مشاور اقتصادی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: مذاكرات اولیه برای ساخت ۲۰ هزار تخت بیمارستانی توسط شركت های خارجی و ۱۰ هزار تخت توسط شركت های ایرانی انجام شد و قرارداد ساخت آنها در بهار امسال امضا می‌شود.

امضای قرارداد ساخت ۳۰ هزار تخت بیمارستانی با شركتهای داخلی و خارجی در بهار

به گزارش قدس آنلاین،ابراهیم رئیسیون در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیش بینی حجم ورود سرمایه گذاران خارجی افزود: مذاكرات اولیه برای ساخت حدود 20 هزار تخت بیمارستانی با شركت های خارجی از جمله شركت پسیكا ایتالیا، شركت سامسونگ و كنسرسیوم شركت های دوو و هیوندایی از كره جنوبی، یك شركت بزرگ چینی، یك شركت ژاپنی، زیمنس و فیلیپس و شركت هایی از تركیه انجام شده است.

وی خاطرنشان كرد: نیاز كشور به تخت بیمارستانی بسیار زیاد است و با توجه به محدودیت های بودجه دولت، نیاز به سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این عرصه بسیار زیاد است و سقف ندارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری برای بیمارستان سازی به دو روش امكانپذیر است، یكی به صورت فاینانس یا تامین مالی برای ساخت و تجهیز بیمارستان و روش دیگر هم ساخت و بهره برداری از بیمارستان است.
مشاور وزیر بهداشت گفت: تمایل وزارت بهداشت و دولت این است كه شركت های طرف قرارداد مرحله بهره‌برداری از بیمارستان ساخته شده و خدمات رسانی را نیز به عهده بگیرند اما شركت های خارجی كمتر چنین تمایلی دارند و بیشتر علاقه‌مندند كه بیمارستان را بسازند و اداره و بهره‌برداری آن را به شركت های داخلی تحویل دهند.

**سود 4 درصدی فاینانس شركت های خارجی
رئیسیون گفت: بیشتر مذاكرات برای ساخت بیمارستان به صورت فاینانس و تامین منابع مالی است كه به صورت قرارداد ساخت 36 ماهه بین وزارت بهداشت و طرف خارجی امضا می شود و معمولا حدود یكسال تنفس بعد از ساخت به دولت ایران داده می‌شود و از سال پنجم پرداخت اقساط و تعهدات دولت طی یك فرایند پنجساله انجام می‌شود.
رئیسیون افزود: بهره و سود آورده مالی سرمایه‌گذاران خارجی پایین و بین چهار تا پنج درصد و برای دولت صرفه اقتصادی دارد، البته چون بازپرداخت باید به صورت ارزی باشد هزینه تغییر ریال به ارز مقداری هزینه به دولت تامین می كند كه قابل قبول است.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: در مجموع قرارداد ساخت بیمارستان با شركت های خارجی 9 ساله است كه شامل سه سال ساخت، یك سال تنفس و پنج سال بازپرداخت است.
وی افزود: روش دوم در این سرمایه گذاری كه دولت تمایل بیشتری نسبت به فاینانس و قرض گرفتن دارد و جزو سیاست عمومی دولت هم به شمار می آید این است كه سرمایه گذار خصوصی بخش بهره برداری بیمارستان را نیز به عهده بگیرد كه در این حوزه، بیشتر از توان شركت های داخلی متخصص در این زمینه استفاده می‌كنیم.

**تعرفه‌های دولتی برای شركت ها جذابیت ندارد
رئیسیون در پاسخ به این پرسش كه آیا شركت های داخلی با تعرفه دولتی بیمارستان را اداره می‌كنند، گفت: یكی از مشكلات اصلی در این حوزه همین موضوع تعرفه‌هاست، تعرفه‌های دولتی پزشكی برای شركت های خصوصی توجیه اقتصادی ندارد بنابراین به دنبال تعاریف جدیدی هستیم كه این مشكل را بر طرف كنیم.

** بیمارستان با هتل و فروشگاه
وی افزود: یكی از پیشنهادها این است كه به بهره برداران بیمارستان امتیاز فعالیت اقتصادی و انتفاعی مرتبط با سلامت مانند هتل و اقامت همراهان بیماران، ایجاد فروشگاه عرضه لوازم پزشكی، داروخانه و مانند آن را در كنار بیمارستان بدهیم تا با احتساب سود این فعالیت ها سرجمع تزار مالی آنها مثبت و سودآور باشد.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: این كار، هم دسترسی بیماران و همراهان آنان را بهتر می‌كند و هم برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد و اگر به چنین پشنهادی برسیم، ایجاد این فضاهای اقتصای در طراحی بیمارستان لحاظ می‌شود.

**تعرفه‌های اختصاصی راه حل آخر
وی افزود: اگر این مدل اقتصادی نیز با توجه به مكان بیمارستان توجیه نداشته باشد، راه حل آخر بازنگری در تعرفه بیمارستان است كه باید دولت تعهدات مالی جهت خرید خدمت با تعرفه جدید را بپذیرد.
رئیسیون درباره فعالیت شركت های داخلی نیز چنین توضیح داد: شركت های ایرانی كه برای ساخت بیمارستان به میدان آمده‌اند، شركت های معتبر و باتجربه‌ای به شمار می آیند؛ به زودی توافقنامه ساخت هفت هزار تخت بیمارستانی یكی از این شركت ها امضا می‌شود و كلنگ ساخت یك بیمارستان هزار تختخوابی با این شركت نیز به زمین زده شده است.
وی اظهار كرد: یك شركت داخلی دیگر نیز قرار است، حدود سه هزار تخت بیمارستانی را در قالب بیمارستان های كوچك در مناطق مختلف كشور بسازند، متفاضیان دیگری هم هستند و حداقل قرارداد ساخت 10هزار تخت بیمارستانی در بهار امسال با شركت های ایرانی امضا می شود.
وی گفت: مدل دیگر نیز همكاری با قرارگاه خاتم الانبیاء است كه مذاكرات ساخت 18 هزار تخت بیمارستانی با این نهاد بسته شده است و قرارداد ساخت پنج هزار تخت بیمارستانی با این قرارگاه امضا شده است كه بیشتر به صورت تهاتر با دانشگاه علوم پزشكی و بهره برداری وزارت بهداشت خواهد بود.
هم اكنون حدود 110 هزار تخت بیمارستانی در 570 بیمارستان كشور وجود دارد كه با توجه به نسبت استاندارد تخت به بیمار برای رسیدن به شرایط استاندارد، حداقل به یكصد هزار تخت بیمارستانی دیگر در كشور نیاز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا ساخت هر سی هزار تخت را بشرکتهای ایرانی واگذار نکردید؟‌