مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۱۳ درصد جمعیت حاشیه‌نشین کشور در مشهد ساکن هستند که بافت فرهنگی و اجتماعی این مناطق خطر به‌روز معلولیت افزایش می‌دهد.

فعالیت ۱۷ مرکز مشاوره ژنتیک در خراسان‌رضوی/"حاشیه‌نشینی" خطر به‌روز معلولیت را افزایش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حمیدرضا پور‌یوسف ظهر امروز در نشستی خبری با موضوع تشخیص نوع و شدت معلولیت اظهار داشت: در ‌خراسان‌رضوی 97 هزار نفر معلول شناسایی شده داریم که 1.6 درصد جمعیت معلولان کشور را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: بیشترین درصد معلولیت در استان ما معلولیت مادرزادی ارثی و غیر ارثی است که به‌دلیل ازدواج‌های فامیلی و محرومیت در شرق استان شیوع بیشتری دارد.
پوریوسف با بیان اینکه خراسان رضوی دومین استان کشور از نظر میزان جمعیت معلول است ادامه داد: در حال حاضر 100در صد جمعیت روستایی استان که بالغ بر 18‌هزار نفر هستند، تحت پوشش طرح CBR قرار گرفته‌اند و درصدد هستیم گستره پوشش این طرح را به حاشیه شهر و شهرهای کوچک نیز افزایش دهیم.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل اجتماعی استان معضل حاشیه‌نشینی است، تصریح کرد: 13 درصد جمعیت حاشیه‌نشین کشور در شهر مشهد هستند که بافت احتماعی و فرهنگی این مناطق خطر بروز معلولیت را افزایش می‌دهد.
پوریوسف با اشاره به اینکه 17 مرکز مشاوره ژنتیک در استان خدمت‌رسانی می‌کند، ادامه داد: خراسان رضوی با توجه به موقعیت زائرپذیر و مهاجر پذیر خود موسسات بسیاری در این استان در زمینه خدمات شبانه‌روزی و روزانه، مراقبت در منزل، تحصیلی، معافیت سربازی و غیره برای تامین نیازهای اصلی معلولین فعالیت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درباره خدمات پیشگیرانه و حمایتی از بیماران اوتیسم در سطح استان گفت: 6 مرکز ویژه بیماران اوتیسم در استان خراسان‌رضوی وجود دارد و همچنین برای استراحت و بازیابی روحیه والدین فرزاندان اوتیستیک 2 مرکز مراقبت موقت در کشور احداث شده که یک مرکز در استان خراسان رضوی و دیگری در استان گیلان واقع شده است و در صورت کسب نتیجه مطلوب در سایر استان‌ها احداث می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.