صندوق بین‌‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم ایران برای سال ۲۰۱۶ را ۸.۹ درصد برآورد و اعلام کرد که ایران دهمین کشوری است که در میان کشورهای مورد بررسی این گزارش دارای تورم بالا است.

نرخ تورم ۲۰۱۶ ایران ۸.۹درصد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از عصر هشتم، جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در سال ٢٠١۶ به ٨.٩ (٨.٨٩)درصد کاهش خواهد یافت. نرخ تورم ایران برای سال گذشته میلادی ١٢ درصد برآورد شده است.
به این ترتیب، ایران در سال ٢٠١۵ در میان ١٩١ کشور مورد بررسی در این گزارش به لحاظ تورم دهمین کشور جهان به شمار می‌رفته است و ١٨١ کشور تورم کمتری از ایران داشتند.
براساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ایران در سال ٢٠١٢ رتبه نخست و در سال ٢٠١٣ پس از ونزوئلا و سودان رتبه سوم نرخ تورم بالا در جهان را به خود اختصاص داده بود.
اما در سال ٢٠١۴ با کاهش نرخ تورم از ٣۴.٧ درصد سال ٢٠١٣ به ١۵.۵ درصد، جایگاه خود را از این لحاظ در رتبه‌بندی جهانی در میان ١٨٧ کشور جهان ٢ پله بهبود داد و در جایگاه پنجم قرار گرفت.
در سال ٢٠١۵ نیز رتبه ایران ۵ پله بهبود یافته است البته تعداد کشورهای مورد بررسی در گزارش امسال افزایش یافته است.
ونزوئلا با تورم ١٢١.٧ درصدی در رتبه نخست قرار گرفته و سودان جنوبی با تورم ۵٢.٨ درصدی در جایگاه دوم از این لحاظ نشسته است. اوکراین با نرخ تورم ۴٨.۶ و یمن با نرخ ٣٠.٠٢ نیز در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند.
رتبه‌های ششم تا دهم کشورهای جهان از لحاظ تورم در سال ٢٠١۵ به این ترتیب است: مالاوی ٢١.٨ درصد، غنا ١٧.١ درصد، سودان ١۶.٩ درصد، روسیه ١۵.۵ درصد، بلاروس با ١٣.۵ درصد.
نرخ تورم برخی کشورهای نیز به این شرح است: ژاپن منفی ٠.١٨ درصد، روسیه، ١۵.۵ درصد، هند ۴.٩ درصد، چین ١.۴ درصد و آمریکا ٠.١ درصد، برزیل ٩.٠٣ درصد، مصر ١٠.٩ درصد، عراق ١.٣ درصد، ترکیه ٧.۶ درصد، پاکستان ۴.۵ درصد، امارات ۴.٠۶ درصد، فرانسه ٠.٠٨ درصد و آلمان ٠.١۴ درصد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.