در حالی که سازمان سینمایی آنقدر بودجه دارد که جشنواره فیلم فجر را دوشقه کند ولی ادعا می شود بودجه ای برای رفع مشکلات بیمه ای سینماگران ندارد و آنها را به مراجع و وزارت خانه های دیگر ارجاع می دهد و در مقابل با ادعای اینکه رئیس جمهور معتقد است باید مسائل فرهنگ در همان حوزه وزارت خانه و با توان آن حل و فصل شود ادعا می شود شورای عالی سینما ناکارآمد است!

اعترافات بی سابقه ایوبی از ناتوانی در مدیریت سینما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سینماپرس، امروز اعترافات بی سابقه رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها مبنی بر ناکارآمدی و ناتوانی در مدیریت موضوعات حداقلی سینما، رسانه ای شد. اعتراف به ناتوانی این سازمان و خانه سینما در رفع مشکل بیمه بیکاری سینماگران و ناتوانی در راه اندازی شورای عالی سینما به بهانه ناکارآمدی از نقاط قابل توجه این مصاحبه است.

در حالی که سازمان سینمایی آنقدر بودجه دارد که جشنواره فیلم فجر را دوشقه کند و دو برابر هزینه شود، ولی ادعا می شود بودجه ای برای رفع مشکلات بیمه ای سینماگران ندارد و آنها را به مراجع و وزارت خانه های دیگر ارجاع می دهد و در مقابل با ادعای اینکه رئیس جمهور معتقد است باید مسائل فرهنگ در همان حوزه وزارت خانه و با توان آن حل و فصل شود ادعا می شود شورای عالی سینما ناکارآمد است!

جای بسی تعجب دارد که چگونه این تناقض گفتار را می توان حل کرد! اگر سازمان سینمایی توان حل مشکلات حداقلی سینماگران را ندارد چگونه از توان بالادستی شورای عالی سینما که تصمیمات آن در حد هیات وزیران است خود را بی نیاز می داند!

قضاوت بیشتر در این زمینه را به مخاطبان محترم می سپاریم و ضمن پوزش از آنان بخش هایی از این مصاحبه مبتنی بر ناکارآمدی مدیریت سینما را که برای اهالی سینما دردناک نیز خواهد بود، از منظر می گذرانیم:

- اولا از همه کسانی که عضویت در شورای عالی سینما را پذیرفتند جدا تشکر می کنم، ولی اکثریت قریب به اتفاق همین بزرگوارانی که پذیرفتند عضو شورای عالی سینما شوند در اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساسا درست متولد نشده و یک فرزند ناقص الخلقه است. این دیدگاهی است که در شورای عالی سینما وجود داشت ولی ما حقیقتا در آن ماه های پرالتهاب اول کار خیلی فرصت بررسی همه جانبه این را که آیا این نهاد که تاسیس شده اتفاق خوبی است یا خیر نداشتیم و تصورمان این بود که سرنوشت سازمان سینمایی به شورای عالی سینما گره خورده و این دو نهاد به هم مربوط هستند ولی بعد که جلسات تشکیل شد، متوجه شدیم سازمان سینمایی یک سازمان مستقل است و نیازی نیست بالای سر این سازمان نهادی به نام شورای عالی سینما وجود داشته باشد.

دکتر روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم معتقد هستند که کارهای تخصصی باید در نهادهای تخصصی و توسط افراد مربوطه دنبال شود و در همین راستا کارهای فرهنگی را به وزیر فرهنگ واگذار کرده اند و بارها گفته اند ورود به جزئیات امور تخصصی نه درست است نه کارشناسانه. ایشان معتقد است مسایل فرهنگی باید در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شود. آقای وزیر هم وزیر باسابقه ای هستند و مسایل را به بخش های تخصصی واگذار کرده اند و حال با چنین رویکردی اینکه ما همه مسایل سینما را در جلسه با رییس جمهور حل و فصل کنیم، راه و روش این دولت نیست. ما امروز بعد از ۲ سال به این نتیجه رسیده ایم آقایان اعضای محترم شورای عالی سینما ملاحظه ای که داشتند کاملا درست است و مقدمات این را فراهم می کنیم که شورای عالی سینما دیگر نباشد.

- مساله بیمه و بیمه بیکاری سینماگران باید بیرون از سازمان سینمایی و در صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان، وزارت رفاه و تامین اجتماعی یا یک جای دیگر و با بودجه های بیشتری حل و فصل شود و حل این موضوع در حد بودجه های اندک خانه سینما و سازمان سینمایی نیست. منتها ما به دلیل اینکه همه راه ها را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم و می‌دانستیم صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان هم پروژه ها و برنامه هایی دارد که نمی دانیم کی به نتیجه می رسد به یک راه حل موقت پیشنهادی رسیدیم که با این بودجه های اندک بتوانیم بخشی از این جامعه سینمایی که دچار بلیه بی کاری می شوند موقتا از این وضعیت نجات داده و کمک بکنیم. در دوره مدیریت جناب آقای عسگرپور در خانه سینما طرح هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را دادیم که مدیریت سابق و دوستان خانه سینما آن را پسندیدند ولی در دوران آقای میرکریمی مدیرعامل فعلی خانه سینما، دوستان در یک فرصت بیشتری این طرح را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که حتی به طور موقت هم نمی‌توان این طرح را اجرایی کرد. تلقی آقایان هم درست است و می‌گویند با این رقم ها که در ذهن ما است که به دلیل وضعیت بودجه‌ای‌مان رقم های بزرگی هم نیستند، نمی‌توان این طرح را به درستی اجرایی کرد. البته هم ما، هم خانه سینما تلاش می کنیم تا منابع مالی قابل توجهی پیدا کنیم و هنوز ناامید مطلق نشده ایم و دغدغه ما این است که این کار روزی شروع شود که بلافاصله متوقف نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.