۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 371467

لیلا کردبچه

شاعران مهربان می‌شوند

 به روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک می‌شویم؛ یعنی به ایام عیدالشّعرا. و تا دو هفتۀ دیگر، اغلب جوانترهای عرصۀ شعر مثل کسانی‌که آراسته و پیراسته به استقبال نوروز می‌روند، با تمهیداتی خاص روانه نمایشگاه کتاب می‌شوند. امسال هم مثل سه‌چهارسال گذشته، بازار نشر مجموعه‌های شعر بسیار داغ است و اگرچه بخش عمده شاعران شناخته‌شده‌ و به‌عبارتی آن‌ها که چند پیراهنی بیشتر در این عرصه پاره کرده‎‌اند، در نمایشگاه امسال مجموعه تازه ندارند، اما جوانترها عرصه را خالی نگذاشته‌اند و با مساعدت ناشرانی که با گرفتن هزینه چاپ و نیز با پایین‌آوردن شمارگان کتاب، صاحب تألیف شدن را برای جوانترها آسان کرده‌اند، سال فرهنگی خوبی را آغاز خواهند کرد.
و اما تمهیداتی برای نمایشگاه کتاب امسال:
تا یکی دو روز آینده صفحات مجازی پر می‌شود از استاتوس‌هایی با مضمون «امسال در نمایشگاه کتاب با مجموعه ... در کنار مخاطبان عزیز هستم» و «مجموعه دوست خوبم ... منتشر شد» و... که البته در مواردی این اطلاع‌رسانی‌ها توأم با عنوان «رونمایی» هستند.
تا یکی دو روز آینده ائتلاف دوستان شاعری که کتاب تازه‌ای در نمایشگاه امسال دارند شروع می‌شود؛ یعنی گروه‌های چندنفره‌ای شکل می‌گیرد که اعضای آن به‌صورت زنجیره‌وار به معرفی و تبلیغ آثار دیگر اعضای گروه می‌پردازند و به این طریق، کتاب هریک از اعضای گروه، امکان  معرفی در چند صفحه مختلف را خواهد داشت؛ و این یعنی امکان بهره‌مندی از مخاطبان  چندین صفحه مختلف. در این میان دو نکته جالب وجود دارد؛ نخست اینکه شاعرانی‌ که صفحات پرمخاطبی دارند، بیشترین تقاضا و البته کمترین تمایل را برای ملحق‌شدن به این قبیل گروه‌ها دارند و اغلب شاعران ترجیح می‌دهند کتابشان در چنین صفحاتی معرفی شود تا در صفحات کم مخاطب و متعاقباً کم بازدید. دیگر اینکه شاعرانی که کتاب تازه‌ای در نمایشگاه ندارند، عملاً تمایلی هم به معرفی کتاب دوستان ندارند و به هر بهانه‌ای شده، از معرفی آثار دوستان در صفحاتشان خودداری می‌کنند؛ چراکه به اصول معاملۀ پایاپای پایبندند.
تا یکی دو روز دیگر، برخی شاعران که کتاب تازه دارند، یک‌دفعه دلشان برای دوستان عکاس و خبرنگارشان تنگ می‌شود. با آن‌ها تماس می‌گیرند، ابراز دلتنگی می‌کنند و از آنجایی‌که متأسفانه روزهای پیش از نمایشگاه، روزهای شلوغی هستند، سعی می‌کنند با دوستان عکاس و خبرنگارشان قرار ملاقاتی در روزهای نمایشگاه بگذارند.   
تا یکی دو روز دیگر، فعالیت دوستان شاعر در فضای مجازی یک‌دفعه به‌طرز چشمگیری بالا می‌رود، به تعداد کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی اضافه می‌شود و تمایل دوستان به عضویت در گروه‌های مختلف بالا می‌رود؛ چراکه هر فضایی هرچند کوچک و محدود، امکانی است برای معرفی کتاب و جذب مخاطب. به همین دلیل است که ظرف چند روز آینده، به اشتراک گذاشتن شعر از مجموعه‌های حاضر در نمایشگاه روند رو به رشدی می‌یابد و دوستان شاعر هم به‌یکباره (البته تا اطلاع ثانوی یعنی تا آخرین روز نمایشگاه) با هم مهربان می‌شوند، مطالب همدیگر را لایک می‌کنند، برای هم کامنت می‌گذارند، به همدیگر تبریک می‌گویند، از عکس‌های هم تعریف می‌کنند و... تا به مخاطبان مجازی دوستان شاعرشان بگویند که ما هم هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.