قدس آنلاین/ مریم غلام پور : یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است. در عصر ارتباطات، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، ابتدایی‌ترین حق مردم است و به گفته وزیر بهداشت هر چه خدمات بزرگ و ارزشمند باشند، در برابر بزرگواری این مردم، ناچیز است.

 چراغ طرح تحول سلامت در گیلان بدون حمایت خاموش می شود

براستی؛ استان گیلان به عنوان یک استان با شاخص‌های برتر فرهنگی و اجتماعی، در بحث سلامت چه جایگاهی در کشور دارد؟
ادامه طرح تحول سلامت، حمایت ارگان‌های موازی و بیمه‌ها را می‌طلبد.
در سفر اخیر معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گیلان، وی بصراحت اعلام کرد که وضعیت بهداشت و درمان گیلان از شاخص‌های مطلوب کشوری فاصله دارد و بی  درنگ همه باید در ارتقای جایگاه سلامت استان همت داشته باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این نکته معاون وزیر گفت: در اجرای طرح تحول سلامت آنچه که مربوط به بیماران و خدمات گیرندگان یعنی مردم بوده 100درصد تحقق یافته، ولی در مورد آنچه که مربوط به خدمات دهنده‌ها از جمله پزشکان و پرستاران است، هنوز به طور کامل به نتیجه نرسیده‌ایم و چنانچه تصمیمات درستی در این باب اتخاذ نشود، این خدمات قابل تداوم نخواهد بود.
دکتر جلال خیرخواه با اشاره به پرداخت سه درصدی فرانشیز در بخش بیمارستان‌های دولتی اظهار کرد: با توجه به موفقیت طرح تحول سلامت در گیلان شاهد رضایتمندی 80- 70 درصدی بیماران در
خدمات دهی هستیم.
وی با اشاره به کمبود امکانات زیرساختی برای احیای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: این طرح به زیرساخت‌ها و حمایت سایر ارگان‌ها و همکاری بیش از پیش بیمه‌ها نیاز دارد.
وی با تأکید به همکاری نکردن بیمه‌ها و ارگان‌های همتراز عنوان کرد: پس از گذشت یک سال هنوز بیمه‌ها هزینه‌ها را پرداخت نکرده اند.

 گیلان به بیمارستان پیشرفته نیاز دارد
دکتر جلال خیرخواه با اشاره به محرومیت‌های زیرساختی استان در بحث نداشتن یک بیمارستان پیشرفته و کمبود تخت‌های بیمارستانی در مرکز استان خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت ساخت بیمارستان 500 و 1000 تختخوابی جنرال در مرکز استان است که بتواند چهار بخش تخصصی زنان و زایمان، جراحی، داخلی و اطفال را در برگیرد که نخستین گام‌ها در این زمینه در حال برداشته شدن است.
وی زمان بهره برداری از این بیمارستان را از هم اکنون حدود چهار تا پنج سال اعلام داشت و افزود: با توجه به وزارتی بودن این طرح 70درصد هزینه تمام شده بیمارستان از املاک بیمارستان‌های تک تخصصی ما که در آینده به جنرال می پیوندند، تأمین می شود و 30 درصد هزینه ساخت آن در قبال درآمد بیمارستان پس از بهره برداری در مدت زمان معین صورت می گیرد که به شرکت سازنده پرداخت شود.

 فعالیت دفتر
«توریسم سلامت» در گیلان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از فعال کردن دفتر «توریسم سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و بیان کرد: پذیرش بیمار از کشورهای آسیای میانه بویژه آذربایجان و ارمنستان برنامه ریزی شده است.
خیرخواه با بیان اینکه دپارتمان بیماران خارجی در بیمارستان‌های گیلان مشخص شده است، اظهار کرد: پنج بیمارستان برای پذیرش بیماران در استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

 ساخت 8 بیمارستان
معاون وزیر راه و شهرسازی گیلان نیز از ساخت شش بیمارستان با یک‌هزار و 100 تخت در استان گیلان خبر داد.
 محمدجعفر علیزاده خاطرنشان کرد: بیمارستان 132 تختخوابی آستارا و بیمارستان 35 تختخوابی رضوانشهر امسال به بهره‌برداری می‌رسند و بیمارستان 204 تختخوابی لاهیجان نیز در حال ساخت است.

 گلایه جدی استاندار
از وزارت راه و شهرسازی
و اما؛ استاندار گیلان، خواستار جدی بودن وزارت راه و شهرسازی در اتمام پروژه‌های بیمارستانی در این استان شد و بیان کرد: در حال حاضر دو بیمارستان گیلان آماده افتتاح است و اگر تجهیزات این بیمارستان‌ها آماده باشد، بسرعت به بهره‌برداری
می‌رسانیم.
محمد علی نجفی بر مشارکت بخش خصوصی در ساخت مراکز درمانی تأکید کرد و گفت: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند تمام امکانات در بخش بیمارستانی را فراهم کند.
 لزوم تلاش برای بهبود شاخص‌های بهداشتی در گیلان
با توجه به اینکه از گیلان پزشکان صاحب نامی به جامعه پزشکی معرفی شده اند و از سویی گیلان از نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت و درمان به تعداد کافی برخوردار است، پر واضح است که با این اوصاف وضعیت سلامت در گیلان در حد و اندازه جایگاه مردم استان نیست.
به گفته مسؤولان درمان گیلان، اجرای طرح تحول سلامت به شکلی با محدودیت‌های مالی مواجه شده است، بنا بر این برای خروج از وضعیت موجود افزون بر ضرورت بهره مندی از تجربه پزشکان حاذق گیلانی و مدیریت بهتر مجموعه باید تلاش شود تا با اصلاح ساختار، شایسته سالاری، رعایت اعتدال و دوری از اختلافات بین جناحی، شاخص‌های سلامت مردم بویژه محرومان در استان گیلان ارتقا یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.