«بسم الله الرحمن الرحیم... الر... تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ... إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» صدای کودکانه‌اش با شمیم آیات قرآن می‌‌آمیزد و فضا را عطرآگین می‌کند.

حافظ هفت ساله قرآن، مورد تقدیر تولیت آستان قدس رضوی قرار گرفت
 دخترک شیرین‌زبانی که تازه تجربه اولین سال مدرسه را می‌گذراند، خیلی پیش‌تر از آموزش الفبا و حتی ادای درست کلمات، کلام الهی، میهمان قلبش شده و آیه‌آیه‌‌ی مقدسش را در صندوقچه‌ی سینه‌ حفظ کرده است. شاید باورش سخت باشد او که اینطور معصومانه در دفتر اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی روی صندلی نشسته و حتی پاهای کوچکش به زمین نمی‌رسد، حافظ کل قرآن باشد.

محدثه که کیلومتر ها راه را از تبریز گذرانده و به مشهد آمده بود، در جوار مضجع نورانی امام مهربانی ها، عشق به اهل بیت را در زلال آیات کلام حق در هم آمیخت و در جلسه ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی مورد تقدیر و تکریم قرار گفت.

زندگی به سبک قرآنی
محدثه‌ی 7 ساله، قبل‌تر از این‌ها هم زائر کوی امام هشتم بوده است. ولی زیارت این دفعه‌اش، شیرینی دیگری داشته است. این را می‌شود در برق نگاه شاد و کودکانه‌اش خواند و لبخندی که در تمام طول مدت صحبت‌های پدر، روی لب‌هایش حک شده است. شاید دارد به چادر نماز و سجاده‌ی جدیدش فکر می‌کند و بقیه‌ی هدایایی که در جلسه‌ی دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، گرفته است. یا به حرف‌های حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، آنجا که خطاب به او و خانواده‌اش گفت: «توصیه من به محدثه خانم و خواهرش این است که بعد از حفظ، در رشته‌‌های مفاهیم و تفسیر، قرآن‌آموزی کنند تا یک بانوی قرآنی به تمام معنا شوند. ان شاءالله که این فرآیند یادگیری متوقف نشود و خدا شما خانواده قرآنی را در هر دو عالم با این کتاب آسمانی محشور کند، عاقبت همه ما را به خیر کند و توفیق بدهد در زندگی قرآنی گام برداریم.»

سه سال و سه ماه تلاش
سال‌ها پیش در دهه هفتاد، همه با حیرت از ورود نابغه‌ای خردسال در عرصه‌ی قرآنی خبر دادند. سیدمحمدحسین طباطبایی، کسی بود که در آن سال‌ها در کانون توجهات جهان اسلام قرار گرفت و شگفت‌انگیزترین کودک دنیا در عرصه حفظ قرآن شد. افتخار‌آفرینی‌اش تا آنجا پیش رفت که رهبر معظم انقلاب در حقش دعا کرد: «خداوند ایشان را از ستارگان جهان اسلام قرار دهد.» ظهور این نابغه‌ی کوچک، موجی نو میان خانواده‌ها ایجاد کرد تا بیشتر از قبل، به پرورش نسل‌های جدید قرآنی بیندیشند. سال‌ها از پی هم گذشت و در طی آن‌ها، نوابغ متعددی در سنین خردسالی و تحت آموزش‌های قرآنی، حافظ کل قرآن شدند.
محدثه‌ی وحیدی، یکی از این کودکان است که علاقه‌اش به یادگیری قرآن، در سه سالگی توسط پدر و مادر کشف شد؛ وقتی که خواهر بزرگتر را آموزش می‌دادند و متوجه شدند در تار و پود قلب دختر خردسالشان نیز، رشته‌ی الفت با کلام الهی، تنیده شده است. بعد از مشورت با رییس مرکز «جامعه القرآن و عترت تبریز»، مرحوم حاج محمد غفران‌نیا، تصمیم بر این گرفتند تا محدثه کوچک هم در کنار خواهر با کمک پدر و مادر و مربی مهربان، به حفظ آیات الهی بپردازد. نتیجه سه سال و سه ماه تلاش، بالاخره امسال ثمر داد تا در تاریخ بیستم فروردین ماه، محدثه، بعد از حفظ آخرین آیه‌های نور، عنوان حافظی کل قرآن را به دست بیاورد. اتفاق مبارکی که در حرم مطهر رضوی و با تمسک به هشتمین امام، رخ داد.

این از معجزه‌ی قرآن است
محدثه، حالا حافظ کل قرآن است. مقامی که به سادگی به دست نیامده و پیش‌نیاز آن، چندین سال برنامه‌ریزی دقیق بوده است. پدرش حیدر وحیدی زمان در این‌باره توضیح می‌دهد: «برنامه حفظ قرآن محدثه را از دی ماه 91 شروع کردیم. در عرض هشت ماه، جزء سی پایان یافت. سپس، از جزء 1 به ترتیب جلو رفتیم و از جزء 5 به بعد، روزانه یک صفحه برنامه حفظ داشتیم. به این ترتیب در عرض هر ماه، حفظ یک جزء، به پایان رسید.»
کار برای آموزش در منزل، برای دو نفر مشکل بود. اینطور شد که پدر و مادر تصمیم گرفتند برنامه‌های کاری را کم کنند تا روزانه 5 الی 6 ساعت برای حفظ و مرور قرآن دو کودک، وقت بگذارند. این برنامه‌ریزی موجب شد تا امروز خواهر بزرگتر محدثه حافظ 25 جزء و خود او حافظ 30 جزء قرآن باشند و کودکی که هنوز خواندن و نوشتن را کامل نیاموخته و نمی‌تواند از روی قرآن قرائت کند، کل این کتاب آسمانی را بدون یک اشتباه اِعرابی از حفظ بخواند.
پدر خانواده، که کارشناس پژوهشی دانشگاه است، درباره‌‌ی سختی‌های کار می‌گوید: «در اوایل، کار بسیار دشوار بود. چون محدثه حتی زبان را به سختی تکلم می‌کرد. یکبار حفظ شدن"قل اعوذ برب الناس" برایش از صبح تا عصر زمان برد. ولی این جزو معجزات قرآن است که آرام ‌آرام که آموزشش پیش می‌رود، یادگیری آن ساده‌تر می‌شود. خوب یادم است یکی از دوستان که از حفظ آیات قرآن توسط دختر خردسال ما متعجب بود، می‌خواست بداند او عبارت"فسیکفیکهم الله" را چطوری ادا می‌کند؟ کلمه‌ای که حتی ادا کردنش از روی قرآن برای ما بزرگترها سخت است. چه برسد برای طفلی در سنین محدثه.»
پدر البته تاکید می‌کند که همه‌ی این موفقیت‌ها از الطاف الهی و عنایات ائمه اطهار(ع) است و به محدثه‌ی کوچک که خیلی خجالت کشیده، کمک می‌کند حرف آخر را که توصیه‌ای قرآنی است به دوستان همسن و سالش، بگوید: «من از دوستانم می‌خواهم قرآن یاد بگیرند تا خدا در همه کارها کمکشان کند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.