عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، در سفر اخیر خود به آلمان از سازمان‌ها و مؤسسات این کشور بازدید کرد، وی در این سفر از وزارتخانه همتای خود در برلین نیز بازدید به عمل آورد و با وزیر این وزراتخانه به گفت‌وگو نشست.

مذاکره با فولکس‌واگن برای نوسازی کامیون‌های ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر حمل و نقل کشورمان در این دیدار اظهار داشت: ‌حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینه‌های تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد؛ ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل گفت‌وگو کرده‌ایم و می‌توانیم در زمینه جابه‌جایی و ترافیک مطالعاتی انجام دهیم.‌

آخوندی گفت: برنامه‌ای که ما داریم در دو حوزه بحث زیرساخت‌ها ‌و گسترش ناوگان حمل‌ و نقل است؛ ‌‌‌در حوزه صنعت هوانوردی چند پروژه بسیار بزرگ داریم‌، اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود 90 میلیون مسافر پیش بینی شده است، منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی در زمینی به وسعت 1500 هکتار بنا شده و علاوه بر آن 2500 هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است، این مجموعه در عین حال به سیستم‌های ریلی و سیستم‌های جاده‌ای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسوی‌ها در این پروژه به شکل جدی درگیر هستند.

وی افزود: در عین حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم، در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شده‌ایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیما بو‌د‌ هم‌زمان برای خرید 20 هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است.

آخوندی افزود: البته برای 6 فرودگاه دیگر در 6 مرکز استان‌ها هم با شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی صحبت کرده‌ایم که حمل مسافر با ظرفیت 5 تا 10 میلیون نفر را پوشش می‌دهد‌ در این حوزه با بعضی از شرکت‌ها توافق‌نامه نیز امضا شده است.

وی گفت: اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با بویینگ هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است‌.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم.

آخوندی‌ گفت: ‌با توجه به این که ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از 8 میلیون جمعیت دارد، برنامه راه‌آهن حومه‌ای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلان‌شهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.

آخوندی افزود: هم‌زمان بحث برقی کردن برخی خطوط راه‌آهن در ایران هم مطرح است و همچنین تلاش داریم تا خط ‌آهن سریع‌السیر را وارد ایران کنیم‌ در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینی‌ها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: چینی‌ها برای ایجاد خطوط راه‌آهن تهران-قم-اصفهان به طول بیش از 400 کیلومتر در قالب راه‌آهن سریع‌السیر تامین مالی کرده‌اند و همچنین راه‌آهن تهران-مشهد به طول 1000 کیلومتر را عملی می‌کنند.

آخوندی با اشاره به این که برای راه آهن تهران-تبریز به طول 700 کیلومتر با زیمنس در حال مذاکره هستیم، گفت: هم‌زمان در ارتباط با بحث صنعت ریلی ما بحث نوسازی واگن‌ها و ناوگان را داریم که هم شامل واگن‌های مسافری و هم واگن‌های باری می‌شود، در این باره هم با زیمنس مذاکرات مفصل داشتیم و هم با ایتالیایی‌ها. برای بهبود مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی با «دویچه بان» هم یک تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی گفت: در حوزه حمل و نقل جاده‌ای هم اقداماتی بسیار گسترده در دست اجرا است‌، اصلی‌ترین بحث ما تکمیل ارتباطات با شبکه‌های بین‌المللی است تا به تمام کشورهای منطقه مرتبط شویم.

وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جاده‌ای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را داریم؛ اعم از ناوگان باری و مسافری. پروژه‌ای داریم برای نوسازی 65000 کامیون که در این زمینه با شرکت‌ها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله با فولکس واگن آلمان.

آخوندی‌ با اشاره به این که آخرین پروژه‌ای که باید از آن یاد کند بحث توسعه بنادر ایران است، گفت: بنادر هرمزگان بیش از 80 میلیون تن ظرفیت در سال دارد‌، در فاز دوم بندر شهید رجایی‌ پلتفرم آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کرده‌ایم‌ و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند که آلمان هم از جمله آنهاست.

وی گفت: پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش می‌یابد و هند و چین تاکنون علاقه‌مندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کرده‌‌اند.

آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل و نقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شده‌اند و به آب‌های آزاد دسترسی ندارند،‌ علاقه‌مند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم‌ از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیت‌هایی که ما می‌توانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.

وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برای حمل و نقل دریایی و ترانزیت هم پیشنهادهای بسیار زیادی دریافت کرده‌ایم. همین امروز هم با مجموعه‌ای از شرکت‌های آلمانی که در حوزه دریایی فعالیت می‌کنند بحث‌های مفصلی داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که اگر می‌خواهند وارد ایران شوند و برای خود جایگاهی در حوزه لجستیک در ایران داشته باشند‌‌ کاملا حاضریم به آنها کمک کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.