قدس آنلاین-شهرکرد،آناهیتا موجودی؛یکی از عواقب تخریب دشت ها و افت شدید آبهای زیرزمینی ،نشست دشتها و بسته شدن خلل و فرج در بافت خاک است که پیامدی برگشت ناپذیر خواهد بود که با طرحهای آبرسانی از وقوع بیشتر این جریان جلوگیری خواهیم نمود.

استان چهارمحال و بختیاری جزء پاکترین استانهای کشور به لحاظ برداشتهای غیرمجاز است

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد،مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه ابراز امیدواری کرد در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل و در راستای فرمایشات  مقام معظم رهبری در این راستا در استان قدم برداریم.

حسین صمدی بروجنی، در ادامه اظهار کرد مدیریت منابع آب در دنیا یکی از مهمترین و پیچیده ترین و سخت ترین مسائل است زیرا در کلیه ابعاد اقتصادی اجتماعی فرهنگی امنیتی و .. موثر است.

صمدی بروجنی در مورد وضعیت منابع آب و مصارف آب در استان عنوان کرد: استان ما در سالهای گذشته دارای 10% از آبهای کشور بود اما متاسفانه هم اکنون دارای این مقدار نبوده و در خشکسالی های اخیر مقدار آب تجدید شونده 100 میلیارد مترمکعب بوده ، مقدار آب گزاری سطحی 80میلیون متر مکعب است که کاهش 30درصدی آب های تجدید شونده،استان را با مشکلات مواجه نموده است.با توجه به تمرکز جمعیت استان در شرق و جنوب استان و وجود منابع آبهای سطحی در غرب استان ،مرتفع سازی مشکلات آب شرق استان از طریق تجویز حفر چاه از بیست سال پیش آغاز گردید و متاسفانه تعداد صدور مجوز و پروانه های حفر چاه بسیار افزایش یافت.در سال 63 دشتهای فرادنبه و بروجن و سفید دشت ، در سال 84دشت شهرکرد و خانمیرزا ،در سال 93 دشت کیار و در سال 94 دشت گندمان،فلارد و لردگان به عنوان دشتهای ممنوعه بهره برداری از منابع آبهای زیرزمینی اعلام شدند و متاسفانه اگر این روند ادامه یابد در دوسال آینده همه دشت های استان به جمع دشت های ممنوعه خواهند پیوست.

وی اظهار داشت: آب های زیر زمینی هم اکنون تامین کننده 70 % آب استان است که این عامل باعث کاهش شدید منابع آبهای زیرزمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان، در ادامه به بیان عملکرد شرکت آب منطقه ای در دوسال گذشته پرداخت و بیان کرد : تا کنون همه چاههای غیر مجاز شناسایی شده اند و در سال 92،  38 حلقه چاه غیرمجاز و در سال 94 نیز 109 چاه دیگر مسدود و پلمپ شده اند و 260 حلقه چاه غیرمجاز دیگر باقی مانده که امید است تا دوسال آینده این تعداد باقی مانده نیز مسدود گردند.

صمدی بروجنی تصریح کرد: یکی از سیاست های پیش گرفته شده از دوسال اخیر بهینه شدن پروانه های چاههای مجاز بوده است و در صورت بهینه سازی کامل پروانه ها 50 میلیون مترمکعب آب کمتر از قبل از دشتها و منابع آب زیرزمینی برداشت خواهد شد.اما اعمال این دوشیوه تنها 11% به دشتها کمک خواهد نمود و گفتنی است تا کنون 30% پروانه ها بهینه شده اند.اما دلیل اصلی آسیب پذیری دشتهای ما وسعت و عمق کم آنهاست.

طبق مدل سازی که بطور جامع در مورد دشتهای استان  انجام شد،اگر برداشت ها را هر ساله تا 164میلیون متر مکعب کاهش دهیم تا 10 سال آینده میتوانیم به شرایط حاکم بر آبهای زیرزمینی 20 سال پیش دست یابیم،که هر سال با این میزان کاهش برداشت از دشتها با کمبود 100 میلیون مترمکعبی روبرو خواهیم بود و در این رابطه نیازمند تقویت نمودن دشتها از طریق آبرسانی و توسعه شبکه آبیاری هستیم.در این راستا باید الگوی مصرف آب کشاورزان و جمعیت نیز اصلاح گردد.

یکی دیگر از روشهای تقویت دشتها ،تسفیه پساب ها و انتقال آنها جهت مصرف در صنایع است که بدین ترتیب چاههای در نظر گرفته شده برای صنایع نیز خاموش خواهد شد و این کمک شایانی به تقویت دشتهاست.

در این خصوص پروژه ها و طرحهای آب رسانی به بروجن طی دو قرارداد صورت میپذیرد که در قرارداد اولیه 13 کیلومتر و در قرارداد دوم 120 کیلومتر تونل جهت آبرسانی احداث میگردد.گفتنی است 13کیلومتر طرح اول کامل گردیده و از طرح دوم 100کیلومتر باقی مانده است و این پروژه یکی از مهمترین پروژه های استانی است.

پروژه مهم دیگر انتقال آب به سبزکوه است که در صورت پیاده سازی و تکمیل باعث تامین شدن آب تالاب گندمان ،حق آبه های کشاورزان ،آب شرب گندمان و بلداجی و تامین آب مورد نیاز صنایع میگردد.

وی در خصوص رعایت الزامات محیط زیستی گفت احیاء چشمه آلوقره در جریان تونل انتقال آب سبزکوه مدنظر کارشناسان قرار دارد و ازین جهت هیچ نگرانی وجود ندارد.وی اظهار داشت یکی از راههای نجات دشت خانمیرزا و برطرف کردن شوری این دشت طرح تونل ونک است که علاوه بر دشت خانمیرزا دشت لردگان و فلارد را نیز تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد داد.وی در مورد زاینده رود عنوان کرد این رود در لیست پایلوت های کشوری است و طبق آمار رسمی وزارت نیرو در استان ما کمترین میزان برداشت غیرمجاز وجود داشته و برداشتها همه دارای مجوز و قانونی بوده است و برخی از طرحهای آبی همچون پروژه انتقال آب به رفسنجان و آبرسانی به سد سولقان  و طرح تونل بهشت آباد  فعلا در حال تعلیق است.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان چهار محال و بختیاری در خاتمه خاطر نشان کرد یکی از عواقب تخریب دشت ها و افت شدید آبهای زیرزمینی ،نشست دشتها و بسته شدن خلل و فرج در بافت خاک است که پیامدی برگشت ناپذیر خواهد بود که با طرحهای آبرسانی از وقوع بیشتر این جریان جلوگیری خواهیم نمود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.