رئیس كل بانك مركزی در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی تاكید كرد كه تحریم‌ها، اكنون محدودیتی در فعالیت بانكی ایران با دیگر كشورها به جز آمریكا ایجاد نمی‌كند.

  در فعالیت بانكی بین‌المللی، محدودیتی نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ولی‌الله سیف افزود: در توافق ایران و كشورهای 1+5 همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده اما تحریم‌های اولیه باقیمانده است كه ارتباطی با مذاكرات هسته‌ای ندارد.
وی با یادآوری روابط مثبت بانكی بین ایران و آفریقای جنوبی پیش از برقراری تحریم‌ها، گفت: در شرایط تحریم، وقفه‌ای در روابط بین دو كشور ایجاد شد كه پس از رفع تحریم‌ها باید برای بهبود بیشتر روابط تلاش كنیم.
رئیس‌كل بانك‌مركزی ظرفیت های همكاری اقتصادی دو كشور را بسیار بالا دانست و تاكید كرد: پیش‌نیاز تحقق این امر، برقراری روابط بانكی و فراهم كردن تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی متقابل است.
وی ادامه داد: بنابراین برای ایجاد این شرایط آمادگی داریم و در این زمینه از بانك‌مركزی و بانك‌های آفریقای جنوبی برای برقراری روابط بانكی و باز كردن حساب های متقابل دعوت می‌كنیم.
سیف افزود: ما آفریقای جنوبی را مركزیت قاره آفریقا می‌شناسیم كه می‌تواند دروازه برقراری روابط بانكی ما با كل قاره باشد.
رئیس شورای پول و اعتبار با ابراز امیدواری از برقراری مجدد روابط اقتصادی و بانكی در سطح گسترده بین دو كشور، افزود: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در گذشته بین ایران و آفریقای جنوبی از جمله شركت ام.تی ان(MTN) وجود داشته و در حال حاضر نیز زمینه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ایجاد شده است؛ ما نیز باید تلاش كنیم این موضوعات از حمایت كامل بانكی دو كشور برخوردار شود.

** بانك های كوچك و متوسط مشكلی برای برقراری ارتباط با بانك های ایران ندارند
رئیس‌كل بانك‌مركزی با بیان اینكه بانك‌های كوچك و متوسط در برقراری ارتباط با بانك‌های ایران مشكلی ندارند، افزود: بانك‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی كه از طرف آمریكایی‌ها اعمال شد از برقراری روابط بانكی با ایران، هراس و تردید دارند و این موضوع باعث كُندی در عادی سازی روابط بانكی شده است.
سیف درخصوص مباحث اخیر بین ایران و آمریكا نیز گفت: موضوع های مورد بحث بین دو كشور در نهایت منجر به تاكید وزیر خارجه آمریكا به بانك‌های اروپایی برای همكاری با بانك های ایران شد و اعلام كرد هر بانكی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس بگیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، افزود: گام‌های بسیار مثبتی در این مسیر برداشته شده است.
وی افزود: در این مورد، همكاران ما در پاریس و رم درباره دانش و تخصص نظام بانكی كشور و اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارائه داشتند كه مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در دیدار با آقای «جك لو» وزیر خزانه‌داری آمریكا، وی تایید كرد كه وضعیت ایران بسیار مناسب است اما باید قدم‌های دیگری نیز برداشته شود.
سیف، اقدام دیگر در این زمینه را تقویت ساختار مالی و ترازنامه بانك‌های ایرانی عنوان كرد و افزود: تقویت ذخایر مطالبات مشكوك‌الوصول و همچنین افزایش سرمایه در بانك‌ها درنظر ماست كه به سرعت در حال انجام است.

** برقراری روابط مستقیم بین بانكی
«پراوین گوردهان» وزیر دارایی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار گفت: امیدوارم روابط اقتصادی بین دو كشور به وضعیت عادی بازگردد و سرمایه‌گذاری‌ها فعال‌تر شوند.
وی افزود: ایران در مركز این منطقه قرار دارد و این موضوع به كشور ما فرصت‌های زیادی می‌دهد.
گوردهان، ضمن موافقت با برقراری ارتباط مناسب بانكی بین دو كشور، افزود: كشور آفریقای جنوبی، انجمنی به نام «انجمن بانكداری» دارد كه نماینده كل بانك‌هاست؛ من با این انجمن صحبت می‌كنم تا نمایندگان خود را به ایران بفرستند و روابط مستقیم برقرار كنند.
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بامداد یكشنبه در سطح هیاتی 180 نفره به تهران وارد شد. 6 وزیر كابینه آفریقای جنوبی و نزدیك به 100 نفر فعال اقتصادی وی را همراهی می كنند.
این نخستین سفر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی به ایران پس از 37 سال است. البته «نلسون ماندلا» رهبر مبارز و فقید این كشور، پیش و پس از دوران ریاست جمهوری خود به ایران آمده بود.
قرار بود زوما دهم اسفند گذشته (1394) به تهران سفر كند كه این سفر به دلیل بحران داخلی در كشورهای قاره آفریقا به تعویق افتاد.
صبح امروز هشت سند همكاری در بخش های مختلف اقتصادی مانند تجارت و صنعت، ایجاد كارگروه مشترك سرمایه گذاری و همچنین همكاری كشاورزی بین ایران و آفریقای جنوبی امضا شد.
یادداشت تفاهم همكاری مدیریت منابع آبی، برنامه همكاری در زمینه فرهنگ و هنر، همكاری های بیمه ای، یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی و همكاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران و «پتروسای» آفریقای جنوبی دیگر اسنادی امضا شده دو كشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.