مدیرعامل راه آهن با اعلام این که ایران فقط ۵ درصد اعتبار ریل خریداری شده از هند را پرداخت کرده و هندی ها ۹۵ درصد آنرا تامین می کنند، گفت: ذوب آهن در رابطه با تولید فقط حرف می زند.

تامین ۹۵ درصد اعتبار خرید ریل توسط هندی ها/خروج واگن های ۴۵ ساله از ناوگان ریلی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: تا وقتی تولید داخل راه اندازی نشده باشد چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم نمی تـوانیم معطل بمانیم. در این راستا قرارداد واردات ریل با هندی ها را امضا کردیم که البته فقط 5 درصد آن را پول داده ایم و 95 درصد اعتبار آن 12 ساله از سوی دولت هند تامین شده است.

وی ادامه داد: هر زمان ذوب آهن بتواند ریل را تولید کند تمام ظرفیت این کارخانه را خریداری می کنیم. متاسفانه ذوب آهن نتوانست به وعده های خود عمل کرده و نتوانست آذرماه ریل را تولید کند.

 وی با اشاره به این که تاریخ مشخصی از سوی ذوب آهن برای تولید ریل اعلام نمی شود، گفت: بحث های مربوط به خرید ریل از چین هوچی گری است و قیمت ریل این مبالغ نیست و قیمت هر تن ریل تقریبا 700 دلار است.

وی با بیان این که از تهران تا همدان آماده ریل گذاری است، افزود: بخشی از راه آهن کرمانشاه نیز آماده ریل گذاری است اما به دلیل کمبود ریل نتوانسته ایم ریل گذاری کنیم انشالله آنها که شعار می دهند مقداری عمل کنند و ریل تولید کرده و تحویل دهند می بینند که در داخل این تولیدات مصرف می شود.

وی تاکید کرد: اگر ریل به موقع تامین شود واردات ریل را کاهش می دهیم و می خواهیم روی زمین ریل به ما تحویل شود نه این :ه فقط در شعار این گفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این نشست نیز گفت: پارسال در بخش کارهای اجرایی سه وطیفه اساسی جابجایی بار، مسافر و افزایش ایمنی را برای خود متصور هستیم، سایر کارها از جمله توسعه خطوط، افزایش ناوگان و.. باید به افزایش امنی و جابجایی بار و مسافر منتج شود.

پورسیدآقایی افزود: در سال 94 در کل کشور به دلیل وضعیت اقتصادی جابجایی بار منفی 7 درصد بود اما در راه آهن 2 درصد رشد داشته ایم و به 35 میلیون و 640 هزار تن رسیدیم.

وی تصریح کرد: البته روی ترانزیت تمرکز کرده ایم با توجه به این که این مقوله از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، در این زمینه سال 94 بالغ بر 95 درصد ترانزیت ریلی در کشور افزایش یافت.

وی با یادآوری این که ترانزیت جاده ای کشور طی سال گذشته کاهش یافت، بیان کرد: در جابجایی مسافر در مجموع توانستیم وضعیت قبل را حفظ کنیم البته یک درصد کاهش داشتیم و به 24.5 میلیون مسافر رسیدیم.

مدیرعامل راه آهن با یادآوری این که سالانه حمل و نقل عمومی بین 6 تا 8 درصد کاهش می یابد، گفت:  این مسئله به تولید خودرو در کشور و ارزانی قیمت سوخت برمی گردد که مردم را تشویق می کند به سمت حمل و نقل شخصی حرکت کنند.

پورسیدآقایی با بیان این که در شاخص حوادث و ایمنی 36 درصد در راه آهن کاهش داشته ایم، افزود: این حوادث بیشتر مربوط به عابرانی است که از روی خطوط رفت و آمد می کنند و در بحث مسافر هیچکونه تلفاتی نداشتیم حتی یک جراحت جزیی نیز برای مسافران در سال گذشته پیش نیامده است.

وی با اشاره به دیوارکشی حریم های راه آهن در راستای حفاظت از مردم، گفت: سال گذشته، از نظر مالی سال سختی برای دولت بود و تخصیص های عمرانی خیلی کم بود. علی رغم اینها سال گذشته 750 کیلومتر خط جدید ریلی زیرسازی دو خطه و سه خطه انجامو از این میزان 250 کیلومتر ریل گذاری شد.

وی یادآور شد: سیستم کنترل اتوماتیک راه آهن در مسیر مشهد-تهران را اوایل سال گذشته راه اندازی کردیم که سرعت قطار را کنترل می کند. همچنین سیستم تراک بندی مسیر تهران-مشهد در سال 94 اجرا و در فروردین امسال به بهره برداری رسید که باث کاهش 50 درصدی تاخیرها شد.

وی با اشاره این که میانگین تاخیر از مبدا قطارهای راه آهن 30 ثانیه است، گفت: با توجه به نامگذاری امسال در این راستا اهداف راه آهن را بسیار گسترده تر کرده ایم. حداقل 7 بند اقتصاد مقاومتی به عملکرد بخش ریلی کشور برمی گردد به عنوان مثال رشد بهره وری را داریم که بخشی از کارهای راه آهن به همین مسئله مربوط است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در ترانزیت و توسعه خدمات خارجی نیز از جمله برنامه های راه آهن در سال 95 است، افزود: بخشی از راه آهن خاف- هرات ساخته شده که با ابلاغ بودجه سال 95 کار ساخت باقیمانده این راه آهن در خاک افغانستان اجرا می شود.

پورسیدآقایی با اشاره به این که در انتظار تامین اعتبار خط 33 کیلومتری راه آهن شلمچه-بصره از سوی عراقی ها هستیم، اظهار کرد: ما هم همزمان پل این مسیر را می سازیم  که پیش بینی تامین اعتبار آن شده است.

وی با تاکید بر این که توسعه حمل ونقل ریلی در جای جای سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بیان کرد: در بخش بار پیش بینی کرده ایم که از 35 میلیون تن بار به 40.5 میلیون تن طی سال جاری دست یابیم، همچنین پیش بینی افزایش 109 درصدی ترانزیت را در سال 95 داریم.

وی با اشاره به پیش بینی 12 درصدی رشد صادرات از طریق ریل، گفت: در بخش ناوگان نیز امسال 230 واگن بالای 45 سال سن از رده خارج و به همین میزان 130 واگن بازسازی و 100 واگن نو وارد شبکه ریلی کشور می شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش باری نیز تا پایان امسال 2400 واگن توسط بخش خصوصی وارد کشور می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.