۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
کد خبر: 370327

حسن هانی زاده

راهبرد امنیتی جدید آمریکا در عراق

سفرغیرمنتظره اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به بغداد و گفت و گوی وی با نخست وزیر و وزیر دفاع عراق در چارچوب استراتژی جدید امنیتی و نظامی آمریکا در عراق و منطقه قابل تجزیه و تحلیل است.
این سفر اندکی قبل از نشست وزیر دفاع آمریکا با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس که قرار است بزودی در ریاض تشکیل شود، صورت گرفت.
آمریکا که پس از توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن ناچار شد بخش زیادی از نیروهای خود را از عراق خارج کند، اکنون به این نتیجه رسیده که پایگاه خود را در عراق از دست داده است.
هر چند سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق بظاهر برای هماهنگی سیاست‌های بغداد - واشنگتن در راستای مبارزه با داعش صورت گرفته اما موضوع جدایی احتمالی اقلیم کردستان و ضرورت گسترش پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق بخشی از مأموریت اشتون کارتر تلقی می شود.
آمریکا که در انتقال داعش از سوریه به عراق نقش اساسی داشته با پایان یافتن مأموریت داعش درصدد است تا به نقش این گروهک تروریستی در شمال عراق پایان دهد.
از سوی دیگر، تلقی واشنگتن این است که خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان به کاهش نفوذ امنیتی و نظامی آمریکا در منطقه منجر خواهد شد و بنابراین عراق می تواند گزینه مناسبی برای حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا باشد.
با اینکه آمریکا عملاً در همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حضور نظامی دارد، اما به دلیل شکنندگی این کشورها، آمریکا نمی تواند حضور نظامی خود را در درازمدت در این کشورها، تضمین کند.
به دلیل بروز اختلاف میان آمریکا و عربستان بر سر موضوع حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001  و احتمال تحریم اقتصادی عربستان توسط کنگره آمریکا، این کشور امید چندانی به تداوم مناسبات خود با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ندارد.
از سوی دیگر، شرایط سیاسی عراق و بروز اختلاف ها در درون حاکمیت این کشور نگرانی آمریکا را نسبت به دورنمای فضای سیاسی عراق بشدت برانگیخته است.
بنابراین سفر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به عراق نه تنها ابعاد امنیتی و نظامی دارد بلکه از ابعاد سیاسی نیز برخوردارست زیرا آمریکا از سقوط احتمالی کابینه حیدر عبادی نگران است. بروز اختلاف میان فراکسیون‌های پارلمان عراق، برکناری سلیم الجبوری از ریاست پارلمان و احتمال برکناری حیدر عبادی از پست نخست وزیری و فواد معصوم از پست ریاست جمهوری، خلأ امنیتی و سیاسی زیادی در عراق ایجاد خواهد کرد.
این خلأ سیاسی ممکن است به فروپاشی نظام سیاسی عراق و در نهایت جدایی اقلیم کردستان از پیکره عراق منجر شود که این امر منافع آمریکا در منطقه را دچار چالش جدی خواهد ساخت.
حیدر عبادی، نخست وزیرعراق که وعده انجام اصلاحات ساختاری و مبارزه با رانت خواری و فساد اداری را به ملت عراق داده بود، نتوانست به وعده‌های خود عمل کند.
بنابراین گسترش تظاهرات مردمی و بروز اختلاف میان طیف‌های سیاسی این کشور و نیز افزایش حوزه نفوذی داعش در شمال و غرب عراق نگرانی آمریکا را نسبت به آینده سیاسی این کشور تشدید کرده است.
سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق به طور قطع نمی تواند  به کاهش تنش‌های موجود در این کشور منجر شود، اما حیدر عبادی امیدوار است تا از کمک‌های بیشتر آمریکا برای عبور از بحران سیاسی وامنیتی موجود در عراق برخوردار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.