۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 371004

معاون سازمان محیط زیست گفت: سالانه ۳۰۰ میلیون تن فاضلاب وارد خلیج فارس می‌شود، حجم قابل توجهی است و به تنهایی این سازمان نمی‌تواند حفاظت از محیط زیست را انجام دهد.

شناخت محیط زیست به دروس دانشگاهی اضافه شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهناز مظاهری معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در کنفرانس ملی حفاظت از محیط زیست که امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ایران یکی از 5 کشور بهره‌مند از تنوع زیستی غنی با 8 هزار گونه گیاهی و مناطق 4 گانه است جنگل های انبوه شمال ایران آخرین بازمانده از جنگل‌های هیرکانی در جهان هستند. پرندگان ایران معادل کل گونه‌های پرنده در قاره اروپا و دو سوم پرندگان خاورمیانه است.
وی ادامه داد: شاخص‌های سرانه مصرف از منابع طبیعی کشور معادل دو چهارم هکتار در سال است در حالی که میزان تولید طبیعی کشور 0.8 هکتار در سال است.
مظاهری تصریح کرد: فرسایش خاک در ایران 30 تن در هکتار است در حالی که شاخص جهانی فرسایش بین 5 تا 6 تن در هکتار است و تخریب سالانه مساحت‌ جنگل‌های کشور 125 هزار هکتار است و 6 درصد از گونه‌های جانوری ایران هم در معرض خطر هستند.
وی در خصوص چالش های موجود در محیط زیست بیان کرد: عرضه سوخت نامناسب، تکنولوژی های فرسوده، عدم تامین اعتبارات لازم برای انجام اقدامات زیست محیطی و غیراصولی بودن نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی از چالش‌های موجود است. 
وی افزود: سالانه 300 میلیون تن فاضلاب وارد خلیج فارس می‌شود که سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به کاهش آن و رفع دیگر مشکلات در زمینه محیط زیست نیست و باید افراد جامعه در راستای حفاظت از محیط زیست آموزش دیده و در اثر آموزش تغییر رفتار دهند. 
مظاهری ضمن تشکر و قدردانی از وزارت آموزش و پرورش به خاطر رفتار بنیادی اظهار داشت: برای اولین بار کتاب کار و فناوری که در آن به محیط زیست پرداخته‌ شده وارد دروس ابتدایی شده است و کتاب انسان و محیط زیست هم برای مقاطع بالاتر در حال سر فصل گذاری است. همچنین تفاهم‌نامه ای بین وزارت علوم و سازمان محیط زیست  منعقد شده  تا دو واحد شناخت محیط زیست به دروس دانشگاهی افزوده شود. 
وی در پایان در خصوص توسعه پایدار یادآور شد: آموزش را برای توسعه پایدار و توسعه پایدار را برای آموزش به کار ببریم و مشارکت رسانه ای در این راستا داشته باشیم. 
در ادامه حمید رضا طیبی ریاست جهاد دانشگاهی و رئیس کنفرانس ملی حفاظت از محیط زیست گفت: برای حفظ محیط زیست باید آموزش ها در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش یابد. ما از لحاظ قوانین مشکلی نداریم بلکه در اجرای آنها با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستیم. 
وی در خصوص محورهای همایش عنوان کرد: حفاظت از آب، هوا و خاک، اقتصاد و حقوق محیط زیست، آموزش و فرهنگ محیط زیست، حفاظت در برابر آلودگی‌های صوتی و امواج و معدن و صنایع معدنی از جمله محورهای این همایش هستند. 
طیبی گفت: اکنون که تحریم‌های اعمال شده برداشته شده ما نیاز به همبستگی ملی داریم و از فناوری‌های دنیا و تجربه آنها نیز باید استفاده کنیم. البته باید رفتار ما هوشمندانه باشد و برای حفظ محیط زیست همسو با دنیا قدم برداریم. 
محمدر ضا تابش نماینده مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست در ادامه گفت: دخل و تصرف بیش از اندازه در محیط زیست و طبیعت باعث شده از این نعمت الهی محروم شویم.
وی تصریح کرد: امروزه بحران های زیست محیطی متنوعی نظیر گرمایش کره زمین، تغییر اقلیم، جنگل‌زدایی، تنوع زیستی، سوراخ شدن لایه ازن، آلودگی آب و گسترش شهرنشینی جهان را تهدید می‌کند.
تابش ادامه داد: حل بحران های زیست محیطی در گرو بیداری وجدان عمومی جامعه بشری است ما باید به این باور برسیم که مشکلات زیست محیطی تنها با به کارگیری فن‌آوری حل و فصل نمی‌شود بلکه تغییر در رفتار انسان‌ها لازم است.
وی در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: در هر کار و برنامه‌ای ما باید اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دهیم تا نتیجه آن به عمل منتهی شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست یادآور شد: سالانه چند میلیارد تومان صرف تفکیک زباله‌ها می‌شود که فرهنگ سازی در کاهش این هزینه می‌تواند راهگشا باشد همچنین مدیریت منابع طبیعی کشور متناسب با 5 میلیون جمعیت است در حالی که جمعیت کشور 80 میلیون است و برای شرایط فعلی کارساز نیست و اگر شرایط بحرانی شود بین ده تا بیست میلیون نفر باید از ایران کوچ کنند.
سید ابوالحسن ترابی نایب رئیس مجلس در ادامه گفت:  انسان هنگامی در حیات اجتماعی و فردی می‌تواند سالم باشد که محیط زیست، آب، خاک و هوا تضمین شده باشد لذا حفظ محیط زیست تکلیفی الزامی و شرعی است.
وی با بیان اینکه آلودگی محیط زیست معصیت است و ایستادگی در برابر آن رسالت الهی است، افزود: در زمینه حفاظت از محیط زیست مسئولین نقش بسزایی دارند و باید هدف خود را در راستای حفظ سرمایه‌های کشور قرار دهند.
بهرامی عضو مجلس خبرگان در خصوص اقتصاد مقاومتی بیان کرد:  اقتصاد مقاومتی فقط ساختن یک کارخانه در وسط یک بیابان نیست بلکه شرط این است که سیاست را در همه امور دخالت ندهیم.
وی یادآور شد: آلوده کردن محیط زیست گناه کبیره است و راهکارهای مقابله با آن سرلوحه قرار دادن سخنان رهبری، حمایت از صحبت‌های روحانیت، تصویب قوانین کارآمد و همکاری قوه قضاییه در این زمینه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.