قدس آنلاین/ عباس مشکوه رضوی: این روزها به برکت بارندگی‌های خوب و لطف و عنایت خداوند، شاهد سیلاب‌هایی هستیم که وارد سدها می‌شود و به رغم خرابی‌هایی که به بار می‌آورد، زمین را از این برکت الهی سیراب می‌کند. اما در این بین هستند مکان‌هایی که به دلیل نداشتن متولی و نبود مدیریت از این سیلاب‌ها استفاده بهینه نمی‌کنند.

احیای «بزنگان» تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی با همت مردم

دریاچه بزنگان مهم ترین دریاچه خراسان رضوی است که آب آن از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک تأمین می‌شود. دریاچه بزنگان که در مسیر جاده مشهد – سرخس قرار گرفته، مرکز پرورش ماهی کپور بوده و در صورت برنامه ریزی صحیح از ویژگی‌های لازم برای جلب گردشگران برخوردار است. دریاچه بزنگان یا «کل‌بی‌بی» در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی کپور است.
دریاچه بزنگان تنها آبگیر طبیعی است که در استان‌های خراسان وجود دارد . این دریاچه حدود 80 هکتار وسعت دارد وعمق آن حداکثر 12 متر و حداقل 9 متر است و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد در فاصله حدود 130 کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.
آب این دریاچه از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک حاشیه و کف دریاچه تأمین می‌شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتوپلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است. با این حال به دلیل سوء مدیریت، آب‌های جاری شده از باران‌های اخیر نتوانسته، این دریاچه را سیراب کند. اکنون آب‌های روان و سیلاب‌ها راهی به این دریاچه ندارند. کمپین احیای دریاچه بزنگان که از مردم بومی و غیربومی منطقه تشکیل شده، برای احیای دوباره این دریاچه کمر همت بسته و با هدایت آب‌های روان قصد دارد، جانی دوباره به این دریاچه ببخشد. آنان با دست خالی تا پاسی از شب برای زنده کردن بزنگان تلاش می‌کنند تا حیات دوباره به این منطقه زیبا بازگردد.
ضمن دست مریزاد به این انسان‌های شریف و دوستدار طبیعت، امید داریم که مسؤولان محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای استان هم در احیای تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی نقش مؤثری ایفا کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.