قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه: الیزابت دوم یا «الیزابت الکساندرا مری ویندسور» (زاده٣۱ فروردين ۱٣۰۵ خورشيدی برابر با ۲۱ آوریل۱۹۲۶) رئیس نمادین دولت در بریتانیا و پانزده کشور دیگری است که وی بر آن‌ها سلطنت می‌کند.

۹۰ سالگی الیـزابت دوم؛ ملکه رسوایی‌ها

وی دارای رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا است. روز چهارشنبه، ۱۸شهریور ۱۳۹۴ (۹ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی)، ۶۳ سال و ۲۱۶ روز از آغاز سلطنت الیزابت دوم گذشت و به این ترتیب، رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت که به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در قرن نوزدهم تعلق داشت، شکسته شد. زندگی و خانواده الیزابت دوم که چند روز پیش 90سالگی‌اش را از حساب مالیات‌دهندگان انگلیسی جشن گرفت کلکسیونی است از رسوایی‌های اخلاقی و مالی و فساد سیاسی که هر از گاهی برخی از آنها به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند و جنجال آفرین می‌شود. دارایی‌های نجومی او و خاندان سلطنتی، حقوق و مزایای چند ده میلیون پوندی، بریز و بپاش‌های مجلل و شاهانه در کاخ‌های سلطنتی، و در مقابل رفتارهای خلاف هنجار و هرزگی‌های فرزندان و نوادگان و اطرافیان او که همچون افراد خیابانی رفتار می‌کنند، انتقادهای فراوانی را در سال‌های گذشته متوجه او و خانواده سلطنتی کرده است. تردید در اصالت ملكه الیزابت و فرزندان وی، برگزاری جشن‌های پرهزینه با توجه به شرایط بداقتصادی و بیكاری گسترده در انگلیس، بی بندوباری در رابطه شاهزاده‌ها با معشوقه‌هایشان، رشوه، انتشار تصاویر غیراخلاقی از شاهزاده‌ها و رفتارهای نژادپرستانه، وقایعی هستند كه خانواده سلطنتی را به تیتر یک خبرها تبدیل كرد و باعث نارضایتی مردم شده است.

 دارایی‌های افسانه‌ای ملکه تاجدار
بنا بر آمارهای رسمی، ملکه الیزابت در حال حاضر علاوه بر دارایی‌های سلطنتی که در اختیار اوست، بیش از 300میلیون پوند دارایی شخصی دارد که آمارهای غیررسمی این رقم را تا حدود 2 میلیارد پوند نیز تخمین زده‌اند. سالانه بیش از 100میلیون پوند صرف هزینه‌های تامین امنیت و محافظت از وی و خاندان سلطنتی انگلیس می‌شود.
ملکه الیزابت دوم علاوه بر فعالیت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌هایی که خود در بخش مسکن دارد، سالانه حدود 14 میلیون دلار هم از دولت انگلیس مواجب دریافت می‌کند.  تمام این دارایی‌ها علاوه بر دارایی‌های غیرنقدی او نظیر اسب‌های مسابقه‌ای به ارزش 3.6 میلیون پوند و کلکسیون اتومبیل‌های وی به ارزش 7.1 میلیون پوند است.  ملکه الیزابت همچنین مالکیت منطقه وسیعی از انگلیس تحت عنوان منطقه «دوک لنکستر» را نیز در اختیار دارد که ارزش آن در سال2010 از سوی مجله «فوربس» 348 میلیون پوند تخمین زده می‌شد. وی از مالکیت همین منطقه سالانه حدود 20میلیون پوند درآمد کسب می‌کند. این ثروت تنها به ملکه الیزابت منحصر نیست، بلکه دیگر نفرات خاندان سلطنتی نیز از این خوان‏نعمت بهره می‌برند. فرزند وی، یعنی «پرنس چارلز» از مالکیت زمین‌هایی که به سبب عنوان «دوک کورنوال» به شاهزاده می‌رسد، سالانه 16/5 میلیون پوند درآمد دارد.  شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه نیز دیگر کسی است که مستمری سالانه خود را از دولت انگلیس دریافت می‌کند. او سالانه 350هزار پوند بدلیل قرار گرفتن در سمت همسری ملکه انگلیس، از دولت مواجب می‌گیرد.
گراهام اسمیت مدیر کمپین مبارزه برای ایجاد نظام جمهوری در انگلیس که یک گروه ضدسلطنتی در این کشور است می‌گوید: هزینه خاندان سلطنتی برای مالیات دهندگان انگلیسی سالیانه بالغ بر 69 میلیون دلار است و در سال بالغ بر 11میلیون دلار صرف هزینه سفر‌های مجلل و تشریفاتی آنها می‌شود. به گفته وی تمیز کردن خانه‌های خاندان سلطنتی 496هزار دلار، هزینه‌های مربوط به غذا 827هزار و 209دلار و هزینه نگهداری باغ‌های سلطنتی سالانه 661 هزار و302 دلار است.

 کلکسیون رسوایی‌های اخلاقی خاندان سلطنتی
خانواده سلطنتی بریتانیا که از آنها با عنوان «رویال‏هال» نام برده می‌شود با وجود جایگاه بالای اجتماعی و سیاسی‌‌شان در یکصد سال گذشته اغلب همچون هرزه‌ترین افراد اجتماع رفتار کرده‌اند، اما در سایه اقدامات و تدابیر شدید امنیتی و اطلاعاتی و مخفی نگه داشته شدن رفتار آنها تنها برخی از این رفتارها و اعمال به بیرون درز کرده اما همان هم موجب بروز رسوایی‌های بزرگی شده که افکار عمومی مردم انگلستان را آزرده می‌کند. موضوع اعمال نفوذ پرنس چارلز در مجلس انگلیس و وتوی بسیاری از قوانین که به‏ویژه مربوط به خاندان سلطنتی است سروصدای زیادی در انگلستان به پا کرده است. پرنس چارلز از سال2005 تاکنون 12 قانون تصویب شده توسط دولت را وتو کرده است. به دلیل سرّی بودن راه‌های گریز قانونی خانواده سلطنتی، وزرای شش وزارتخانه انگلیسی مجبور شده‌اند برای تصویب این قوانین از پرنس چارلز کسب تکلیف کنند، چرا که ممکن بود این قوانین بر روی منافع شخصی وی تأثیر منفی بگذارد.
شاید یکی از جنجالی‌ترین این موارد افشای حرامزاده بودن مادر ملکه الیزابت باشد. لیدی کالین‏کمبل کارشناس امور خاندان‌های سلطنتی و نویسنده کتاب دایانا در زندگی خصوصی خود پرده از راز بزرگی در خاندان سلطنتی بریتانیا برداشت. اینکه مادر ملکه الیزابت در واقع از مادر رسمی‌اش زاده نشده بلکه حاصل رابطه نامشروع پدرش
«ارل چهاردهم استراثمور و انگلستان» با یکی از آشپزهای زيبای فرانسوی به نام
(مارگریت رودییر) بوده که در کاخ سلطنتی خدمت می‌کرده‌است.

 رسوایی مرگ پرنسس دایانا
مرگ پرنسس دایانا عروس مطلقه ملکه الیزابت هم خود از جمله آبروریزی‌های جهانی خاندان سلطنتی بریتانیا است. پرنسس دایانا که به‏واسطه بی‌بند و باری‌های جنسی و روابط نامشروع همسرش پرنس چارلز ولیعهد انگلستان با معشوقه‌ای به‏نام
«کاملیا پارکر» که بعدها همسر وی شد، از او جدا شد، چندی بعد بدلیل آنکه از بسیاری اسرار سلطنتی آگاه بود و به علاوه آنکه در شرف ازدواج با یک میلیاردر مسلمان مصری بود به طرزی عجیب در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد. هنوز هم ابهام‌های زیادی درباره نحوه مرگ او مطرح می‌شود.

 فرزندان ناخلف
رسوایی‌های اخلاقی و روابط جنسی شاهزاده اندرو دیگر فرزند الیزابت با یک دختر زیر سن قانونی به کمک یک میلیاردر همجنس‌باز آمریکایی و شایعات و اخباری که درباره انحراف اخلاقی او منتشر شده هم بر فهرست رسوایی‌های خانواده سلطنتی افزوده شده است. شایعاتی مطرح است که ادوارد، سومین پسر و چهارمین فرزند ملکه انگلیس هم در خفا همجنس باز است، اما این صفت خود را بروز نمی دهد. هری، نوه‌‌ ملکه الیزابت، بدلیل روابط عاشقانه‌ متعددش با زنان، حضور در مهمانی‌های متعدد و انتشار عکس‌هایی از او در حالت مستی، لقب «شاهزاده مهمانی» را از رسانه‌ها دریافت کرد. انتشار عکسی از او در یونیفورم نازی‌ها و اظهارات نژادپرستانه‌اش نیز تا مدت‌ها خبرساز بود. شاهزاده«آنه» تنها دختر الیزابت ملکه انگلیس هم پس از افشای رسوایی اخلاقی و رابطه نامشروع همسرش که از معشوقه خود صاحب فرزند هم شده بود از او طلاق گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.