علی جنتی در نشست صبحانه اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هشت گلوگاه‌ فساد از سوی دولت شناسایی شده‌اند که به دلیل حضور اصحاب رسانه در این جلسه، امکان توضیحات بیشتر در مورد آنها وجود ندارد.

۸ گلوگاه فساد که در حضور رسانه‌ها تشریح نمی‌شود!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح روز دوشنبه 30 فروردین در نشست صبحانه فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: اواخر سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و دولت با جدیت این موارد را دنبال می‌کند به نحوی که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به صورت مرتب جلسات هفتگی خود را برگزار کرده و در اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی هم ۱۱ کارگروه تشکیل شده است. یکی از این کارگروه‌ها، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است که البته باید از مرحله برنامه‌ریزی گذر کرده و وارد عمل و اقدام شود.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست همچنین اظهار کرد: امسال دولت با جدیت چندین مساله از جمله رونق به تولید در صنعت و کشاورزی و رفع موانع بخش خصوصی را دنبال خواهد کرد که در خصوص حوزه حمایت از تولید، ۱۶ جلسه در سال ۹۴ از جلسات دولت به این موضوع اختصاص داده شده است و در گامی دیگر، موانع پیش‌روی تولید باید با همکاری مجلس برداشته شود و وزارتخانه‌ها نیز به صورت داخلی در این موضوع پیشگام شوند.

او افزود: امسال برای رونق تولید و صادرات غیرنفتی، برنامه ویژه‌ای از سوی دولت ارائه خواهد شد، البته سال ۹۴ پس از دو دهه صادرات بر واردات چربید و این نشانه خوبی در اقتصاد کشور است، ضمن اینکه با توجه به ارتباط ۱۲۰ صنعت به حوزه مسکن، دولت به دنبال خروج این بخش از رکود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح ویژه دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خبر داد و عنوان کرد: دولت آمادگی دارد در صورت عدم تغییر کاربری، طرح‌های نیمه تمام را به صورت رایگان به فعالان اقتصادی واگذار کند تا این طرح‌ها را تکمیل کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

او سپس به مدیریت ارزهای خارجی و وجود فساد در اقتصاد ایران اشاره و اظهار کرد: هشت گلوگاه‌ فساد از سوی دولت شناسایی شده‌اند که به دلیل حضور اصحاب رسانه در این جلسه، امکان توضیحات بیشتر در مورد آنها وجود ندارد. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که اقتصاد ایران یک بیماری مزمن دارد اما به هر حال دولت به دنبال مبارزه با فساد است.

جنتی همچنین گفت: بخش اصلی اقتصاد بیمار ایران به بدهی انباشته دولت به بانک مرکزی، پیمانکاران و سیستم بانکی مرتبط است که یک رقم سرسام‌آور را به خود اختصاص می‌دهد و زمانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعداد مرتبط با آن را در جلسه دولت اعلام کرد، همه شگفت‌زده شدند که دولت به چه میزان بدهی انباشته دارد.

او اضافه کرد: بانک‌های کشور عموماً ورشکسته هستند و در این راستا باید تحولی ایجاد شود. البته از سال ۲۰۱۰ در دنیا موضوع اقتصاد خلاق مطرح شده و بسیاری از کشورهای دنیا ساختارهایی را ایجاد کرده‌اند که مستقیماً زیر نظر رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر توجه ویژه‌ای به اقتصاد فرهنگ دارند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش برای چندمین بار از آغاز مسوولیتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای واگذاری جشنواره‌هایی چون فیلم و تئاتر و همچنین مجتمع‌های فرهنگی از سوی وزارت ارشاد به بخش خصوصی اظهار آمادگی کرد.

می‌توانید در این جدول اقتصادنیوز، مشروح اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقتصاد فرهنگ را بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.