۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 368796

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تصریح کرد: افزایش قیمت برنج داخلی در فروردین ماه ناشی از فقر نظارت و دلال بازی است.

 قیمت برنج در تهران و شمال چند است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: درحال حاضر برنج طارم هاشمی در استان های گیلان و مازندران ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می شود اما هر کیلوگرم آن در تهران تا ۱۱ هزار تومان هم رفته است.

وی گفت: برنجی که در شمال تولید می شود حداکثر ۳ تا ۴ درصد خرده دارد که در تهران متاسفانه به ۱۱ درصد می رسد و همگن بودن برنج نیز با اختلاط برنج های دیگر از بین می رود.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران افزود: قیمت برنج های پرمحصول هم حدود ۴ هزار تا ۵ هزار تومان در کیلوگرم است.

شایق گفت: از لحاظ سازمان های نظارتی هیچ مشکلی در کشور نداریم اما تعداد زیادی سازمان های نظارتی هم موثر نیست و باید نظارت ها دقیق و بازدارنده باشد.

وی افزود: برنج درجه دو و سه ایرانی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به برنج های وارداتی دارد اما اگر همین برنج وارداتی هم با شناسنامه دقیق عرضه شود و تقلبی نباشد بازهم قابل مصرف است.

شایق از شرکت بازرگانی دولتی خواست برنج هایی را که در انبارها ذخیره شده است برای تعادل قیمت در بازار عرضه کند.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه عرضه برنج مختلط و تقلبی نوعی حسادت به کیفیت بالای محصول ایرانی است ، گفت : نهادهای ناظر باید بر این موضوع نظارت کنند که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان فعال است.

جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با رادیو اقتصاد پیش از این هم خواستار برخورد شدید و قاطع نهادهای نظارتی با این تخلف شد و اظهار داشت : سازمانهای نظارتی برای جلوگیری از عرضه برنج ایرانی تقلبی در کشور به اندازه کافی وجود دارد و باید اثربخشی داشته باشند.

وی فزود : برخی ها برنج وارداتی را در کیسه هایی با مشخصات برنج مرغوب ایرانی عرضه می کنند تا با قیمت بالا تر بفروشند و حتی عده ای برنج پر محصول داخلی را هم با برنج های باکیفیت بالاتر مخلوط می کنند.

وی گفت : سازمان نظارت و بازرسی ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و وزارت بهداشت باید نظارت کنند.

رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج کشور افزود : گاهی برنج بی کیفیت وارداتی با برنج داخلی مخلوط و به نام برنج مرغوب ایرانی مانند برنج درجه یک هاشمی ، برنج درجه یک آستانه اشرفیه و … عرضه می شود که تقلب در عرضه برنج ایرانی است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تاکید کرد: برنج خالص ایرانی کاملا سالم است و هیچ مشکلی از نظر بهداشت ندارد اما مشکل ما در توزیع برنج خوب داخلی نیز این است که در بخشی از شبکه توزیع با برنج خارجی مخلوط می شود.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران از شهروندانی که به شهرهای شمالی سفر می کنند خواست با شناخت کافی از برنج های کیفی خریداری کنند و فریب نخورند و اگر مشتریان این محصول را از مراکز شناسنامه دار خریداری کنند ، زیان نخواهند دید.

وی به خانوارها توصیه کرد با ایجاد گروه های همگن و خرید یکپارچه از مراکز تولید برنج تلاش کنند این محصول را با قیمت مناسب تهیه کنند و هم از کیفیت آن مطمئن باشند.

بنابراین گزارش ۶۳۰ هزار هکتار در کشور شالیزار داریم که ۵۲۰ هزار هکتار سطح کشت مطمئن و ۱۱۰ هزار هکتار هم غیرمطمئن است.

شالیزارهای غیر مطمئن در شرایط خشکسالی محصول نمی دهد برای اینکه برنج یک کشاورزی پر آب است و باید همیشه غرقاب شود.

عمده برنج کشور در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.