مریم عباسی

آمارسازی در حوزه گردشگری آذربایجان‌شرقی، چرا؟

 در نوروز امسال دومیلیون و 400هزار نفر به آذربایجان‌شرقی سفر کرده‌اند، اما تنها 233هزار نفر از مراکز اقامتی استان استفاده کرده و 885 هزار بازدید از جاذبه‌های طبیعی و 735هزار بازدید از جاذبه‌های مصنوعی استان صورت گرفته است.
شاید در نگاه اول گفته شود که سردی هوا عامل اصلی استقبال نکردن مسافران از این منطقه بوده است، اما نباید همه تقصیرها را گردن سردی هوا و جو نامناسب استان در ایام نوروز بیندازیم، زیرا در دنیا مناطق سردسیر و کوهستانی فراوانی وجود دارد که با ایجاد تمهیدات و امکانات لازم توسط مسؤولان و دست‌اندرکاران ذی ربط سالانه پذیرای هزاران و حتی میلیون‌ها گردشگر از اقصی نقاط جهان هستند. استان آذربایجان‌شرقی به رغم داشتن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خاص خود چون مسجد کبود، ارگ علیشاه، ائل‌گلی، موزه‌های دیدنی و متنوع، مناطق بکر و دست نخورده طبیعی و ده‌ها مورد دیگر، طی یکی دو سال اخیر با کاهش گردشگر مواجه بوده و خیابان‌ها و مراکز دیدنی شهر نیز امسال سوت و کور بود و شهر تبریز هم دیگر حال و هوای چند سال گذشته خود را ندارد.
این در حالی است که فرزین حق‌پرست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مصاحبه‌ای از بازدید بیش از دومیلیون و 400 هزار گردشگر از اماکن تاریخی و گردشگری استان در ایام تعطیلات نوروز امسال خبر داده بود.
اما کاهش چشمگیر ورودی مسافر به اماکن اقامتی نشانگر این مطلب است که اکثر گردشگران نوروزی استان آذربایجان‌شرقی را به عنوان استان مقصد برای گردشگری انتخاب نکرده بودند و عمدتاً از این استان به عنوان محل عبور به مناطق دیگر کشور استفاده کرده‌اند و یا در منازل دوستان و آشنایان خود اقامت داشته و عملاً ریالی بابت اسکان به استان وارد نکردند. بنابراین باید آمار واقعی را به عنوان مبنای اصلی برنامه‌‌‌ریزی برای توسعه و رشد گردشگری استان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا به راهکارهای جدیدی برسیم و عمده‌ترین تنگناها و محدودیت‌‌‌ها را شناسایی کرده و چاره‌جویی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.