سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه قیمت بنزین در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ثابت نگه داشته می‌شود گفت که دو نرخی شدن قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی منوط به نظر دولت است.

۲ نرخی شدن بنزین منوط به‌نظر دولت است

محمدرضا پورابراهیمی در مورد دو نرخی شدن قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی گفت:‌ طبق مصوبه کمیسیون تلفیق و در صورت تائید نهایی صحن علنی، دولت باید میزان پایه مصرف بنزین جهت اخذ مازاد آن را تعیین کند تا اگر کسی بیشتر از آن سهم بنزین مصرف کرده باشد عوارض پرداخت کند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین،وی توضیح داد: مثلا اگر دولت عدد پایه جهت دریافت عوارض از مصرف بنزین را 500لیتر تعیین کند بدان معنا است اگر کسی بیشتر از این میزان بنزین مصرف کند باید عوارض پرداخت کند. حال اگر دولت این عدد پایه و مبنا را مثلا 50 لیتر مصرف کند این عوارض شامل بیش از 80 درصد جامعه می‌شود و این زمان است که می توان گفت قیمت بنزین دو نرخی می‌شود، بر این اساس دولت باید مبنای مصرف بنزین و سایر فرآورده‌های سوختی را تعیین کند تا بر اساس مازاد مصرف آن عدد پایه عوارض دریافت کند.
به گفته پورابراهیمی، همه این موارد بستگی به دولت دارد که چه عددی را به عنوان میزان پایه جهت مصرف بنزین اعلام می‌کند، نرخ عوارض نیز بر اساس قیمت تمام شده‌ای است که دولت باید تعیین کند. این توضیحات نشان می‌دهد که قیمت بنزین در سال 95 نسبت به سال 94 ثابت نگه داشته می‌شود و اگر هر کسی بیشتر از عدد پایه تعیین شده دولت مصرف کند باید مازاد قیمت بنزین پرداخت کند.
وی در جمع بندی گفت که با این اوصاف بنزین دو نرخی می‌شود مگر اینکه دولت عدد مصرفی هر یک از حامل‌های انرژی را آنقدر پایین در نظر گیرند که جمعیت زیادی از جامعه را شامل شود.
نمایندگان مجلس پیش از این در جریان بررسی بودجه به پیشنهاد احمد توکلی نماینده تهران مبنی بر پلکانی شدن نرخ بنزین در سال جاری رای مثبت داده بودند که به دلیل ابهاماتی این پیشنهاد برای تصمیم گیری بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود اما قرار است مصوبه کمیسیون تلفیق نیز در جلسه علنی امروز مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.