قدس آنلاین/ باران‏ باستانی: تکرار بزرگترین آسیبی است که مردم را از یک برنامه تلویزیونی دلزده می‌کند. این تکرار هم می‌تواند در فرم باشد و هم در محتوا. برنامه‌های ترکیبی تلویزیون خیلی زود می‌توانند به برنامه‌ای دیدنی و پرطرفدار تبدیل شوند و به همان سرعت هم می‌توانند از دور خارج شوند. بخصوص برنامه‌‌‌هایی که موضوعی عام دارند و دایره مخاطبانشان همه مردم از همه گروه‌‌های سنی و تحصیلات پایه را نشانه گرفته است.

برنامه‌ای که رقیب خودش شده

برنامه خندوانه که سومین سری آن از شبکه نسیم در حال پخش است، یکی از همین برنامه‌ها ست. رامبد جوان که اجرای این برنامه را برعهده دارد، قبل از این که مجری باشد، بازیگر و کارگردانی است که بیشتر برای کارهای کمدی بین مردم شهرت دارد. او مدل جدیدی از اجرا را وارد برنامه خندوانه کرد که در تلویزیون ایران کم‌نظیر است.
او مجری‏- بازیگری است که بیشتر در حال حرکت و جست‌ وخیز است، کمتر می‌نشیند و با انرژی زیادی سکان برنامه را بدست می‌گیرد و آنقدر توانایی دارد که این انرژی را به مخاطبان هم منتقل کند.
رفتار و حرکاتش باورپذیر است و چنان در کارش مهارت پیدا کرده که درگیر چند دوربینی که او را از زوایای مختلف رصد می‌کنند، نمی‌شود و استادانه با هر دوربینی همان کاری را می‌کند که لازم است انجام می‌دهد.
در این مورد، کمتر حضور کارگردان تلویزیونی حس می‌شود و این برگ برنده رامبد جوان است که تا این میزان با کارگردانی تلویزیون و سوئیچ کردن دوربین‌های مختلف آشناست.

 آفریدن یک شخصیت
اما در کنار رامبد جوان، برگ برنده و اصلی خندوانه جناب خان است. عروسکی که گویندگی او را محمد بحرانی به عهده دارد، اما واقعیت این است که اکنون دیگر نه عروسک مهم است و نه شخص گوینده. حالا دیگر جناب خان به یک «شخصیت» دوست داشتنی تبدیل شده است. شخصیتی چند بُعدی که با بیشتر لهجه‌های کشورمان آشنایی دارد به همین دلیل بین همه مردم دوستان زیادی پیدا کرده است. اگر به کامنت‌های برنامه خندوانه در اینستاگرام نگاهی بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که مردم بیشتر تمایل دارند که جناب خان در همه قسمت‌های خندوانه حضور داشته باشد.
اما سازندگان خندوانه می‌دانند که باید مراقب دلزدگی مخاطب باشند. همین جناب خان بسیار عزیز خیلی زود می‌تواند از دایره اقبال مردمی خارج شود و دیگر حرف تازه‌ای برای مخاطبانش نداشته باشد.
سری دوم خندوانه که سال قبل پخش شد با استقبال عمومی زیادی رو‌به‌رو شد؛ یکی از دلایل این موفقیت طراحی و اجرای مسابقه استندآپ کمدی بود که مردم در امتیاز دادن به شرکت کنندگان سهم زیادی داشتند و همین باعث شد اشتیاق مردم برای دنبال کردن این برنامه بیشتر شود. مسابقه استندآپ کمدی باعث شد مردم به نوعی خود را در کلیت خندوانه سهیم بدانند.
شاید به همین دلیل بود که برای سری سوم خندوانه مسابقه لباهنگ طراحی و پخش شد اما این مسابقه بدلیل محدودیت شرکت‌کنندگان و زمان چند روزه آن نتوانست موفقیت استندآپ کمدی را برای خندوانه به همراه داشته باشد.
 واقعیت این است که سری سوم این برنامه هنوز موتورش گرم نشده و مردم مدام منتظر اتفاقی تازه هستند تا آنها را غافلگیر کند. جناب خان هر چند تغییر نکرده اما همچنان جذاب است، ولی بقیه قسمت‌های خندوانه آسیب‌پذیر شده‌اند و امید چندانی به آنها نیست که موفقیت ویژه‌ای نصیب این برنامه کنند.
استودیوی خندوانه بزرگتر شده و مهمانانی که در هر قسمت حضور پیدا می‌کنند نیز بیشتر شده‌اند، اما این کمکی به محتوا یا فرم خندوانه نمی‌کند. اصلاً معلوم نیست چرا اتاق فکر خندوانه تصمیم گرفت چنین ریسکی را انجام دهد.
چنان‌که  از شواهد برمی‌آید، پیدا کردن تعداد زیادی آدم که بتوانند استودیو را پرکنند دشوار شده است. این درحالی است که برنامه «دورهمی» که از شبکه نسیم به نمایش درمی‌آید، تعداد زیادی تماشاچی داخل استودیویی دارد و این باعث شده که هر دو برنامه پرطرفدار شبکه نسیم شباهت‌‌هایی به هم پیدا کنند.

 خطرمهمان‌های تکراری
خطر دیگری که بیخ گوش خندوانه و دورهمی است، تعداد محدود مهمانانی است که به این دو برنامه می‌آیند و همین محدودیت باعث شده که برخی از مهمانان تکراری شوند. مثلاً برزو ارجمند هم به خندوانه آمد و هم به دورهمی. چند روز قبل هم برانکو به دورهمی رفت و عابدزاده به خندوانه که هر دو پرسپولیسی بودند.
بخش سفرهای برنامه خندوانه یکی از آن بخش‌هایی است که از همین حالا دارد کم می‌آورد و دیگر جذابیت سابق را ندارد، دلیل آن می‌تواند سبک و سیاق اجرای بهروز بقایی باشد که در همه شهرها خودش را تکرار می‌کند و سراغ سوژه‌هایی می‌رود که چندان برای مردم بکر نیست.
خندوانه پشتوانه محکمی دارد؛ دو سری از آن موفق به روی آنتن رفته و حالا در سری سوم کار سازندگان دشوار شده است. شاید به این دلیل که باید با خودشان و سری دوم این برنامه رقابت کنند.
دور دوم کمپین‌های قطره قطره و کتاب توانست راه حضور غیرمستقیم مردم به خندوانه را هموارتر کند، حالا هم باید رامبد جوان و دیگر طراحان خندوانه زودتر راهی برای مشارکت بیشتر مردم پیدا کنند و گرنه احتمال دلزدگی مخاطبان از خندوانه زیاد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.