قدس ‌آنلاین/ فرزانه غلامی: تماس‌های فعالان اقتصادی وطنی با بانک‌های فرنگی همچنان بی‌پاسخ مانده آن هم در شرایطی که تحریم سوئیفت علیه ایران لغو شده است.

سوئیفت برقرار است و برقرار نیست!

با اجرایی شدن برجام تجار و بازرگانان ایرانی با حجم انبوهی از تقاضای گشایش اعتبار به بانک‌های اروپایی روبه‌رو شدند، اما از قرار معلوم و به گفته اغلب فعالان اقتصادی با اینکه سوئیفت برقرار است و بانک مرکزی هم این برقراری را به اثبات رسانده، بانک‌های اروپایی تمایلی به دوستی دوباره با تجار ایرانی ندارند!
هفته قبل و در گزارشی اظهارات چند تن از فعالان بخش خصوصی را مبنی بر بی‌میلی طرفهای اروپایی برای ارتباط بانکی با ایران منتشر کردیم؛ در همین راستا روز گذشته هم با اسدالله عسگراولادی، پیر حوزه صادرات کشور تماس گرفتیم؛ هم او که در ماه‌های اخیر بر عدم رفع تحریمهای بانکی پس از برجام بارها تأکید کرده بود.
عسگر اولادی با اشاره به غیرفنی بودن دلیل عدم همکاری بانک‌های اروپایی با ایرانی‌ها گفت: این مسأله فقط از ترس بانک‌های اروپایی ناشی می‌شود. آن‌ها نگرانند از طرف بانک‌های آمریکایی تنبیه شوند. لذا سوئیفت باز شده اما طرف ما برای جابه‌جایی پول یکی از بانک‌های اروپایی است که تاکنون از ترس آمریکایی‌ها مفاد برجام را اجرایی نکرده‌اند.
به گفته این فعال اقتصادی شرکت‌های بزرگ دولتی مانند خودروسازها مشکلی برای گشایش ال سی ندارند، اما گشایش ال سی برای بخش غیردولتی هنوز مقدور نیست و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هنوز تحریم بانکی ایران را لغو نکرده‌اند و بخش خصوصی قادر به انتقال پول حاصل از صادرات به ایران نیست.
عسگر اولادی البته به تداوم تلاش‌های بی وقفه دولت برای رفع این مشکل و بازگشایی ال سی برای بخش غیردولتی اشاره و ابراز امیدواری می‌کند، سفر روزهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به استانبول و سفر رئیس کل بانک مرکزی به نیویورک که به ترتیب برای مذاکره با بانک‌های اروپایی حاضر در ترکیه و مذاکره با بانک جهانی صورت می‌گیرد، مقدمه‌ای باشد بر رفع تحریم‌های بانکی اروپایی‌ها علیه بخش خصوصی اقتصاد ایران. این صادرکننده پیشکسوت همچنین به حل این مشکل طی یک ماه آینده بسیار خوش‌بین است و البته نگرانی خود را از اینکه ممکن است تداوم این تحریم صادرات کشور را به بن‌بست برساند، انکار نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.