مدیركل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات امور مشتركان شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور گفت: نرخ آب در سال جدید هنوز تغییر نكرده و تغییرات در قبوض آب مشتركان از ابتدای پاییز سال گذشته اعمال شده است.

 نرخ آب در سال ۱۳۹۵ تغییر نكرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه آذرگون امروز (یكشنبه) ضمن اعلام این مطلب افزود: در قبوض آب مبالغی تحت عنوان آب بها، كارمزد دفع فاضلاب( حسب مورد)،آبونمان آب، آبونمان فاضلاب ( حسب مورد) ، سهم آبفای روستایی( به ازای هرمترمكعب مصرف 150 ریال)، تبصره و مالیات بر ارزش افزوده(9 درصد كل قبض به غیراز تبصره ها و سهم آبفای روستایی) از مشتركان دریافت می شود.
وی با اشاره به اینكه خدمات زیربنایی در همه كشورهای دنیا مشمول آبونمان است،
فلسفه دریافت آبونمان را پوشش برخی هزینه های شركت های آب، برق، تلفن و گاز همچون ارائه خدمات قرائت كنندگان كنتورها، صدور قبض و سایر هزینه های مشتركان عنوان كرد.
به گفته آذرگون، مبالغ آبونمان در همه قبوض آب، برق و گاز تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از مشتركان و مصرف كنندگان دریافت می شد، اما با اجرای این قانون كنار گذاشته شد.
دولت دهم از ابتدای دی ماه سال 1389 ، با پرداخت یارانه نقدی به خانوارها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را آغاز كرد.
آذرگون در ادامه به آبونمان فاضلاب اشاره كرد و افزود: این آبونمان از سال 1370 و همزمان با تاسیس شركت های آب و فاضلاب از مشتركانی كه این خدمات را دریافت می كردند، گرفته می شد و تا سال 1389 و آغاز طرح هدفمندی یارانه ها ادامه داشت و سپس قطع شد.
وی گفت، دریافت آبونمان از ابتدای سال گذشته توسط وزارت نیرو در بخش برق و از ابتدای مهرماه 1394 توسط شركت آب و فاضلاب مجددا برقرار شد.
آذرگون افزود: هم اینك جمعیتی نزدیك به 42 درصد مشتركان كشور از خدمات فاضلاب بهره مندند و مشمول آبونمان فاضلاب می شوند؛ اما از سایر مشتركانی كه این خدمت را دریافت نمی كنند اخذ نمی شود.
مدیركل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات امور مشتركان شركت آبفای كشور ادامه داد: وقتی لوله كشی فاضلاب از مقابل درب منزل و یا محل كار مشتركان عبور می كند، موظف به دریافت این خدمت هستند، اما برخی به دلیل هزینه بر بودن این موضوع از وصل انشعاب مربوطه سر باز می زنند و این مساله سبب نمی شود تا مبلغ آبونمان فاضلاب در قبض های آنان درج نشود.
وی همچنین در توضیح درج مبالغی در قبوض آب تحت عنوان تبصره كه شامل تبصره های 2 و 3 است، گفت: تبصره 2 از مشتركان شهرهایی كه دارای طرح فاضلاب اجرایی باشند اخذ می شود، به طوری كه اگر هنوز مشترك فاضلاب نشده باشند 10 درصد به مبلغ آب بهایشان به عنوان تبصره 2 اضافه می شود.
به گفته آذرگون، این مبلغ فقط مشمول حدود 150 شهر كشور می شود و سایر مشتركان چنین مبلغی را پرداخت نمی كنند.
وی بیان داشت: موضوع تبصره 3 نیز بر مبنای قانون مجلس شورای اسلامی بوده و مربوط به سال 1377 است كه بر اساس آن، برای توسعه طرح های فاضلاب های آب شهری و تاسیسات آب در حدود 55 شهر كشور گرفته می شود و چیز جدیدی نیست.
این مقام مسئول در پایان یك بار دیگر تاكید كرد: هنوز هیچ گونه افزایش نرخ آب در قبوض آب مشتركان در سال 1395 اعمال نشده، بلكه تغییرات داده شده از ابتدای پاییز گذشته انجام شده و مبالغی بوده كه از گذشته وجود داشته است، اما به دلیل قانون هدفمندی یارانه ها حذف شده بود كه بار دیگر با دریافت مصوبه ای از ستاد هدفمندی یارانه ها برقرار شد.
به گزارش ایرنا، بر روی قبوض آب كه در آبان ماه گذشته توزیع شده بود و میزان بهای آب مصرفی تا مهر ماه همان سال را نشان می داد، مبلغ قبض آب بر اساس چهار پارامتر آب‌بها، مبلغ دفع فاضلاب، مالیات و سهم آبفای روستایی محاسبه شده بود. این رویه ای بود كه از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در آذرماه 1389 اجرایی شده بود و تا مهرماه سال گذشته ادامه داشت.
برخی رسانه ها امروز از اعمال تغییراتی بر روی قبوض آب خبر داده بودند كه در آن، علاوه بر آب‌بها، كارمزد دفع فاضلاب، آبونمان آب، آبونمان فاضلاب، مالیات، عوارض تبصره ۲ و سهم آبفای روستایی از مشتركان بر مبنای میزان مصرف مشترك، دریافت می شود و در نحوه محاسبه سه مورد از سال ۹۵ نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.