قدس آنلاین-ساحل عباسی:  ۴۸۰۰۰ شهید نیروی زمینی ارتش صفحه ماندگاری پر از رشادت و شهادت در صحنه و تاریخ انقلاب است که نیروی زمینی ارتش از خود به یادگار گذاشته است.ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز از هوشمندترین و مستقل ترین ارتش های دنیا است که با اتکا به ظرفیت های داخلی و با توان دانشمندان جوان از کارآمدترین ارتش های روز دنیا به شمار می رود .ارتشی که به فرموده مقام معظم رهبری  تربیت شده بر مبنای ارزشهای الهی وفرهنگی است .

تمایز ارتش ایران با سایر ارتش ها در فرماندهی آن است/ ارتش در زمین، دریا و هوا حافظ ملت و میهن است/ دشمنان از ۵۰ متری مرزهای ایران هم حق عبور ندارند

بيست و نه فروردين، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ايران و بزرگداشت حماسه آفرينی‌های دلاور مردان نيروی زمينی ارتش است آخرین روزهای پرتلاطم سرنگونی رژیم پهلوی،  ارتشی که متشکل از فرزندان این سرزمین بود با پایین نگاه داشتن اسلحه های خود و روی کردن به سمت امام و امت نشان داد که در شرف تحول و تکاملی است تا روزی که برگزیده ترین ارتش های به روز دنیا شود .امروز ارتش در کمال ناباوری دشمنان و معاندان نظام در اوج اقتدار و آمادگی ایستاده تا همچنان حافظ ملت و ومیهنش باشد .قدس آنلاین به مناسبت گرامیداشت روز 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با سرتیپ دوم سید کمال پیمبری معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تبیین ویژگی های ارتش بخصوص نیروی زمینی پرداخته است.
روز 29 فروردین روز ارتش نامیده شد با توجه به اینکه حضرت امام خمینی (ره) عنایت ویژه ای نسبت به ارتش داشتند مهمترین دستاورد این نامگذاری و توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی را به ارتش چگونه ارزیابی می کنید؟
انتخاب خردمندانه روز 29فروردین ماه سال 58 از سوی امام خمینی (ره ) به عنوان روز ارتش ، و اینکه ارتش را ارتش اسلامی نامیدند نشان از اطمینان بنیانگذار انقلاب اسلامی به ارتش و نیروی زمینی بود .اعتماد حضرت امام خمینی و ملت ایران به ارتش قوت قلبی داد تا با ایثار گری و شجاعت در جهت تثبیت نظام، فداکاریهای زیادی از خود نشان دهند بنحوی که  بعد از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی ارتش با تقدیم 2000شهید در جهت تثبیت نظام ،رشادت های بیشماری از خود در مناطق مرزی در برابر عناصر ضد انقلابی که  برای برهم زدن امنیت مردم ساکن این استانها اقدامات خرابکارانه می کردند نشان داد. 48000 شهید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی صفحه ماندگاری پر ازرشادت و شهادت در صحنه و تاریخ انقلاب است که نیروی زمینی ارتش  از خود به یادگار گذاشته است. استعانت از خداوند متعال و توجه به تدابیر خردمندانه فرماندهی معزز کل قوا  پس ار تجربه هشت سال دفاع مقدس  به ارتش و نیروی زمینی این امکان را داد تا با بازسازی خود و نوین کردن آموزشها و به روز کردن تجهیزات در جهت  اعتلای توان وآمادگی رزمی خود تلاش گسترده ای انجام دهد.بی تردید ایثار گریهای نیروی زمینی از دلاورمردانش نیرویی مقتدر، مطمئن، ولایی ، متدین و پا در رکاب ایجاد کرده که  مانند نگینی درخشان در بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می درخشد بنحوی که  توانسته در کنار سایر نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در جهت ایجاد امنیتی پایدار و دفاعی همه جانبه در کشور ایفای نقش کند. امروزه جمهوری اسلامی ایران در پرتو چنین کوشش ها ؛ایثارگریها،شجاعتها ،و صبر و استقامت خانواده شهدای نیروی زمینی ارتش از امنیت پایداری برخوردار هستند.
اگر بخواهیم ارتش جمهوری اسلامی ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیش از آن مقایسه کنیم مهمترین وجه تمایز این دو ارتش چیست؟
مسلما ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت های فاحشی دارد ،چرا که این ارتش بر مبنای ارزشهای الهی و اسلامی، و اعتقاد به ولایت فقیه  پایه گذاری شده که در دوران پهلوی این ویژگی ها وجود نداشت .مسلما وصف حال ارتش جمهوری اسلامی را باید از بیان شیوای مقام معظم کل قوا شنید چنانچه معظم له در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با اشاره به صفات ارتشهای دنیا فرمودند :برخی ارتش ها  تزیینی و دکوری بوده و برخی نیز صرفا ماموریتی بوده و تهی از ارزشهای فرهنگی هستند اما  نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیروهایی تربیت شده بر مبنای ارزشهای الهی، فرهنگی و  انسانی هستند که با اهداف مقدسی درراه خدمتگزاری به اسلام و وطن انجام وظیفه می کنند.مسلما  اهداف مقدس تعریف شده در ارتش و نیروی زمینی انگیزه لازم را به نیروهای مسلح می دهد تا در جهت ارتقای توانمندی و آمادگی رزمی برای حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی و مردم امت اسلامی تمام تلاش خود را به  کار گیرند. بی شک براساس همین پایبندی هاست که ارتش بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بارها آزمون های سخت و دشورای را با سربلندی پشت سرگذاشته است.
یکی از تفاوت های فاحش ارتش پیش از انقلاب و بعد از انقلاب به آموزش ها و تجهیزاتی بازمی گردد که از آن استفاده می کرد . آموزش ها و تجهیزات زیر نظر کشورهای غربی و با صلاحدید آمریکا در اختیار ایران قرار می گرفت .پیروزی انقلاب اسلامی تحولی عمیق در ارتش جمهوری اسلامی به وجود آورد به نحوی که ارتش با استفاده از جوانان هوشمند، عالم و فداکاری که از اعتقادات عمیقی نسبت به نظام و امام برخوردار بودند در سایه اعتقاد به توانمندیهای داخلی که همواره مورد تاکید فرمانده کل قوا قرار داشته چه  در زمان حضرت امام و چه در زمان دوران زعامت امام خامنه ای،  ارتش و در راس آن نیروی زمینی را به یکی از قهرمان ترین و مستقل ترین ارتش های دنیا تبدیل کرده است . بی شک درصد بالایی از ساخت تجهیزات ارتش متکی به توانمندیها و استفاده از ظرفیت های دانشمندان جوان و صنعت داخلی کشور است مساله ای که در دوران پهلوی وجود نداشت .یکی از امتیازات امروز ارتش نسبت به ارتش پیش از انقلاب این است که ارتش در داخل و در خارج از بدنه اصلی خود با ارتباط و همکاری و تعامل مطلوب با مراکز علمی و صنعتی در یک تفاهم و کارگروه مشترک قادر به رفع تمامی نیازهای خود شده بنابراین این ویژگی امتیاز ویژه ای است که نشاندهنده استقلال ،خودباوری ارتش و مرهون حمایت های فرمانده معظم کل قوا است. بی شک یکی از تفاوت های بارز ارتش و نیروی زمینی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری این است که ارتش برای  فرد یا گروه خاصی کار نمی کند  بلکه در راستای  هدفی عالی و متعالی در حرکت است که  کسب رضایت خداوند متعال از اهم واجبات آن است.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در ه سطحی از توان و آمادگی قرار دارد و نقش فرماندهی آن در توانمندی و اعتلای بیش از پیش آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروز نیروی زمینی ارتش ایران در ابعاد مختلف  آموزشی ، عملیاتی، ارتباطی و  لژستیکی در سطح بسیار بالایی از توان و آمادگی رزمی قرار دارد که با  استفاده از نیرویهای داخلی طرحهای گسترده و به روزی در دست تهیه دارد بنحوی که تمامی نیازمندیهای خود را در داخل کشور طراحی می کنیم .ارتش و نیروی زمینی  در طول هشت سال دفاع مقدس به دنیا ثابت کرد که از نظر طراحی ،عملیاتی ، پدافندی و آفندی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار است.  هوش وذکاوتی که براساس تدین و ایمان به اهداف والایی که برای ارتش تهیه شده توانسته امروز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی را در حوزه طراحی و ساماندهی اقدامات تاکیتکی در سطح بالایی قرار دهد .مسلما حضور تاثیر گذار و مقتدارنه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی ،همچنین سایر سازمانهای نظامی همچون سپاه پاسداران و  ناجا موجب تغییر ادبیات دشمنان شده است . مسلما تغییر ادبیات دشمن  به واسطه پوشش ها و تلاش هایی متفاوت ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش هاست که وجه تمایز آن نیز فرماندهی این ارتش است. فرمانده کل قوا در جمهوری اسلامی ایران ولی فقیه است و نایب امام زمان است .انسان کاملی که با تعالیم عالیه اسلامی کاملا آشنا می باشد و  مرجع تقلید مسلمانان جهان است بی تردید چنین فرمانده بی نظیری ارتش و نیروهای مسلح بی نظیری نیز خواهد داشت نیروهایی که با اتکا به رهنمودهای متعالی ایشان توانمندیهای خاصی دارند .از این رو می توان گفت چنین  ویژگی ها ،توانمندیها و کارنامه درخشان آن منجر شده  نیروی زمینی به عنوان یک نیروی محوری و راهبردی در سطح منطقه و دنیا شناخته شود.
شهدای مدافع حرم و تکاورانی که از ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرزمینمان این روزها بازگشتند و در دست های مردم به بهشت ابدی رهسپار شدند نشان از حضور مستشاری ارتش جمهوری اسلامی ایران در سوریه دارد لطفا  حضور مستشاری ارتش در خارج از مرزهای ایران را تبیین بفرمایید؟
ارتش جمهوری اسلامی ایران برمبنای سیاست های اتخاذ شده از طریق مراتب فرماندهی و کل قوا نقش خود را در داخل کشور انجام می دهد بنحوی که فعالیت های ارتش و نیروی زمینی نه تنها در ابعاد امنیتی و نظامی است بلکه در رویدادها و بلایای طبیعی نیز ارتش نقش خود را به خوبی ایفا کرده تا با کمک رسانی به دولت وملت پشتوانه بسیار محکم و مقتدری  برای مردم  شریف ایران  و نظام می باشد . با توجه به اینکه ارتش خود را خادم و تحت فرامین فرمانده کل قوا و مردم می داند در تمامی ماموریت ها اعم از داخلی و خارجی برای استقلال میهن همچنین خدمت رسانی به مستضعفان زمین نقش پررنگی ایفا کرده است. یکی از مسائلی که ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی در آن نقش دارد ماموریت هایی است که براساس دستورات سلسله مراتب فرماندهی و ستاد کل قوا به صورت مستشاری خارج از ایران صورت گرفته که البته فقط مستشاری می باشد .حضور نیروی زمینی ارتش در سوریه به صورت مستشاری است نه به صورت یگانی . بی تردید یکی از والاترین سیاست های نظام جمهوری اسلامی و دکترین آن حمایت از مستضعفان جهان است این حمایت در قالب معنوی و فکری به دیگر مردم مسلمان نیازمند در سراسر دنیا یاری می رساند بنابراین با تدبیر سلسله مراتب فرماندهی در مناطق مشخص شده که البته به صورت موردی بوده است نیروهای زمینی حضور پیدا می کنند. مسلما در سالهای اخیر استکبار جهانی با سلسله فعالیت ها و حمایت ها از گروه های تروریستی به خوبی نشان داده به دنبال برهم زدن امنیت منطقه و تجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران است  از این رو ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت حفظ امنیت کشور تمامی فعالیت های کشور را در حاشیه مرزهای غرب آسیا کنترل می کند تا در صورتی که فکر خامی از معاندین نظام جمهوری اسلامی سر بزند با شدت عمل نیروهای ارتشی و نظامی جمهوری اسلامی مواجه شوند. ارتش و نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران به مردم این اطمینان را می دهد که در هوا ،زمین ودریا با برقراری فضای امن از مرزها و جای جای ایران اسلامی صیانت و حفاظت می کند لذا با هوشیاری کامل تحت فرامین فرمانده کل قوا برای خدمت رسانی و افزایش اقتدار ایران آماده انجام وظیفه هستند.
محوری ترین اصل در نیروی زمینی برای تربیت و آموزش نیروها توجه به چه اصول و معیارهایی است؟
نیروی زمینی از کارکنان پایورو وظیفه تشکیل شده است .بی شک محوریت در نیروی زمینی تربیت و آموزش نیروی انسانی است تا در لحظات خطیر به اسلام و انقلاب یاری برسانند. یکی از حوزه هایی که بسیار مورد توجه قرار دارد تربیت و آموزشهای معارفی و اسلامی است که مسئولا سازمان عقیدتی _سیاسی  در این باره تلاشهای بسیار گسترده و قابل ذکری را ارائه می کنند.ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی با استفاده از روحانیت معزز که به تبیین  منویات مقام عظمای ولایت می پردازند با ترویج فرهنگ غنی اسلامی و اهتمام به ولایتمداری کارکنان و سربازان و همه نیروها ارتش را به سوی بهترین ها هدایت می کنند.بی تردید یکی از اثرات چنین تربیتی به فرموده  فرمانده کل قوا  آن است که نیروی زمینی نیرویی متدین و محوری است .در حوزه آموزش نیز با اتکا به آموزش های به روز و آموزشهای نظامی که براثر پیشرفت علم و تکنولوژی با نگاهی دقیق به تجارت به دست آمده از هشت سال دفاع مقدس و مسائلی که در سطح منطقه و خارج از منطقه به دست آمده  سعی شده تا نیروی زمینی  در بهترین حالت و آماده ترین وضعیت آموزش دیده و آموزشهای روز دنیا را در قالب  متون و دستور العمل های مختلف و کاربردی به کارکنان پایور و وظیفه ارائه  شود.مسلما تنوع آموزشها و اهتمام به آنها منجر به تشکیل نیروی زمینی مقتدر و انسان محوری شده که یکی از بهترین نیرویهای رزمی جهان و مطمئن ترین آنهاست که با اتکا به قدرت ولایت فقیه و اهتمام به پاسخگویی به فرمانده کل قوا حاضر هستند در جهت اهداف نظام و کشور از خود ایثار گری، خودگذشتگی و تلاش های مضاعف نشان دهند و با توسل به چنین روحیه ای در جامعه اقتدار و امنیت پایدار را توسعه دهند.
آیا آموزشهای نیروی زمینی ارتش با آموزشهای به روز دیگر ارتش های دنیا همخوانی و مطابقت دارد؟
ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی با آخرین متدها و تکنولوژی های روز دنیا آشنا است و همواره تلاش شده تا با مطالعه و رصد  تمامی علوم  نظامی گری و علم تجهیزاتی و بومی کردن آنها  بی اتکا به دیگران نیازمندیهای خود را در داخل تهیه کند. جنگ تحمیلی عراق به ایران  یکی از بزرگترین جنگهایی بود که تجربه بسیار گرانبهایی به ارتش و نیروهای مسلح بخصوص برای نیروی زمینی ارتش بود که تا هم اکنون ضمن اینکه از نظر فکری و تجهیزاتی بتوانیم با الگوهای به روز جامعه جهانی رقابت کنیم  درعین حال با توجه به تجربه هشت سال دفاع مقدس که تجربه ذی قیمت داخلی است لحظه ای به دشمن امان ندهیم چرا که نباید لحظه ای از دشمن غافل شد .غفلت ازدشمن حتی به صورت لحظه ای خسارت زیادی بر کشور و ملت وارد می کند از این رو نیروی زمینی با تمامی امکانات خود در شبانه روز و با تجهیز و آموزشهای مورد نیاز در راستای اقتدار و افزایش توانمندی نیرویهای خود در حراست از میهن اسلامی می کوشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.