرضاته - به شرح ذيل وقف فرمودند:
موقوفٌ عليهم: طلاب، مدرسين، محققان و مؤلفان علوم و معارف اسلامي حوزه علميه خراسان كه ضوابط و نحوه واگذاري جهت سكونت و استفاده از آن‌ها براساس آیين نامه‌اي مي‌باشد كه به تأييد و تصويب واقف محترم رسيده است و چنانچه در آتيه ضرورت تغيير برخي مواد يا تبصره‌هاي آن پيش آيد، تغييرات حاصله نيز بايد به تصويب واقف و متولي وقت برسد.
توليت موقوفه: توليت موقوفه مزبوره مادام الحيات واقف معظّم با خود ايشان و پس از عمر طولاني بابركت معظّمٌ‌له و وصول به لقاءالله و رحمت واسعه الهي با حجت الاسلام والمسلمين جناب حاج شيخ علي واعظ طبسي، فرزند برومند واقف و پس از ايشان با توليت معظّم وقت آستان قدس رضوي خواهد بود و هزينه‌هاي مربوط به حفظ و نگهداري و عمران و آبادي مورد وقف از محل درآمد موقوفه و مساعدت‌هاي موردي آستان قدس رضوي تأمين خواهد شد.

3. وقفنامه آيت الله واعظ طبسي و مرحومه بانو واعظ طبسي
ستايش و سپاس خداوند متعال را كه نعمت بزرگ انقلاب اسلامي را بر ملّت مسلمان ايران ارزاني داشت تا در پرتو بركات آن، هويّت ملكوتي و انساني خويش را باز يابد و در راه اعتلاي فرهنگ و سنن و ارزش‌هاي اسلامي گام بردارد و در اين ميان توفيقات الهي و تأييدات ربّاني و عنايات خاصّه ثامن الحجج(علیه‌السلام) شامل توليت عظماي آستان قدس رضوي و نماينده محترم مقام معظّم رهبري در استان خراسان، آيت‌الله عبّاس واعظ طبسي ـ دامت بركاته ـ گرديد تا با احيا و بارور نمودن شجره طيّبه سنّت حسنه وقف كه «اصلُها ثابتٌ و فرعُها في السَّماء» بر توسعه و آباداني و عظمت و شكوه بارگاه ملكوتي حضرت ثامن الائمه(علیه السلام) بيفزايد.
اقدامات گسترده در حفظ و توسعه موقوفات و بهره‌وري بهينه از آن‌ها، احياي هزاران هكتار اراضي باير و لم يُزْرَعْ، فعاليت‌هاي وسيع فرهنگي و نشر مباني اسلامي و معارف اهل بيت (علیهم‌السلام) اجراي طرح جامع توسعه حريم حرم مطهّر و بازسازي اماكن متبركه و ايجاد فضاهاي بزرگ همچون صحن‌ها، رواق‌ها، بست‌ها و احداث ساختمان جديد كتابخانه مركزي و تأسيس دانشگاه علوم اسلامي رضوي، بنياد پژوهش‌هاي اسلامي، مجموعه موزه‌ها، مهمان‌سرا و راه‌اندازي طرح عظيم زيرگذر و بالاخره ساخت و نصب ضريح مطهّر (در سال 1379 ش) بخشي از اقداماتي است كه با مديريت معظمٌ له در دوران شكوهمند انقلاب اسلامي تحقّق يافته است.
اينك در سي و يكمين سالگرد انقلاب شكوهمند اسلامي، حسب الامر مقام منيع توليت عظماي آستان قدس رضوي
 آيت‌الله واعظ طبسي مقرر گرديد وقفنامه‌اي جهت اعيان مجتمع آموزشي مرحومه بانو محترم واعظ طبسي، والده ماجده خود كه از محل ماترك آن مرحومه و حقّ التّوليه معظّمٌ له احداث گرديده است، به شرح ذيل تنظيم گردد:
موقوفٌ عليهم: محصلين و دانش آموزان مجتمع آموزشي.
متولّي موقوفه: توليت آستان قدس رضوي.
ناظر موقوفه: نظارت موقوفه به عهده جناب آقاي مصطفي واعظ طبسي مي‌باشد كه به حُسن اداره امور مجتمع از هر جهت نظارت خواهند فرمود.
*با تشکر از معاونت حقوقی و امور  موقوفات آستان قدس رضوی.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.