ستاد بازسازی عتبات عالیات با گذشت بیش از یك دهه فعالیت با كمك‌ مردم و نذورات خیرین، موفق به اجرای حدود ۱۷۰طرح در زمینه‌های مختلف و تحویل آن به تولیت‌های اماكن مقدسه عراق شده است.

یك دهه تلاش صادقانه با اجر معنوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا در این ارتباط فعالیت‌های این ستاد طی این مدت به سه بخش، شامل اقدامات كوتاه مدت برای ایجاد امكانات ضروری و رفاهی، اقدامات میان مدت در زمینه بازسازی، تزئین و مرمت و نیز سومین دوره اقدامات؛ یعنی بخش بلندمدت تقسیم شده است؛ در دوره سوم ، اجرای طرح‌ های توسعه حرم‌های شریف در دستور كار قرار گرفته است.

بر همین اساس توسعه حرم های مطهر امام علی(ع)، امام حسین (ع)، امامین جوادین (ع)، امامین عسكرین (ع) از جمله طرح‌های مورد توسعه است كه ستاد بازسازی عتبات عالیات در دست اجرا دارد.
در این میان طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) و تقلیل (لاغر سازی) و تقویت ستون‌های حرم سیدالشهدا (ع) به‌عنوان 2 پروژه فنی و مهندسی پیچیده درحال اجراست.
در بحث توسعه مراكز درمانی نیز بیمارستان 120 تختخوابی امام سجاد(ع) در كربلا كه در نوع خود منحصر به فرد است، هم اكنون آماده بهره‌برداری است.
بر همین اساس آغاز بهره برداری از فاز نخست بخش زیارتی طرح توسعه حرم امام علی(ع) بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) كه در فروردین امسال مورد بهره برداری قرار گرفت از دیگر اقدامات مهم این ستاد طی این مدت است.
هر چند ادامه عملیات اجرایی همزمان با ‏بهره‌برداری از این فضاها با مشكلاتی مواجه خواهد بود اما نیاز ضروری زائران به محیط مناسب ‏برای اقامه نماز و انجام فرایض دینی و مذهبی سبب بهره‌برداری مرحله‌ای از این پروژه عظیم شده ‏است.
مسئولان ستاد بازساری عتبات عالیات امیدوارند ، بخش زیارتی صحن و شبستان حضرت زهرا (س) ‏تا عید غدیر خم امسال به بهره‌برداری كامل برسد كه به گفته مسئولان مربوطه به انجام خواهد رسید.
به گفته مسئولان مربوطه پروژه توسعه حرم علوی در زمینی به مساحت حدود 6هكتار و زیربنای 220 هزار مترمربع به عنوان ‏بزرگ ترین پروژه معماری جهان اسلام بدون اتكا به غرب و شرق و بدست متخصصان و اساتید و ‏مهندسان مسلمان شیعی و براساس معماری اسلامی با بهره‌گیری از الگوی معماری قدیم نجف ‏اشرف طراحی و اجرا شده است.‏
دسترسی آسان به بخش‌های مختلف صحن، رویت گنبد و بارگاه حرم مطهر از دورترین ورودی ‏صحن و شبستان در نزدیكی مقام امام زین‌العابدین (ع)، ایجاد تاسیسات تهویه مطبوع و مناسب با ‏استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، ایجاد تونل دسترسی در مواقع اضطراری نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در قالب یك دهه تلاش است.
همچنین نصب ضریح جدید حضرت حبیب ابن مظاهر در حرم امام حسین(ع) و نصب خشت‌های مطلای گنبد حرم مطهر علوی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

**طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با ایجاد دیوار آب‌بند به‌ صورت رسمی، عملیات اجرایی صحن عقیله بنی‌هاشم(س) به عنوان یكی از بخش‌های طرح جامع توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) است.

**نصب نیم ضریح خیمه گاه مقام حضرت ابوالفضل (ع) در كربلا
همچنین در آستانه اربعین حسینی در سال 94 نیز نیم ضریح مقام حضرت عباس (ع) در خیمه‌گاه نصب شد.این نیم ضریح با مشاركت مردم دوستدار اهل بیت ساخته شد.

**عملكرد كمیته مشاركت‌های مردمی ستاد اربعین
این ستاد همچنین به‌ عنوان مسئول كمیته مشاركت‌های مردمی ستاد اربعین، 144 تفاهم‌نامه همكاری با هیات ها، نهادهای مردمی و دولتی برای برپایی موكب و ارائه خدمات اسكان و پذیرایی امضا كرد.
حسن پلارك، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز با قدردانی از ملت مسلمان ایران در قدردانی از خیرین و تمام كسانی كه در این راه خیر برای آخرت خود گام بر می دارند،‌ گفت:‌ مردم می توانند برای مشاركت در توسعه حرم های شریف برای اهداء نذورات خود از طریق شماره حساب 110 بانك های صادرات، سپه، دی، ملی، تجارت، انصار، سرمایه و ملت اقدام كنند.
پلارك اظهار كرد: خیرین همچنین می توانند از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات) و یا از طریق تلفن همراه، مشتركین همراه اول با ارسال یك پیامك خالی به شماره 888 و ایرانسل به شماره 359 می توانند اطلاعات مربوط به نحوه واریز كمك های نقدی برای توسعه حرم مطهر علوی را دریافت كنند. برای اهدای كمك ها به صحن حضرت زهرا (س) نیز با شماره گیری كد #888*733* می توان اقدام كرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.