عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب با تاکید بر اینکه ملت سوریه و نیروهای مقاومت منطقه اشغالی جولان را از رژیم اسرائیل بازپس خواهند گرفت، تاکید کرد: نتیجه بحران سوریه هرچه که باشد، تل آویو در نهایت هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.

عطوان: اسرائیل دشمن واقعی مسلمانان است/ مقاومت جولان را آزاد خواهد کرد

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رای الیوم به بررسی سخنان اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص منطقه اشغالی جولان سوریه پرداخت و با انتقاد از سکوت مسئولان و رسانه‌های جهان عرب در قبال آن نوشت: اقدام نتانیاهو در برگزاری جلسه کابینه‌اش در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و اعلام اینکه این بلندی‌ها تا ابد تحت حاکمیت اسرائیل خواهد بود، برای ما غیرمنتظره نبود اما چیزی که غیرمنتظره بود، عدم هرگونه اهتمام مسئولان حکومتی و رسانه‌های عربی به این قلدری بود.

به نوشته عطوان، نتانیاهو وقاحت و تحقیر را به جایی رساند که حضور سوریه در بلندیهای جولان را «اشغالگری» 19 ساله توصیف کرد. نمی‌دانیم که آیا مسئولان عرب برای تبریک و تهنیت به این اقدام و سخنان نتانیاهو با او تماس گرفته‌اند یا نه؛ چرا که این مسئولان عرب «هم پیمان» و عضوی اصیل در ائتلاف جدید خود با صهیونیست‌ها شده‌اند و در هر حال، اگر چنین کاری انجام دهند، تعجب نخواهیم کرد.

وی افزود: به خوبی درک می‌کنیم که سوریه با خطر تقسیم و گسست تحت عناوین مختلف که بارزترین آن «فدرالیسم» است، قرار دارد و هدف از این تقسیم نیز از بین بردن نقش این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در برابر اشغالگران اسرائیلی است. همانطور می‌دانیم که برخی از عناصر وابسته به معارضان سوری، (رژیم) اشغالگر اسرائیل را هم پیمان و دوست خودشان می‌دانند و برخی نیز به تل آویو وعده می‌دهند که اگر به نفع آنها برای سرنگون کردن نظام سوریه وارد عمل شود، جولان را به عنوان هدیه به اسرائیل پیش کش خواهند کرد. به هیچ وجه این تصویر دردناک از ذهن ما پاک نمی‌شود که نتانیاهو به بیمارستان‌های اسرائیل می‌رود و از زخمی‌های جناح معارضان مسلح (مخالف نظام سوریه) عیادت می‌کند. اما با وجود همه اینها، سوریه در نهایت همان سوریه باقی خواهد ماند و بار دیگر بهبود خواهد یافت و نقش تمدنی بیش از هشت هزار ساله خود را از سرخواهد گرفت که در طول آن، بسیاری از متجاوزان شکست خوردند.

عطوان تصریح کرد: نتانیاهو می‌گوید که بلندی‌های جولان همچنان تحت حاکمیت اسرائیل تا ابد خواهد ماند، اما از کدام «ابد» حرف می‌زند و این ابد چه قدر طول خواهد کشید؟ 10 سال؟ 30 سال؟ یکصد سال؟ آیا فکر می‌کند که حکام «دربان» (حاکمان عرب) که از مرزهای (رژیم) اشغالگرش محافظت می‌کنند، هزار سال دوام خواهند آورد؟

وی تاکید کرد: آیا حق نداریم بپرسیم که سرنوشت امپراطوری‌های روم و انگلیس و فرانسه و شوروی چه شد؟ آیا تا ابد عمر کردند؟ آیا نتانیاهو که (رژیمش) از دیگران برای محافظت از خود و بقایش استمداد می‌طلبد، قوی‌تر از اینها است؟

وی تاکید کرد: سوریه طوری نخواهد بود که نتانیاهو و دیگران برای تکه تکه کردن آن چاقوی خود را تیز کنند و هر یک از آنها سهم خود را بردارد. سوریه همچنان سربلند، سرافراز، عزیز، مقاوم و عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و این سختی را نظیر سختی‌های خطرناک‌تر از آن پشت سر خواهد گذاشت زیرا ملت آن ملتی قدرتمند است و خاکش آرامگاه انسان‌های بزرگی است که به آنها افتخار می‌کند.

این نویسنده و تحلیل‌گر برجسته عرب تاکید کرد: نتانیاهو و شهرک‌نشینانش بدترین روزگار خود را می‌گذرانند زیرا از آینده هولناکی که در انتظارشان است، نگران هستند. نتیجه بحران سوریه هرچه که باشد، در نهایت آنها (صهیونیست‌ها) هزینه گزافی از امنیت و ثبات خود خواهند پرداخت. صحنه آوارگان سوری که به سوی پناهگاه‌های امن در غرب و کشورهای هجوار به حرکت درآمده‌اند، در برابر آنچه برای شهرک‌نشینان اسرائیلی در آینده به خاطر قلدری حکام آنها و بستن همه درهای صلح روی خواهد داد، ناچیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: این هرج و مرج خونینی که آمریکا بذرهای آن را در سوریه و عراق و همه منطقه کاشت و هزاران تُن انواع سلاح و این تجربه‌های رزمی عالی در دو سوی خط درگیری، همه و همه  رو به سوی دشمن واقعی امت اسلامی که خاکش را اشغال کرده است، خواهد کرد و این دشمن را نشانه خواهد گرفت.

عطوان تاکید کرد: سه هزار کلاهک هسته‌ای مانع از فروپاشی شوروی نشد و توانایی‌های هسته‌ای رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی از سرنگونی آن جلوگیری نکرد و تجاوز بیش از 200 هزار نظامی آمریکایی به عراق باعث نشد که اشغالگری‌ آن بیش از هشت سال دوام بیاورد و آیا نتانیاهو از آمریکا و روسیه و انگلیس و فرانسه قوی‌تر است؟

وی تاکید کرد: مسئله فقط بلندی‌های جولان و اشغال آن نخواهد بود، بلکه بازگرداندن همه سرزمین تاریخی فلسطین به صاحبان آن است.

عطوان تصریح کرد: آیا نتانیاهو نمی‌گفت که تا ابد در جنوب لبنان باقی خواهد ماند؟ آیا آریل شارون نمی‌گفت که این منطقه بحشی از اسرائیل است و از آن عقب نشینی نخواهد کرد؟ آیا موشه دایان سینا را برای روزهای معدودی در سال 1967 میلادی اشغال نکرد و در آن شهرک یامیت را برپا نکرد؟

وی این سوال را مطرح کرد که چه کسانی نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در جنوب لبنان و نوار غزه خوار و خفیف کرد؟ چه کسی برای مدرن‌ترین تانک‌های میرکاوای اسرائیل گورستان برپا کرد و اسطوره آنها را درهم شکست؟ چه کسی شش میلیون اسرائیلی را وادار کرد که از ترس موشک‌های شلیک شده به سوی آنها از شمال و جنوب به پناهگاه بروند؟ این‌ها بلندی‌های جولان و همه اراضی عربی و اسلامی اشغالی را هم مسالمت‌آمیز یا با جنگ بازپس خواهند گرفت. آینده این را نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.