رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه مردم مجبور هستند هزینه درمان ۲۰ سال آینده را امروز از جیب پرداخت کنند، نسبت به درآمدهای هنگفت پزشکان که به خرید و فروش تیم‌های ورزشی روی آوردند انتقاد کرد و خواستار تغییر نام وزارت‌بهداشت به وزارت سلامت شد.

پزشکان پولدار خریدار تیم‌های ورزشی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،علی محمد آدابی - رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری همایش نقد و بررسی واقعی طرح تحول نظام سلامت که قرار است 20 اردیبهشت در سال حجاب برگزار شود، اظهار داشت: سال گذشته نخستین همایش نقد طرح تحول سلامت بدون حضور منتقدین واقعی طرح برگزار شد که در این همایش فقط به تعریف و تمجید از طرح تحول سلامت پرداختند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با اعلام اینکه طرح تحول سلامت دچار مشکلات و آسیب‌هایی است اظهار داشت: در آستانه دومین سالگرد طرح تحول سلامت، سازمان نظام پرستاری تریبون و فضایی در اختیار منتقدین طرح تحول سلامت قرار داده است که نقاط ضعف و قوت طرح را عنوان کنند.

آدابی با بیان این مطلب که اساس طرح بر این است که اول نکات مثبت گفته شود، گفت: آنچه مسلم است در ابتدای اجرای طرح به نظر آمد که مجریان آن نیت خوبی داشتند ولی نتوانستند کاری بکنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت در 7 بند ترسیم شده است، افزود: به نظر می‌آید برای اجرای این طرح کار کارشناسی لازم انجام نشده چرا که در هر مرحله از اجرای این طرح شاهد اعتراضات و انتقادات از سوی افرادی هستیم که درگیر اجرای این طرح هستند.

آدابی به اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها به عنوان گام اول طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: آنچه را ما شاهد بودیم فقط تغییر ظاهر و نمای فیزیکی بیمارستان‌ها بود.

به گزارش سازمان نظام پرستاری، وی ادامه داد: اصلاح کیفیت ویزیت پزشکان که قرار بود هر 8 دقیقه یک بیمار معاینه شود، یکی از گام‌های طرح تحول سلامت بود که به درستی اجرا نشد.

آدابی ادامه داد: گام سوم طرح، مربوط به تعرفه‌های پزشکی بود که به یکباره شاهد افزایش 300 و 400 درصدی تعرفه‌های پزشکی بودیم. البته در بعضی موارد این افزایش 100 تا 120 درصد و در برخی موارد تا 700 درصد رشد را شاهد بودیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که این رشد تعرفه‌ها می‌بایست در مدت 15 تا 20 سال انجام می‌شد، گفت: افزایش ناگهانی تعرفه‌ها باعث شد که مردم هزینه خدمات 15 تا 20 سال آینده را امروز پرداخت کنند.

وی همچنین از اضافه شدن 1700 تعرفه جدید در کتاب تعرفه ها انتقاد کرد و گفت: این تعرفه‌ها بدون ضابطه و قاعده اضافه شده است.

آدابی با اعلام اینکه جامعه پزشکی 2 دهم درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، گفت: 20 درصد منابع کشور، در اختیار جامعه پزشکی است که این مسئله تبعات سوء سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

وی از ایجاد شکاف طبقاتی بین جامعه پزشکی و همچنین جامعه پزشکی با عامه مردم بر اثر افزایش تعرفه‌ها انتقاد کرد و گفت: افزایش درآمد پزشکان باعث شد که آنها در فضاهای غیر پزشکی همچون ساختمان سازی و خرید و فروش تیم‌های ورزشی ورود کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از افزایش تقاضای القائی در بیماران برای هجوم به بیمارستان دولتی و فشار ارائه خدمات درمانی در بدنه پرستاری تاکید کرد: متاسفانه پرستاران از ماحصل خدماتی که ارائه می‌دهند، بهره مند نشدند اما درآمد پزشکان به ده‌ها میلیون و بعضاً بالای 100 میلیون رسید ولی درآمد پرستاران 1،5 برابر شد در حالی که دو یا سه دهه قبل درآمد پزشک متخصص کمتر از 2 برابر درآمد پرستار بود.

آدابی در ادامه به راهکارهای اصلاحی جهت پیشبرد طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: اگر قرار است این طرح ادامه یابد، می بایست تعرفه های پزشکی به وضعیت قبل برگردد و همچنین 1700 تعرفه جدید حذف شود.

وی ادامه داد: ساختار بیمار مدیریت وزارت بهداشت که پزشکان در تمام تصمیم گیری‌ها دخالت دارند می‌بایست اصلاح شود زیرا این وزارتخانه در حال حاضر به نوعی تجارتخانه پزشکان شده است.

آدابی همچنین خواستار تغییر نام وزارت بهداشت به وزارت سلامت بر اساس استفاده از افراد اصلح در حوزه سلامت شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور تعارض با اهداف بالادستی سیاست‌های نظام سلامت را یکی دیگر از چالش‌های طرح تحول سلامت دانست و گفت: تحمیل بار مالی ناشی از تعرفه‌های پزشکی به بیمه‌ها و مردم باعث ورشکستگی بیمه‌ها شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.