به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ دکترحبیب‌الله موسوی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در مراسم افتتاحیه هفته سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» که در دبیرستان دخترانه «ریحانه‌النبی» برگزار شد اظهار کرد: در چند دهه اخیر تأکید حوزه سلامت و سازمان جهانی بهداشت بر بیماری‌های غیر واگیردار بوده است، بیماری‌هایی که امروزه جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

سالانه ۳۸ میلیون نفر به علت بیماری های غیر واگیر در جهان، جان خود را از دست می دهند

وی با بیان اینکه با کنترل بیماری‌های واگیردار جمعیت جهان در حال افزایش است، افزود: در جوامعی همچون ایران در حوزه بهداشت و درمان، خوشبختانه در حال توسعه و نزدیک به توسعه هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به چهار گروه بیماری که موجب مرگ‌ و‌ میر در جوامع دارای درآمد کم و متوسط مانند ایران است، گفت: بیمارهای قلبی و عروقی (سکته قلبی و مغزی)، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و دیابت چهار بیماری است که موجب از دست رفتن عمر مفید در هر فرد می‌شود.
موسوی‌بهار با اشاره به آمار جهانی چهار گروه بیماری کشنده در کل دنیا ادامه داد: سالانه 38 میلیون نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد 28 میلیون نفر زیر 70 سالگی؛ یعنی زودتر از موعد می‌میرند.
وی به مهمترین عوامل خطر این چهار بیماری اشاره کرد و افزود: مصرف سیگار و دخانیات، کمبود تحرک، مصرف الکل و تغذیه ناسالم از جمله عوامل مهم این بیماری‌ها گزارش شده است.
موسوی‌بهار با بیان اینکه مصرف سیگار عامل 6 نوع بیماری در سال است، ادامه داد: عامل اصلی بسیاری از سرطان‌ها کشیدن سیگار است و با وجود اینکه جمعیت ایران یک درصد از جمعیت جهان را در بر می‌گیرد سالانه 30 هزار میلیارد تومان سیگار به کشور ما ضرر و زیان می‌رساند.
وی خاطرنشان کرد: بر اثر مصرف سیگار هر سال 6 میلیون نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این آمار به 8 میلیون مورد مرگ‌ و میر افزایش ‌یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: فعالیت ناکافی در ایران عامل 3 میلیون مرگ در سال است و نزدیک به 2 میلیون نفر نیز در سال بر اثر مصرف زیاد نمک جان خود را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: به گفته کارشناسان روزانه 15 گرم نمک در ایران مصرف می‌شود در حالی که نرمال جهانی مصرف نمک سه گرم در روز است.
موسوی‎بهار با بیان اینکه «غلبه بر دیابت» شعار امسال هفته سلامت است، یادآور شد: در سال‌های گذشته افزایش چاقی در ایران یکی از عوامل بروز زودهنگام بیماری دیابت است که این بیماری مساوی با خراب شدن زندگی و آسیب به اندام‌های مختلف بدن است.
وی بیان کرد: افزایش دسترسی افراد و مشاوره درمانی در ابعاد مختلف بر اساس وضعیت جغرافیایی کشور یکی از اهداف مهم است که باید برای آینده نزدیک برای آن برنامه‌ریزی انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خطاب به دانش‌آموزان که به عنوان سفیران سلامت در مدارس هستند، گفت: هر دانش‌آموز در خانواده خود نباید اجازه دهد که کسی سیگار بکشد؛ چراکه مصرف سیگار مساوی با نهایت سرطان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: گسترش کتابخوانی در جامعه و ورزش و تربیت‌بدنی می‌تواند ما را در رسیدن به یک جامعه خوب و ایده‌آل کمک رساند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.